Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dvs, ring 11414 istället. Om man inte kommer fram dit så stanna inomhus eller gå nån annanstans. Så länge som dom badar så är det väl inget större akut fara? Om något annat händer som är akut så självklart ska 112 användas, missförstå mig inte.
112 är för pågående brott, inte bara akutsituationer.

Att vifta med vapen är väl det absolut sista en 14 åring och en "gammal tant" ska göra.
Det alternativet var om situationen blev hotfull, och då är det effektivt.

Det är väl inte för att folk badar dottern ska ringa utan för de olagligheter och den eventuella hotfullhet som kan komma då man vill avvisa folk från sin egendom.
Exakt.

timmelstad skrev:
Nu ska det sägas för tydlighetens skull att jag inte på något sätt känner Troberg eller vet mer än någon annan om deras situation. Men denna konstanta ambition att förringa deras problem med inkräktare på tomten under tidigare somrar tycker jag tyder på väldigt bristande förmåga att sätta sig in i en situation.
Det som skrevs av Troberg var " Styvdottern (14 år) som var ensam hemma (med två hundar) hade instruktioner om att inte jaga bort folk själv, utan bara ringa 112 och mig om det kom folk, men det behövdes inte."

Jag tolkar detta som att 112 ska ringas om folk kommer och badar. Det är enligt mig inte ok och det var det jag reagerade på. Sen efter mitt första inlägg så tillkom det information om att det ska bara användas om situationen blir hotfull, att 112 har urvattnats osv och då svarar jag på det också.

Om styvdottern instruerats att inte försöka jaga bort fulla personer så bör det inte uppstå en hotfull situation. OM det trots detta sker så ska självklart 112 användas. Jag tycker dock att det första man borde göra är att se till att hon inte är hemma själv om man är orolig att något kan hända, dvs något som är extraordinärt, vilket det här verkar vara.

Jag vill inte förringa problemet. Jag förstår att det är skitjobbigt, men att ringa 112 är inte lösningen.
Däremot kan man sätta upp staket, skyltar osv för att försöka få problemet att inte uppstå, men av princip så vägrar Troberg detta.
Jag tycker att många av råden som kommit tidigare i tråden är mycket bättre än att ringa 112 och definitivt mycket bättre än att vifta med vapen vilket aldrig borde vara ett alternativ!

Glufsglufs skrev:
MatCan skrev:
Det är väl inte för att folk badar dottern ska ringa utan för de olagligheter och den eventuella hotfullhet som kan komma då man vill avvisa folk från sin egendom.
Men hon skulle ju inte avvisa folk enligt Troberg. Som sagt, jag reagerade på det Troberg skrev och inte alla alternativa anledningar som kommit fram i efterhand.

Jag syftade på de beskrivningar som gjorts av vad som skett tidigare år. Och oavsett anledning till vistelsen på Trobergs tomt, så begår man ett brott och det är fullt rimligt att ringa 112 vid pågående brott. Sen om det är mord, misshandel, inbritt, skadegörelse, olaga intrång eller något annat påverkar ju polisens responsprioritering, men det gör inte att det på något sätt är FEL att ringa 112.

Jag hade inte uppfattat att det var ett brott att vistas på hans tomt, speciellt inte med tanke på diskussioner om hemfridszoner tidigare i tråden. Nu har jag dock inte läst igenom alla 20 sidor av tråden de senaste månaderna. Kan ha missat något...

Detta är saxat från sosalarm.se (http://www.sosalarm.se/sv/112/Att-larma-112/):

"112 är det offentliga nödnumret i Sverige för att få hjälp från alla hjälpresurser samt polisen. SOS-centralerna är öppna dygnet runt alla dagar och samordnar hjälpresurserna. Men du ska endast ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till människor inblandade i olyckor eller andra nödsituationer.
Om ditt samtal inte är brådskande, ska du istället ringa de servicenummer som du finner på insidan av pärmen till din lokala telefonkatalog."

Jag har fetmarkerat vissa ord ovan, inte sosalarm.se.
Har svårt att den här situationen uppfyller ovanstående...

Hursomhelst så är vi inte överens om vad 112 bör användas till och ingen av oss lär väl ändra uppfattning så jag drar mig nu ur diskussionen.

Nu är det ju så att företagen som svarar så som tex SOS alarm är vinstrivande och får ta in vad som helst i sitt register, det är inget som kommuner och landsting bestämmer, de som handar räddningstjänster, sjukvård och polis. Jag antar att den som svarar och det handlar om en vattenläcka skickar det vidare till någon som handhar sådana saker. Vi har även i Uppsala företag som sköter jourutryckningar utanför räddningstjänstens område via 112.

Man ska väl inte ringa 112 vid tex vattenläcka. Det är ju ett annat journummer, men det kan ju i sin tur vara kopplat till 112. Har själv råkat ut för det, ringde mitt i natten, på väg hem från puben (lagom lullig alltså) angående ett stulet brunnslock (ville inte att några ungar skulle ramla ner) och hamnade på 112. De var rätt arga, men trodde till slut på att jag INTE ringt 122, men att mitt ärende trots allt var ganska akut, ett 70 cm stort avgrundshål mitt i cykelbanan är ju mindre bra i vintermörkret.

Det kom faktiskt en polisbil med nån sorts verktygslåda...

Anna_H skrev:
Det kom faktiskt en polisbil med nån sorts verktygslåda...
Hade de brunnslock i verktygslådan?! ;)

Nyfniken skrev:
De kanske startade polisbilen med en vev. Som konstaplarna hade i verktygslådan. :P

Nyfniken skrev:
Nä, dom hade ju inte det...
Så det blev en rätt förvirrad situation. De frågade mig var det var, men jag konstaterade att hade jag vetat det hade jag ju inte behövt ringa dem...

Men de hade lite avspärrningskyltar och grejer att täcka över tillfället med, nåt om att man inte fick gå där.:x

timmelstad skrev:
Jag syftade på de beskrivningar som gjorts av vad som skett tidigare år. Och oavsett anledning till vistelsen på Trobergs tomt, så begår man ett brott och det är fullt rimligt att ringa 112 vid pågående brott. Sen om det är mord, misshandel, inbritt, skadegörelse, olaga intrång eller något annat påverkar ju polisens responsprioritering, men det gör inte att det på något sätt är FEL att ringa 112.

SOS-larm anger själva att de helst inte vill ta emot samtal som inte avser brådskande ärenden.

Från deras hemsida:

"112 är det offentliga nödnumret i Sverige för att få hjälp från alla hjälpresurser samt polisen. SOS-centralerna är öppna dygnet runt alla dagar och samordnar hjälpresurserna. Men du ska endast ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till människor inblandade i olyckor eller andra nödsituationer.
Om ditt samtal inte är brådskande, ska du istället ringa de servicenummer som du finner på insidan av pärmen till din lokala telefonkatalog."

Vad som är brådskande eller ej är ju ofta en subjektiv tolkning. Men de flesta skulle nog inte anse att nedskräpning eller att någon olovligen passerar över ens tomt är ett brådskande ärende.

En ilsken folksamling som står och kastar saker på huset skulle nog däremot kännas väldigt akut gissar jag?

För övrigt gissar jag att larmoperatören knappast skulle skicka en bil ö.h.t. såvida inte läget är riktigt akut. Speciellt inte under en helg där polisresurserna ansträngs ganska hårt (som under peace and love).

Jag känner till ett fall där en tidigare granne ringde 112 sedan ett gäng mopedburna ungdomar kört in på hans gård och sladdat och slirat runt (gissningsvis för att provocera honom). Det dök inte upp någon polisbil med hänvisning till att "alla bilar är upptagna just nu". Han blev ombedd att kontakta polisstationen och göra en anmälan istället.

Redigerat:
Vill bara berätta att det inte är SOS som dirigerar polisfordon. Alla 112-ärenden som är polisärende kopplas direkt till polisens egen central.
SOS har ingen medlyssning på dessa ärenden utan släpper dem direkt operatören hör att hjälpsökande och polis fått kontakt.

Ja, i sådana fall var det polisen själva som underförstått bad honom dra något gammalt över sig... :D

Jag tolkar detta som att 112 ska ringas om folk kommer och badar. Det är enligt mig inte ok och det var det jag reagerade på.
Enligt 11414 så är det 112 man ska ringa om det är ett pågående brott. Det behöver alltså inte vara fara, bara att det är ett pågående brott. Har tex själv ringt det när det var någon som sålde sprit ur en fullastad (med sprit) bil till kids från min parkering. Ingen fara, men pågående brott.

Prova att ringa 11414, ni kan lägga på innan svararrösten är klar, så hör ni infon men kopplas inte till polis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.