Bob_the_builder
Nej, det enda problemet jag kan tänka mig är att de nya rören kan hamna för högt (om du inte lägger de nya rören/slangen vid sidan av de gamla). De gamla betongrören ligger väl "rätt" i höjdled?

Bob_the_builder
Aha, nu är jag med. Läste inte tillräckligt noga... Det funkar säkert i tiotals år till. Numera är det dock "förbjudet" att ansluta dagvatten till dränledningen.

Bob_the_builder skrev:
Numera är det dock "förbjudet" att ansluta dagvatten till dränledningen.
Är det inte just dagvattenledningen man ska ansluta dräneringen till? Dvs om det finns dagvatten där du bor.
Du kanske menar att kommunerna inte tycker om att man ansluter dränvattnet till det vanliga avloppsnätet? Det kan jag intyga att de inte är så pigga på... De höll på att få blodstörtning när jag frågade om vi kunde göra så.

Bob_the_builder
Nej, det var inte det jag menade. Det är olämpligt att fylla dränledningen med dagvatten (vilket mycket väl kan hända vid ett ordentligt regn). Det gör ju att dräneringen inte har kapacitet att leda bort det vatten som letar sig ner i marken (som den ju är avsedd för).

Jag menar alltså att du inte ska dra ner dagvattenrör från stuprören till dräneringen.
Att både dränering och dagvatten via en brunn ansluter till dagvattenledningen är en annan sak.

Bob_the_builder skrev:
Jag menar alltså att du inte ska dra ner dagvattenrör från stuprören till dräneringen.
Att både dränering och dagvatten via en brunn ansluter till dagvattenledningen är en annan sak.
Ahaaa... Trögtänkta Tobbe har slagit till igen... :P

Kurre, jag hoppas du la fiberduk runt dräneringssinglet så inte rören blir fulla av skit i framtiden!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.