Hej,

Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar, när vi egentligen menade ”grillplats byggd/installerad”.

En lägergrill är ju en lös grill av metall, inte något fast installerat. Nu menar köparen att eftersom det står under ”renoveringar” så ska den ingå i köpet.

Har ni erfarenhet av liknande situationer? Eller är vi helt ute och cyklar?
Grillen kostade oss 20 000 kronor 😔

Vänliga hälsningar,
Cherrie

Är den fastskruvad/inbyggd så ska ni lämna den. Är det en lös vanlig grill så ta med den. Oavsett vad ni skrivit.

• Gilla
Mr.Hammer och 13 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Är den fastskruvad/inbyggd så ska ni lämna den. Är det en lös vanlig grill så ta med den. Oavsett vad ni skrivit.
Mäklaren säger det är bindande och nu när köparna nämner då får den stanna kvar. Men jag är lite osäker om mäklaren har rätt.

• Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Bättre om du berättar om den är fastskruvad/inbyggd eller inte. Jag har ingen aning om hur en "lägergrill" ser ut )

Jag tror inte att mäklarens frågeformulär är något juridiskt bindande dokument, där svarar man bara efter bästa förmåga sanningsenligt på vad man vet om huset. Men skulle du fråga min mamma om hon har några läckor i taket skulle hon säga nej. Trots att jag vet att det läcker både här och där hos henne.

• Gilla
  • Haha
Henrik_Br och 5 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Bättre om du berättar om den är fastskruvad/inbyggd eller inte. Jag har ingen aning om hur en "lägergrill" ser ut )

Jag tror inte att mäklarens frågeformulär är något juridiskt bindande dokument, där svarar man bara efter bästa förmåga sanningsenligt på vad man vet om huset. Men skulle du fråga min mamma om hon har några läckor i taket skulle hon säga nej. Trots att jag vet att det läcker både här och där hos henne.
Den är inte fastskruvat.

Två stolar och en trälåda står på en uteplats med grönt gräs och trappsteg i bakgrunden.

Redigerat av moderator:
Den skulle jag se som lös egendom.

• Gilla
sonjan och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det där är ingen installerad grill och typisk lös egendom skulle jag säga. Så den ingår normalt inte i köpet av fast egendom om ni inte särskilt avtalar (=kommer överens) om det.

Men vilken grillplats åsyftade ni i frågeforumuläret? Var det denna eller finns det en annan med fast installerad grill.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Tjaa, det går väl att argumentera på lite olika sätt där. Att du skriver att ni skaffat en lös inventarie, betyder ju inte ordagagrant att den ingår i ett köp. Det kan ju även betyda exakt det ni hade tänkt skriva, det visar att man kan ha en sådan grill där, ni har haft det.

Men jag har viss förståelse för köparens tolkning. Men det här är något mäklaren borde ha reagerat på. Om ni i frågelistan beskriver en lös inventarie, så borde mäklaren ifrågasätta det. Jag skulle nog föreslå mäklaren att antingen blir vi överens om att den inte ingår. Eller så får vi splitta kostnaden, alltså säljare och mäklare tar hälften var av kostnaden. Ni som säljare har gjort en miss, men som mäklaren borde uppmärksammat. Det är inte omöjligt tat mäklaren då "inser att den givetvis inte ingår". Att sedan övertyga köparen om det får bli mäklarens problem.

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där är ingen installerad grill och typisk lös egendom skulle jag säga. Så den ingår normalt inte i köpet av fast egendom om ni inte särskilt avtalar (=kommer överens) om det.

Men vilken grillplats åsyftade ni i frågeforumuläret? Var det denna eller finns det en annan med fast installerad grill.
Det är just denna grillplatsen som vi menar och den rostiga är lägergrillen.
I frågeformuläret, vid renoveringar skrev vi:
* lägergrill installerad
Vilket var fel formulerat, vi fixade till grillplatsen egentligen och borde ha skrivit "grillplats installerad/byggd"

• Gilla
Emilieida och 2 till
  • Laddar…
Det där är en möbel, de kommer aldrig i livet få rätt om de väljer att gå vidare. Be mäklaren att gå tillbaka till skolbänken, han har sovit.

• Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
Jag tror att mäklaren här försöker göra det så lätt som möjligt. Om köparen är påstridig, och det verkar lättare att manipulera säljaren så väljer mäklaren att ställa sig på köparens sida. Bli lite tuff mot mäklaren, ifrågasått varför han släppte igenom ett så uppenbart fel i beskrivningen.

• Gilla
ylven och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Cherrie Cherrie skrev:
Det är just denna grillplatsen som vi menar och den rostiga är lägergrillen.
I frågeformuläret, vid renoveringar skrev vi:
* lägergrill installerad
Vilket var fel formulerat, vi fixade till grillplatsen egentligen och borde ha skrivit "grillplats installerad/byggd"
Ok, då förstår jag vad som triggar köparna. Hur kan de köpa en grillplats som inte har en grill? Nåja, jag tror ändå som de flesta andra att själva grillen är lös egendom och inte ingår i köpet.

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Cherrie Cherrie skrev:
Hej,

Vi har sålt vårt hus. I frågeformuläret råkade vi, av misstag, skriva ”lägergrill installerad” under delen för renoveringar, när vi egentligen menade ”grillplats byggd/installerad”.

En lägergrill är ju en lös grill av metall, inte något fast installerat. Nu menar köparen att eftersom det står under ”renoveringar” så ska den ingå i köpet.

Har ni erfarenhet av liknande situationer? Eller är vi helt ute och cyklar?
Grillen kostade oss 20 000 kronor 😔

Vänliga hälsningar,
Cherrie
hur mycket såldes huset för

• Gilla
swagmeikster21 och 1 till
  • Laddar…
Menar ni att grillplats är en platt yta där man kan ställa en grill. Och att ni råkade skriva lägergrill, fast ni menade ett platt stenyta?

Om jag hade skrivit så, skulle jag lämnat kvar grillen. Du kan nog slippa undan då de där listorna inte verkar gälla som bevis för något, men jag skulle inte tycka att det kändes bra i magen att skriva "lägergrill" och sedan inte lämna något alls.

• Gilla
Hullefar och 73 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

skulle säga att det finns massor av saker i huset i samma storlek som klassas som lös då om vi ska se det på det så

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.