Claes Sörmland
Regeringen har inte vilat utan har i all tysthet jobbat på med sitt förslag om obligatoriska avloppsdeklarationer för uppskattningsvis 700 000 fastigheter med enskilda avlopp. Dessa kontroller ska enligt förslaget bekostas av fastighetsägaren (5000-7000 kr uppskattat marknadspris) vart sjunde år. Lagförslagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.

Förslaget har nu gått på lagrådsremiss:
https://www.regeringen.se/rattsliga...s/2022/02/vagar-till-hallbara-vattentjanster/

Utredningen som ligger till grund för förslaget finns här:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2018/05/sou-201834/

Enmansutredaren och arkitekten bakom den nya lagen, statssekreteraren Anders Grönvall (S) har nominerats till ett branschpris som finansieras av Maskinentreprenörerna, Svenska Rörgrossistföreningen och VVS-fabrikanternas råd, de företag som gynnas av detta lagförslag genom att skapa en ny artificiell marknad. Branschen tackar :

https://www.altinget.se/infrastruktur/artikel/nomineringen-av-statssekreteraren-ar-anmarkningsvard
 
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Mosat och 58 till
  • Laddar…
Det låter ju för jävligt, vänskapskorruption?
Är det en blandning av att pengarna ska in och lobbyism tro?
 
  • Gilla
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det låter ju för jävligt, vänskapskorruption?
Är det en blandning av att pengarna ska in och lobbyism tro?
Jag tror inte det utan det är bara att det råkar finns en åsiktsgemenskap bland s. k. miljövänner om vad som är påtagliga miljöproblem. Dagisteckningarna med rykande skorstenar och avloppsrör som släpper ut "gift" rotade sig djupt i dessa människors medvetande. De är också traditionellt auktoritära och vill uppfostra sina icke upplysta medmänniskor genom lagstiftning och förmyndare. Det här är helt enkelt ett förslag som kommit ur denna politiska rörelse som spänner över flera partier. Den enskilda upphovsmannen råkade denna gång vara Anders men det finns många som honom i Stockholms övre medelklass som kunde gjort samma jobb. De är övertygande på möten och i text och driver sakta sin agenda dag för dag, de har ju lön för detta.

Det är nog mer att deras intressen råkade sammanfalla med en bransch som har haft en guldålder eftersom att kommunerna genom statlig orkestrering har drivit på tillsynen av enskilda avlopp. Men nu börjar alla då pigga 70- och 80-talister som anställdes för inspektionerna att bli trötta medelålders tjänstemän som längtar till nya utmaningar. Så momentumet ute i kommunerna går nu förlorat. Pandemin har naturligtvis hjälpt till. Detta ska nog ses som nästa steg för att hålla branschen flytande.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
SWE421 och 36 till
  • Laddar…
Sålänge som det inte är en skrivbordsprodukt utan att någon faktiskt åker ut och tar prover så är inte tanken helt fel. Men med tanke på att de i en del fall är nästintill omöjligt att göra på ett enkelt sätt så blir ju också hela förslaget meningslöst.


Lika meningslöst blir det om någon åker ut och tittar ner i en brunn och skriver ett papper på vad personens magkänsla säger.
Dvs lite som energideklerationen är idag.
 
  • Gilla
Lasse Ln och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alexn72 skrev:
Sålänge som det inte är en skrivbordsprodukt utan att någon faktiskt åker ut och tar prover så är inte tanken helt fel. Men med tanke på att de i en del fall är nästintill omöjligt att göra på ett enkelt sätt så blir ju också hela förslaget meningslöst.


Lika meningslöst blir det om någon åker ut och tittar ner i en brunn och skriver ett papper på vad personens magkänsla säger.
Dvs lite som energideklerationen är idag.
Det handlar om att flytta över kostnaden för tillsynen av de enskilda avloppen från kommunerna till de enskilda fastighetsägarna. Genom att privatisera tillsynen så att de bedrivs av vinstdrivande bolag så minskas ju också möjligheten att överklaga den vilket också sparar pengar. I praktiken flyttas tillsynen till marknaden och geschäft, precis som OVKerna, energideklarationerna och den kommande elbesiktningen som det arbetas med parallellt. Alla branscher kämpar på sin kan för att genom rent seeking försöka skapa sig framtida inkomster genom ökad korporativism.

Lagstiftaren förklarar på s. 40 i lagrådsremissen vad det handlar om:

Skärmdump av text från en lagrådsremiss som diskuterar överföring av tillsynskostnader från kommuner till fastighetsägare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Det har ju visat sig gång på gång att alla former av lagstadgade krav som lämnas till marknaden antingen blir dyrare och dyrare för varje år, just för att du inte har något val. Eller så kommer det skumraskföretag och slår sig in och göra det för en billig peng men skiter i att faktiskt göra de tester som förväntas. Finns det ett rykte om att ett företag är snällare än andra så blir det ju fort poppis.
 
  • Gilla
GlennB och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det handlar om att flytta över kostnaden för tillsynen av de enskilda avloppen från kommunerna till de enskilda fastighetsägarna.
Jag beklagar, men jag har svårt att se något negativt med detta.
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 14 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag beklagar, men jag har svårt att se något negativt med detta.
Då tänker vi olika.
Att staten tänker åt oss är många gånger ganska bra.
Men om jag tex via en kurs lär mig göra självkontroll så borde det vara riktigt bra, som sotarkurserna är.
Ungefär som man får laga sin bil själv.
Byta sina eluttag själv, med känd begränsning förstås.

Min spaning med bakgrund av tidigare tokförslag är att det blir kontroll, men man får göra den själv om man har rätt kunskap.
 
  • Gilla
Vasastan1 och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ARJU ARJU skrev:
Jag beklagar, men jag har svårt att se något negativt med detta.
Jag ser det som negativt att kraftigt öka tillsynen genom ett korporativistiskt skråsystem med låtsasbesiktningar. Var så säker, inte en tjänst kommer att dras in i kommunsektorn. Det handlar alltså inte om en besparing för kommunkollektivet utan om att rejält utöka avloppsbyråkratin men genom att lägga merparten av de nya lönekostnaderna i aktiebolag som får beskattningsrätt.
 
  • Gilla
PelleSoder och 31 till
  • Laddar…
att någon person skulle åka runt och titta i all reningsverk att mycket minimal.. som när bransynen skall kollas av räddningman med x-år mellanrum att brandvarnare funkar släckare finns m,m ett brev på posten "var god fyll i blanketen och posta den"
 
Claes Sörmland
HogeN HogeN skrev:
att någon person skulle åka runt och titta i all reningsverk att mycket minimal.. som när bransynen skall kollas av räddningman med x-år mellanrum att brandvarnare funkar släckare finns m,m ett brev på posten "var god fyll i blanketen och posta den"
Vi har en stark utveckling mot dylika låtsasjobb i Sverige just nu. Troligen beror det på att f d arbetarklassens män numera vill ha bekväma snackarjobb för man åker lite bil, tittar lite, fotar lite med telefonen, pratar lite, skriver lite klipp-och-klistra-protokoll och fakturerar. De som faktiskt utför någonting är alltid från andra länder och kan inte svenska och oftast inte engelska. Så är i alla fall min upplevelse hur det fungerar i Stockholm. Någon sorts hantverkarnas gentrifiering i pågående.
 
  • Gilla
PelleSoder och 33 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har en stark utveckling mot dylika låtsasjobb i Sverige just nu. Troligen beror det på att f d arbetarklassens män numera vill ha bekväma snackarjobb för man åker lite bil, tittar lite, fotar lite med telefonen, pratar lite, skriver lite klipp-och-klistra-protokoll och fakturerar. De som faktiskt utför någonting är alltid från andra länder och kan inte svenska och oftast inte engelska. Så är i alla fall min upplevelse hur det fungerar i Stockholm. Någon sorts hantverkarnas gentrifiering i pågående.
Är på rättväg då =) men som med allt här i världen.. allt funkar på A4´s ritpapper :D
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
att någon person skulle åka runt och titta i all reningsverk att mycket minimal.
Lika minimal som OVK och energideklarationer?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det handlar om att flytta över kostnaden för tillsynen av de enskilda avloppen från kommunerna till de enskilda fastighetsägarna.
I frågor där kommunen är tillsynsmyndighet (t ex bygg, livsmedel, miljö och hälsa) ligger redan kostnaden i många fall på verksamhetsutövaren, eftersom kommunen finansierar tillsynen genom taxor och inte genom skatten.
Det är mao bara en dålig ursäkt för de styrande att få reglera ännu lite mer. Min erfarenhet som utpekad miljöbov, eller som det heter innehavare av ett enskilt avlopp, är att de enskilda avloppens bidrag till föroreningar och övergödning är minst sagt försumbart. De miljöproblem som finns på avloppssidan är snarare den kommunala avloppsreningen, där hushållsavlopp och industriavlopp blandas hej vilt, vilket ger resultatet ett reningsverksslam som är förorenat av bl a tungmetaller, och mer eller mindre oanvändbart trots sitt höga innehåll av näringsämnen för jordbruket.

Det är beklämmande att toppen av de svenska politiska partierna (oavsett färg) befolkas av reglerings- och kontroll- och förbudsivrare. Ett dåligt sätt att visa politisk handlingskraft!
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 19 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lika minimal som OVK och energideklarationer?
nåt i den stilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.