989 läst ·
10 svar
989 läst
10 svar
Obehandlat best practice?
Hej alla kunniga!
Håller på och bygger ett vindskydd/insynsskydd/staket med stående obehandlade ribbor.
Dessa ska målas i samma kulör som huset sedan.
Hur skall man behandla träet på bästa sätt för att färgen ska hålla?
Är olja -> grundmåla -> måla sättet man ska göra på?
Med vänlig hälsning, Henrik
Håller på och bygger ett vindskydd/insynsskydd/staket med stående obehandlade ribbor.
Dessa ska målas i samma kulör som huset sedan.
Hur skall man behandla träet på bästa sätt för att färgen ska hålla?
Är olja -> grundmåla -> måla sättet man ska göra på?
Med vänlig hälsning, Henrik
Med stående ribbor är det nederkant som är överlägset mest utsatt. Två tips ang detta spontant:
1. Snekapa så att det finns en droppnäsa på varje stående ribba. Det gör att vatten enklare rinner av.
2. Såga till ribborna och ställ dem över natten med änden i lämplig behållare med grundolja. Man kan se trä som ett knippe sugrör, så ändarna är det ställe som suger allra mest. Därför kan det vara bra att göra natt-manövern beskriven ovan.
Lycka till!
1. Snekapa så att det finns en droppnäsa på varje stående ribba. Det gör att vatten enklare rinner av.
2. Såga till ribborna och ställ dem över natten med änden i lämplig behållare med grundolja. Man kan se trä som ett knippe sugrör, så ändarna är det ställe som suger allra mest. Därför kan det vara bra att göra natt-manövern beskriven ovan.
Lycka till!
Tack för bra svar! Tänkte kapa dem i överkant så dem inte är helt plana, men du menar att man även ska kapa nedtill så dem får "droppnäsa" där?jonmo skrev:
Med stående ribbor är det nederkant som är överlägset mest utsatt. Två tips ang detta spontant:
Lycka till!
Jag läste en uppsats från ett par magisterstudenter på GU som hade testat det här på fasadpanel och testat raka kapningar, lite vinkel och större vinkel och de kom fram till att det räckte med 7-8 graders vinkel för att uppnå det resultat man ville ha - att vatten droppar av och minskar rötrisken. Man behöver inte upp till 15-25 grader som vissa rekommenderar.V Viddich skrev:
Exakt, tanken är ju att jag kan snedkapa i båda ändar för att få till en bra avrinning.jonmo skrev:
Är det även att rekommendera snedkapning på reglar för att vatten inte ska ställa sig?
Det ha varit vanligt att man snedkapar ovansidan lite på liggande reglar för att vatten ska rinna av.V Viddich skrev:
Stolpar har antingen kapats som en pyramidform eller haft en täckande träbit eller plåt.
Nu har jag inte byggt obehandlat men jag använde denna typ av regel till mitt staket:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...gel-50x75mm-impregnerad-ntr-ab-snedsagad-g4-3
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...gel-50x75mm-impregnerad-ntr-ab-snedsagad-g4-3
Klicka här för att svara