4 201 läst ·
54 svar
4k läst
54 svar
Oanvänd Fk i apparatdosa
Ett annat alternativ är att parkera extra ledare på överkopplingsplintar på strömbrytaren eller uttaget, om det finns. De som brukar vara märkta X eller B.
Det gör jag åtminstone ifall jag inte råkar ha någon lämplig toppklämma liggandes i fickan - för att slippa gå till bilen, om det nu skulle vara så.
Det gör jag åtminstone ifall jag inte råkar ha någon lämplig toppklämma liggandes i fickan - för att slippa gå till bilen, om det nu skulle vara så.
Man varken bör eller får arbeta med anläggningen i spänningssatt tillstånd.E El-Löken66 skrev:
Det skall göras "Kontroll före drifttagning" innan spänningen slås på, och hur skulle det kunna utföras om arbetet sker spänningssatt?
Så glöm det argumentet.
Ja de e ju inte dumt. Kommer dock ha jorden framdragen till flera lampor i taket men där saknas det helt parkeringsmöjligheter för jorden. Då kommer u-båten eller wagon till användning.Mikael_L skrev:
Jaja, jojo. Vi vet alla hur det i teorin ska gå till.S Soltorp40 skrev:
I praktiken sköter vi inte oss alltid helt perfekt och enligt boken.
Reaktionen gällde nog mest det där att "koppla om med strömmen på" .D Derbyboy skrev:
Själva kopplandet ska nog vara klart inför kontroller och driftsättning.
Dock har säkert nästan alla elektriker någon gång lagt om en ledare med strömmen på.
Jag har en ganska avspänd attityd till el och gör sånt lite för mycket.
Så länge du har 1000V rymddräkt, hjälm och visir. Tänk på ljusbågen!Mikael_L skrev:
Troligen kopplar alla elektriker någon gång ibland med spänning på. Men då detta sker sker det med naturligtvis med yttersta försiktighet och med en klar insikt i vad som kan hända vid felgrepp. Det händer ibland att ett strömavbrott skulle få stora konsekvenser.
DOCK får det ALDRIG ske på "order" av någon annan utan det sker enbart om och när elektrikern känner sig trygg med åtgärden.
Ska man frekvent arbeta under spänning ska man naturligtvis ha både rätt utrustning samt rätt verktyg, men det är inte riktigt samma sak.
DOCK får det ALDRIG ske på "order" av någon annan utan det sker enbart om och när elektrikern känner sig trygg med åtgärden.
Ska man frekvent arbeta under spänning ska man naturligtvis ha både rätt utrustning samt rätt verktyg, men det är inte riktigt samma sak.