60 971 läst ·
240 svar
61k läst
240 svar
Oavsiktligt misstag i frågeformuläret vid försäljning – vad gäller nu?
nej och det där skulle inte jag klassa som köksöClaes Sörmland skrev:
https://www.solidconstructiondesign.com/blog/large-kitchen-island/
Som sagt kommer TS nog slippa betala om det blir juridik av det. Jag skulle själv lämna kvar grillen. Skulle jag av misstag skrivit lägergrill, grillplats eller något annat ord för grill, fast det jag egentligen menade var några stenplattor där man skulle kunna ställa en grill på, så skulle mitt samvete säga mig att lämna kvar grillen.H hempularen skrev:Jo om det hade stått i objektbeskrivningen som beskriver det som säljs. men här gäller det en lista över saker som man gjort med huset genom åren. Det kunde lika gärna stått om barnkalaset man ordnade förra sommaren, köparen kan inte förvänta sig att det skall ingå en gräddtårta för det. Men både barnkalaset och inköp av lös egendom har lika lite att göra i dokumentet ifråga.
Det är en miss. Som borde vara uppenbar för alla som läser det. Framförallt för mäklaren som tydligen varit slarvig här.
Jag skulle aldrig göra en så stor affär som att sälja hus och inte göra det som jag känner är rätt. Så för mig är det inte en juridisk fråga. Men det betyder inte att TS varken behöver eller vill göra som jag.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Inte riktigt jämförbart. Om man har skrivit att något ingår i köpet, och det inte är uppenbart orimligt, så får man nog stå för det. Precis som att man får stå för em köåesumma man skriver i ett köpeavtal (om man råkar lägga på två nollor så tror jag att man kan använda generalklausulen i avtalslagen om oskäligt avtal). Men skrivningen i frågeformuläret är inte uppenbart en beskrivning av objekt som skall ingå i köpet.Farstatjej90 skrev:
Fast eftersom det står installerad så tänker iaf jag att den bruna tingesten i går. Man bygger en grillplats men man installerar en grill.
Jag skulle också anse mig ha rätt till den. Snarare tvärtom att man tydligt måste poängtera med köparna att den är lös så den kommer vi absolut ta med oss. Annars skall den vara där.
Sen vad som är juridiskt rätt eller fel kan jag inte svara på.
Jag skulle också anse mig ha rätt till den. Snarare tvärtom att man tydligt måste poängtera med köparna att den är lös så den kommer vi absolut ta med oss. Annars skall den vara där.
Sen vad som är juridiskt rätt eller fel kan jag inte svara på.
Det är samma sak. Man kommer överens om villkoren och sen ändrar en part sig till ett värde av 20 000 kr. Jag bara undrar hur TS hade sett på det om det var en omvänd situation...🤔H hempularen skrev:Inte riktigt jämförbart. Om man har skrivit att något ingår i köpet, och det inte är uppenbart orimligt, så får man nog stå för det. Precis som att man får stå för em köåesumma man skriver i ett köpeavtal (om man råkar lägga på två nollor så tror jag att man kan använda generalklausulen i avtalslagen om oskäligt avtal). Men skrivningen i frågeformuläret är inte uppenbart en beskrivning av objekt som skall ingå i köpet.
Får nog säga att jag håller med de som anser den ska ingå. Skrivningen om en lägergrill som är installerad är ju helt och hållet ointressant i frågeformuläret om det inte är så att det är en inventarie som ingår. Utan grillen så är det ju bara en platt yta med tak?
Lite som att man byggt ett utekök och nämner det specifikt i dokumenten och sen får för sig att plocka bort alltihop bara för att det inte är fastskruvat i altanen.
Hade man INTE nämnt grillen i beskrivningen så hade jag kunnat gå på att det är en lös inventarie, som visserligen har lite utseendet av fast installerat men kan tolkas som löst. Ungefär som diskussionen om hatthyllor. Men när man nu har specifikt nämnt den och dessutom som INSTALLERAD så anser jag att köparen har rätt.
Sen om köparen FÅR rätt eller ej är en annan fråga. Man kan ju också ställa sig frågan om det är värt bekymret att bli osams med köpare/säljare för en grill. Men det tåget har kanske redan gått.
Lite som att man byggt ett utekök och nämner det specifikt i dokumenten och sen får för sig att plocka bort alltihop bara för att det inte är fastskruvat i altanen.
Hade man INTE nämnt grillen i beskrivningen så hade jag kunnat gå på att det är en lös inventarie, som visserligen har lite utseendet av fast installerat men kan tolkas som löst. Ungefär som diskussionen om hatthyllor. Men när man nu har specifikt nämnt den och dessutom som INSTALLERAD så anser jag att köparen har rätt.
Sen om köparen FÅR rätt eller ej är en annan fråga. Man kan ju också ställa sig frågan om det är värt bekymret att bli osams med köpare/säljare för en grill. Men det tåget har kanske redan gått.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg