Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu är vi ju alla väldigt intresserade av en rapport från Troberg.

Japp DET är vi. :)
Så hur gick det för dig Troberg?

Sen rapport, mitt internet har varit (och är fortfarande till stor del) effat.

Det gick bra. Badbussarna gjorde att folk åkte till anvisade badplatser. Styvdottern (14 år) som var ensam hemma (med två hundar) hade instruktioner om att inte jaga bort folk själv, utan bara ringa 112 och mig om det kom folk, men det behövdes inte.

Jag är nöjd.

112?
Känns inte det liiite overkill? :S

Men för övrigt, bra att det gick bra i år :)

112?
Känns inte det liiite overkill?
När alternativet är att en 14-årig tjej ensam ska jaga iväg ett gäng fulla killar så känns det inte overkill. Hon ska inte behöva göra det.

Jag hade för säkerhets skull också talat med min morsa som bor en kilometer bort, och båda vet var jag har mina bössor, ifall det skulle bli otäckt.

MatCan skrev:
112?
Känns inte det liiite overkill?
Troberg skrev:

När alternativet är att en 14-årig tjej ensam ska jaga iväg ett gäng fulla killar så känns det inte overkill. Hon ska inte behöva göra det.

----------

Själv tror jag att MatCan menade att 112 (akutnummer) är overkill när alternativet 114 14 för lokalpolis finns, inte att styvdottern skulle gå ut och jaga badmarodörer.

Vad är att betrakta som "akut"?

Fara för hus och hem, alternativt fara för person? Fulla festivaldeltagare i grupp och en ensam ung tjej kan ju sluta rätt illa.

Dessutom är det larmoperatörernas uppgift att göra en första bedömning på hur akut det är, i andra ledet så gör polisen också en bedömning.

Med tanke på att 112 urvattnats så att de till och med är journummer för rörmokeriakutsituationer så tror jag nog att det är tillräckligt bra att ringa dem.

11414 får man dessutom oftast bara "Numret kan inte nås för tillfället" på (har försökt nå dem ett tag nu om en cykel som någon dumpat på min tomt), och jag antar att det är ännu värre under P&L.

Troberg skrev:
När alternativet är att en 14-årig tjej ensam ska jaga iväg ett gäng fulla killar så känns det inte overkill. Hon ska inte behöva göra det..
Att ringa 112 för att folk badar är så dumt så jag vet inte ens var jag ska börja. Du säger själv att det urvattnats. Undrar varför det har det... Att folk använder 112 för rörmokeriproblem tillåter väl inte att alla andra gör samma sak. Det är ett problem att folk ringer dit i onödan. Klart operatören prioriterar bort samtalet men det tar likt förbaskat resurser i anspråk.

Jag kan tycka att man använder det när det är en omedelbar fara. Om din styvdotter ser folk som badar på din tomt så kan jag inte se det som en fara så länge som hon inte går ut och försöker jaga bort dom vilket du instruerat henne att inte göra.

Dvs, ring 11414 istället. Om man inte kommer fram dit så stanna inomhus eller gå nån annanstans. Så länge som dom badar så är det väl inget större akut fara? Om något annat händer som är akut så självklart ska 112 användas, missförstå mig inte.

Jättesvårt att förstå hur ett gäng badande människor ska kunna ses som något farligt (förutom för dom själva), men å andra sidan har jag aldrig varit vid din strand när det sker så jag kan inte bedömma allvaret i det. Kanske är helt ok att ringa 112 när det händer, men av dom uppgifter som framkommit i den här tråden så känns det väldigt overkill och onödigt.

Om du är otrygg över att hon är hemma själv vid tillfällen som du vet kan bli ett problem så ska du inte låta henne vara hemma då.

Jag förstår att du är heligt förbannad över att folk badar på din tomt, men det är inte ett problem som 112 ska hantera. Eventuellt är det något som polisen ska hantera, men då på nummer 11414.

Troberg skrev:
Jag hade för säkerhets skull också talat med min morsa som bor en kilometer bort, och båda vet var jag har mina bössor, ifall det skulle bli otäckt.
Att vifta med vapen är väl det absolut sista en 14 åring och en "gammal tant" ska göra. Kanske eventuellt kan det vara ett alternativ när dom fulla badarna försöker gnaga sig in genom entrédörren, men knappt då är det ett vettigt alternativ.

Men det råder ju lite olika uppfattningar om den punkten.
USA har ju en klart mer liberal syn till det där och det funkar ju alldeles super :rolleyes:
Har faktiskt aldrig hänt att någon dödats med sitt eget vapen där ;)

Sorry, kunde inte låta bli...

Troberg skrev:
Med tanke på att 112 urvattnats så att de till och med är journummer för rörmokeriakutsituationer så tror jag nog att det är tillräckligt bra att ringa dem.

11414 får man dessutom oftast bara "Numret kan inte nås för tillfället" på (har försökt nå dem ett tag nu om en cykel som någon dumpat på min tomt), och jag antar att det är ännu värre under P&L.
Fast man ringer inte 112 för jourtjänsterna, det är t ex rörmokarnas egna nummer. Det är helt egen personal som svarar på de numren. SOS säljer dessa tjänster eftersom man har lokaler och infrastruktur för det.

MatCan skrev:
Att ringa 112 för att folk badar är så dumt så jag vet inte ens var jag ska börja. Du säger själv att det urvattnats. Undrar varför det har det... Att folk använder 112 för rörmokeriproblem tillåter väl inte att alla andra gör samma sak. Det är ett problem att folk ringer dit i onödan. Klart operatören prioriterar bort samtalet men det tar likt förbaskat resurser i anspråk.

Jag kan tycka att man använder det när det är en omedelbar fara. Om din styvdotter ser folk som badar på din tomt så kan jag inte se det som en fara så länge som hon inte går ut och försöker jaga bort dom vilket du instruerat henne att inte göra.

Dvs, ring 11414 istället. Om man inte kommer fram dit så stanna inomhus eller gå nån annanstans. Så länge som dom badar så är det väl inget större akut fara? Om något annat händer som är akut så självklart ska 112 användas, missförstå mig inte.

Jättesvårt att förstå hur ett gäng badande människor ska kunna ses som något farligt (förutom för dom själva), men å andra sidan har jag aldrig varit vid din strand när det sker så jag kan inte bedömma allvaret i det. Kanske är helt ok att ringa 112 när det händer, men av dom uppgifter som framkommit i den här tråden så känns det väldigt overkill och onödigt.

Om du är otrygg över att hon är hemma själv vid tillfällen som du vet kan bli ett problem så ska du inte låta henne vara hemma då.

Jag förstår att du är heligt förbannad över att folk badar på din tomt, men det är inte ett problem som 112 ska hantera. Eventuellt är det något som polisen ska hantera, men då på nummer 11414.
Nu ska det sägas för tydlighetens skull att jag inte på något sätt känner Troberg eller vet mer än någon annan om deras situation. Men denna konstanta ambition att förringa deras problem med inkräktare på tomten under tidigare somrar tycker jag tyder på väldigt bristande förmåga att sätta sig in i en situation.

Har ni aldrig varit på festival? Träffat på grupper av fulla och omdömeslösa ungdomar? Herregud, jag har till och med varit en själv och gjort en del dumheter... med det som beskrivits tidigare tycker jag inte alls det är konstigt Troberg har den inställning han har.

MatCan skrev:
Att ringa 112 för att folk badar är så dumt så jag vet inte ens var jag ska börja.
QUOTE]

Det är väl inte för att folk badar dottern ska ringa utan för de olagligheter och den eventuella hotfullhet som kan komma då man vill avvisa folk från sin egendom.

Sorry för att det blir flera poster, mitt internet är effat och tar inte stora poster. BBB...

Att ringa 112 för att folk badar är så dumt så jag vet inte ens var jag ska börja.
Det är inte badandet som är problemet, det är att man har en skock berusade inkräktare i sitt hem.

Att folk använder 112 för rörmokeriproblem tillåter väl inte att alla andra gör samma sak.
Du missade poängen: 112 har officiellt rollen som rörmokeriakut, åtminstone här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.