Sen kan man ju undra hur mycket man kan ta betalt för små plastbitar:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Kabelmarkning-44649/
Och då anses ändå Biltema som billigt.... Ikea kan sälja 100 värmeljus för under 30 öre st. Att kunna ta 70 öre st för de där små plastsiffrorna är sanslöst....
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Kabelmarkning-44649/
Och då anses ändå Biltema som billigt.... Ikea kan sälja 100 värmeljus för under 30 öre st. Att kunna ta 70 öre st för de där små plastsiffrorna är sanslöst....
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Elfa tar knappt 25 öre styck för "orginalet" Partex, (dock i större förpackning, så man åker ju på dryga tusenlappen innan man har "full" uppsättning av siffror) och då anses de som relativt dyra...PST skrev:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-805-01&toc=19187
Gissar att det är ännu billigare hos grossisten.
Biltema är billiga där det behövs och inte nödvändigtvis (uppenbarligen) på allt, detta ligger ju inte i deras kärnverksamhet direkt.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag ha letat efter partex med märkningen L1, L2 och L3.
Främst i dim 4-10mm2, men ev även för 1,5mm2 och 2,5.
Några tips?
Rrrrrrrrr, var köpte du dina? Hos din grossist?
Jag kan ev få min kompis att "köpa ut" (hoppas han inte åker dit för langning då
)
Främst i dim 4-10mm2, men ev även för 1,5mm2 och 2,5.
Några tips?
Rrrrrrrrr, var köpte du dina? Hos din grossist?
Jag kan ev få min kompis att "köpa ut" (hoppas han inte åker dit för langning då
Hej igen
Nu har jag börjat märka upp alla nya sladdar som kommer in i huset då jag renoverar badrummet efter mycket funderadende så kom jag fram till att märka alla fas nolla jord med det grupp nummer som dom tillhör. Dock så hittade jag en hel del som jag som inte är elektriker tycker är konstigt längst vägen.
Så nu har jag två frågor 1 får man samman koppla nollor från olicka grupper utanför ventralen, så är det kopplat i mitt hus på minst två ställen?
Jordkablarna från olika grupper är även ihopkopplade är det okej?
För om man får koppla ihop nollorna, vilket jag inte tror så så är det ingen vits att märka upp nollorna i centralen då samma nolla endå går till flera grupper?
Nu har jag börjat märka upp alla nya sladdar som kommer in i huset då jag renoverar badrummet efter mycket funderadende så kom jag fram till att märka alla fas nolla jord med det grupp nummer som dom tillhör. Dock så hittade jag en hel del som jag som inte är elektriker tycker är konstigt längst vägen.
Så nu har jag två frågor 1 får man samman koppla nollor från olicka grupper utanför ventralen, så är det kopplat i mitt hus på minst två ställen?
Jordkablarna från olika grupper är även ihopkopplade är det okej?
För om man får koppla ihop nollorna, vilket jag inte tror så så är det ingen vits att märka upp nollorna i centralen då samma nolla endå går till flera grupper?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
1. Nej
2. Nej
Något specifikt förbud kanske inte finns skrivet...
2. Nej
Något specifikt förbud kanske inte finns skrivet...
Men är du verkligen säker på att det är olika grupper? Eller har du helt enkelt 2 eller 3 fas ut och menar att det är en gemensam nolla till dessa...isf är det inget fel. Som tex till en 3-fas spis, det går ut tråd från tre st säkringar ihop med en jord och en nolla, de tre faserna ska ju då ha samma nummer fast det är olika säkringar. Samma har du tex i kök ibland, det går ut en 1-2-3 faser varav den ena går till belysning, den andra till micro och den tredje till kyl/frys, alltså tre olika säkringar men samma grupp och gemensam nolla och jord....ska då märkas med samma nummer.
Alanl skrev:Det blir nr 1 på alla ledare i grupp 1 och nr 2 två i alla i grupp 2 osv sen att det luktar hemma pulare struntar jag i, jag vill ha ordning och reda även om jag troligen inte kommer vara där och pilla särskilt ofta. Man är lite yrkes skada som flygmekaniker, brukar byta rostiga skruvar på bilen och har logg bok på bilen när jag har bytt oljor däck remmar osv så jag har koll vid vilka mil och datum på det jag har bytt.
Nästa projekt blir att dra alla kablar snyggt just nu ser det rätt illa ut. bifogar bild på hur det ser ut i ett flygplan[bild]
Det var ett rejält flygplan det du...
Kraven på elinstallationen i ett hus är betydligt lägre än i ett flygplan på de flesta punkter, inte bara märkning. Det jag kan komma på direkt som har högre krav är beröringsskydd tex, inga öppna plintar osv. Flygplan hanteras ju aldrig av lekmän.
Principerna för avsäkring är också annorlunda!