45 181 läst ·
496 svar
45k läst
496 svar
Objudna katter - stängseltips
Jag har satt upp fågel- och kattpiggar. De är i plast och böjer sig. Katterna tycker definitivt inte om att gå på räcket. En gång hoppade en katt över räcket, men hade problem att ta sig ut från trädäcket. Fungerar faktiskt riktigt bra.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Tankar och tips om typ av staket? Någon som lyckats bygga bort grannens katter?
I övrigt används buskar och lådor som toalett. Stanken är vedervärdig på sommaren så bästa alternativet är att ha dörrar och fönster stängda. Här är det okastrerade och omärkta katter som styr med ägarnas goda minne.
Hej!
För några år sedan hade jag problem med att 4-5 katter gick längs altanen och pissade på den. Jag gillar katter men inte kattpisset så jag satte upp en Silverline KV 300 samt en övervakningskamera som notifierar vid rörelse. Alla katter stannade till när Silverline levde om men fortsatte sedan som vanligt. Verkningslöst.
Jag gjorde då en automatisk kattspruta och placerade denna på altanen där katterna gick. Det fungerade ypperligt! Alla katter gick nyfiket fram till den men sprang därifrån i en rasande fart efter att den sprutade lite vatten.
Jag har inte gjort någon djupare analys av kattens beteende men det krävdes två sprut för att katten skulle ta en annan väg. Det tog cirka ett år innan katterna kom tillbaka.
Det tog max 2 veckor för alla katter att fatta och gå en annan väg.
Automatisk kattspruta:
Någon vädertålig låda. Jag hade en typ smartstore/ikea som inte rekommenderas då de spricker lätt.
Batteri.
Vindrutespolare typ https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ndrutespolare/vindrutespolare-15-l-2000017961
Jag hade två munstycken som satt 90 grader mot varandra.
Nån typ av rörelsedeckare som "tänder" när den känner rörelse. cirka 2 sekunder räcker. Den ser nästan 180 grader så jag satte två rör i 90 grader för att begränsa den så att den bara såg i de riktningar som spolarmunstyckena pekade mot.
För några år sedan hade jag problem med att 4-5 katter gick längs altanen och pissade på den. Jag gillar katter men inte kattpisset så jag satte upp en Silverline KV 300 samt en övervakningskamera som notifierar vid rörelse. Alla katter stannade till när Silverline levde om men fortsatte sedan som vanligt. Verkningslöst.
Jag gjorde då en automatisk kattspruta och placerade denna på altanen där katterna gick. Det fungerade ypperligt! Alla katter gick nyfiket fram till den men sprang därifrån i en rasande fart efter att den sprutade lite vatten.
Jag har inte gjort någon djupare analys av kattens beteende men det krävdes två sprut för att katten skulle ta en annan väg. Det tog cirka ett år innan katterna kom tillbaka.
Automatisk kattspruta:
Någon vädertålig låda. Jag hade en typ smartstore/ikea som inte rekommenderas då de spricker lätt.
Batteri.
Vindrutespolare typ https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ndrutespolare/vindrutespolare-15-l-2000017961
Nån typ av rörelsedeckare som "tänder" när den känner rörelse. cirka 2 sekunder räcker. Den ser nästan 180 grader så jag satte två rör i 90 grader för att begränsa den så att den bara såg i de riktningar som spolarmunstyckena pekade mot.
En diskret eltråd i överkant på plank kommer inte att fungera eftersom någon annan del av katten än den som kommer i kontakt med tråden måste vara i kontakt med jord för att en obehaglig strömstöt skall drabba katten. Jmfr med fåglar på elledning = ingen effekt, kossor med klövarna på backen = effekt.M Miomin skrev:Halvmeter är det vi har på sidan mot grannen och de hoppar tyvärr detta.
Eftersom det är ganska stor gäng katter och de tydligen älskar att komma hit så kämpar de gärna lite 🤦 Grannarnas trädgårdar är mindre och vi har en uteplats som ser ut lite som ett vardagsrum, skyddad med lä och till hälften skydd mot regn, så förstår ändå varför katterna vill hänga här.
De största varianterna är lite mer tunga i rumpan så de kommer nog inte vilja klättra på något nät. 👍
Men efter råden här så överväger jag en diskret eltråd i överkant på plank, grind med valv och spalje/nät.
Hej!
Nu har jag inte läst hela tråden, det blev så mycket personligs påhopp så jag hoppade till slutet.
Har du provat med blodmjöl? Det ska tydligen vara bra.
https://larsviken.se/webbutiken/tradgardstillbehor/naring-vaxtskydd/blodmjol/
Nu har jag inte läst hela tråden, det blev så mycket personligs påhopp så jag hoppade till slutet.
Har du provat med blodmjöl? Det ska tydligen vara bra.
https://larsviken.se/webbutiken/tradgardstillbehor/naring-vaxtskydd/blodmjol/
Tycker du att det är ett bra förslag att ”ta bort” katterna permanent? Undras vad du menar med det?Nissens skrev:
Jag har inte läst alla svar så ursäkta om det redan är sagt, men det enda som kommer funka att hålla katterna ute är antingen stängsel med el i eller höga stängsel/plank med ett utvik längst upp som de inte kan klättra över, skickar med lånad bild från nätet på vad jag menar.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Mina katter klättrar upp på taket på sin kattgård ibland, den är fyra meter hög, så 1,80 eller två meter högt är inga bekymmer för dem. Se också till att de inte kan gräva sej under.
Annars har Jula ett medel som ska avskräcka katter, men vet inte om det funkar.
Bullshit.Nissens skrev:
Det är mer än 16 miljoner småfåglar som plågas ihjäl i Sverige av katter varje år. Fågelungar som blir av med ena eller båfda föräldrarna svälter ihjäl i sina bon.
Och det försöker du försvara???
Jag är väldigt glad att jag inte bidrar till det, ingen djurvän skulle kunna bidra till något sådant.
Det är illa nog att ni ignorerar familjer som ts, men det är ju långt värre än så.
Kan du försvara beteendet mot ts också? För det är vad tråden handlar om.
Och så är debatten igång igen om de lagstödda katt-trakasserierna där de ansvariga hålls skadeslösa och de som är drabbade är de som hålls ansvariga för att lägga ut arbete och pengar på att stoppa de invasiva kräken. Horribelt att det dessutom försvaras
Väldigt utförligt beskrivet och kanske bra tips till någon annan.V varpan1 skrev:Är själv allergiker, förstår hur du har det. Lyckligtvis växte mycket av min allergi bort när jag blev äldre, men det var outhärdligt som ung.
Hur jag skulle ha gjort, och som jag tror är ett bra och rimligt tillvägagångssätt med alla faktorer invägda så som grannsämja osv, utan att fantisera om olika spektakulära eller lustiga aktioner, är följande trappa av åtgärder.
1, Prata ordentligt med grannarna. Även skicka ett mejl till samtliga berörda grannar och beskriva situationen och hur det påverkar er, utan att överdriva eller ts på sig offerkofta eller "spela över". Efterhör hur grannarna själva ser hur ni kan hjälpas åt för att få till en bra situation, låt de vara med och ta fram en lösning - det brukar vara lättare för människor för att känna sig delaktiga och att de själva har kontroll, istället för att bli anklagade och tillsagda om vad de ska göra.
2, Vid utebliven tillräcklig respons, informera om kattägares skydligheter på ett sakligt och upplysande vis, utan anklagelser eller triumferande trycka pappret i ansiktet. Se nedan.
[bild]
[bild]
3, Informera om att du önskar att ni ska kunna hitta en lösning, och att du vill ha god grannsämja, men att det yttersta ansvaret vilar på kattägarna att deras katter inte "orsakar problem som påverkar andras hälsa och välbefinnande" enligt lagtext. Berätta att detta påverkar dig och din familj så pass mycket att du tyvärr ser dig tvungen att ta hjälp av rättsystemet, vilket du egentligen inte vill. Därefter går du vidare med detta i form av de anmälan och ansökningar av civilrättslig karaktär som kan vara aktuellt, tex till kommunens hälso och miljönämnd, länsstyrelsen, tingsrätten. Jag vet inte exakt vart och hur det kan vara aktuellt att vända sig men det får du ju då läsa på.
Men jag vill hellre betala lite extra än att starta krig med grannarna. 🫣
Jag har försökt samtala mer försiktigt om det hela, men katter måste tydligen ut och egen rastgård bygger ingen.
Har frågat om de kan begränsa utevistelse till vissa tider på dygnet.
I mina ögon borde vara enkelt att reglera eftersom just dessa katter alltid håller sig här i närheten. Dvs lätta att fånga in efter en stunds utevistelse. Men de försöker ha dem ute så mycket som möjligt.
Ganska säker på att det är väldigt svårt att hävda sin rätt eftersom kattägare inte har ansvar om det inte är återkommande skador som uppkommer. Att försöka lagföra flera olika närboende grannar är också lite mycket jobb för mig och mina åtgärder är säkert billigare(enklare) än juridiska kostnader med osäker utgång.
Höga staket ser inte nog inte alltför konstigt ut eftersom det är ganska tätt mellan husen 😊 och ska inte ha staket bortanför hus/uppfart och väg. Huset ligger på hörnet av tomt så drar stängsel
-från kortsidan till häck -sedan från altan till häck på kortsida. Häcken är tät och hög med grönt villa nät staket i nederkant. Tror inte de kommer in där. Speciellt inte om jag kombinerar det med trådens tips för avskräckande effekt.
Hade jag bott i Finland hade allt kanske varit annorlunda. Där har kattägare tydligen mer strikt ansvar i väldigt tätbebyggda områden.
Det är liknande i Danmark också, oavsett om det är tätbebyggt eller inte. Med lite tur blir det kanske bättre i Sverige också vad det lider. 😊M Miomin skrev:
Helt uppenbart fungerar det ju inte som det är i dag, det vittnar tråden om. Empati kan man inte förlita sig på…
Jag skulle genomgå en sådan behandling. Men fick inte det då jag hade en hund (som jag inte var allergisk emot). Anledningen var att risken för en allvarlig allergichock fanns och de f¨år inte utsätta mig som pacient för det. Behandlingen tar några år och är inte gratis via vården. I mitt fall byttes vissa mediciner ut och jag fick dessutom en akutmedicin att kunna ta om en allvarlig situation skulle uppstå. Kan tilläggas att i ett område med lägenheter så får du inte släppa ut katten utanför din lägenhet. Om det inte efterföljs så kan du bli uppsagd från ditt hyreskontrakt. TS verkar bo i ett villaområde. Där borde man lagligt kunna ställa högre krav på kattägare.Pellegnillot71 skrev:
Hade en arbetskamrat som var extremt allergisk mot många saker såsom katter hundar hästar. Han genomgick ett immuniseringsprogram för att bli av med allergin. Det låter som något du skulle undersöka. Kan ju inte vara roligt att gå omkring med ångest hela sommaren. Och vart du än flyttar så kommer det att finnas katter.
Jag har mot kvalster och det ingår i högkostnadsskyddet. Fick inte mot katt då tjejen har katt, med samma motivering som för dig. 90 piller kostar 2680:- så det är tur det ingår i högkostnadsskyddet.Krigus66 skrev:
Jag skulle genomgå en sådan behandling. Men fick inte det då jag hade en hund (som jag inte var allergisk emot). Anledningen var att risken för en allvarlig allergichock fanns och de f¨år inte utsätta mig som pacient för det. Behandlingen tar några år och är inte gratis via vården. I mitt fall byttes vissa mediciner ut och jag fick dessutom en akutmedicin att kunna ta om en allvarlig situation skulle uppstå. Kan tilläggas att i ett område med lägenheter så får du inte släppa ut katten utanför din lägenhet. Om det inte efterföljs så kan du bli uppsagd från ditt hyreskontrakt. TS verkar bo i ett villaområde. Där borde man lagligt kunna ställa högre krav på kattägare.
Den har jag kopierat och skrivit ut.......den ska testasB ByggareBubbis skrev:Hej!
Automatisk kattspruta:
Batteri.
Vindrutespolare typ [länk]
Min bror och hans fru har liknande staket som på bilden… Fast i deras fall är det för att hålla sina katter INNE, då deras raskatter tenderar att springa bort sej.M Miomin skrev:Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Förslagen är alltså:
Så det borde ju fungera åt andra hållet också!