1 250 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Ö eller ej?!
Panik-planering av köket! Hur skulle ni prioritera gällande köksö eller ej; antingen så bygger vi en köksö och flyttar matplatsen till matrummet som ligger vägg i vägg med en öppning på ca 2 m, eller så skippar vi köksön och har vardagsmatplatsen i köket och har en "finare" matplats i det tilltänkta matrummet. Vad tror ni?
Anna
Anna
Vi hade samma val och vi gjorde det till ett ickeval. Du behöver nog inte bestämma dig nu utan kan lätt bygga till när du vill. Annars skulle jag sätta dit en köksö. Två matplatser känns overkill, speciellt som du kanske redan har en: TV-soffan.
mvh
David
mvh
David
En smart sak kunde vara att bygga ut köksön med en liten smart skuren skiva för att kunna inta lite mindre måltider för kanske 2 personer?
Är bara ön till för syns skull så skulle jag satsa på ett matbord i köket, men behövs ön för att få en bra funktion i köket så skulle jag slänga ut matbordet. Det som bör styra är ditt behov att ha en ö i köket.
Är bara ön till för syns skull så skulle jag satsa på ett matbord i köket, men behövs ön för att få en bra funktion i köket så skulle jag slänga ut matbordet. Det som bör styra är ditt behov att ha en ö i köket.
Hej Anna, vi byggde köksö men behöll spis, vask m.m. utefter köksväggen. Ön består av en stor svängd, oljad ekskiva. Anledningen till just ek och inte granit är att vi dragit ut den ca 50 cm från modulväggarna för att kunna sitta och äta vid ön. Garnit är kallt kallt kallt att lägga sina armar på, eller ännu värre tänk att komma åt graniten med den solvarma stora magen? 8) Ön innehåller även djupa utdragbara lådor för förvaring av PET-flaskor, ölbackar och returpapper. Jag snubblar alldeles för ofta över sånt i kompisarnas nybyggda hus...
Intill denna har vi en "alkov" med matplats för 10 pers, gissningsvis kommer alla frukostar att serveras vid köksön och middagen vid bordet. Ön är också perfekt för middagar med gående bord, drinkbord m.m.
Lycka till och planera väl, låt det ta lite tid!
Mvh /Fredrik
Intill denna har vi en "alkov" med matplats för 10 pers, gissningsvis kommer alla frukostar att serveras vid köksön och middagen vid bordet. Ön är också perfekt för middagar med gående bord, drinkbord m.m.
Lycka till och planera väl, låt det ta lite tid!
Mvh /Fredrik
Precis som David sa så tror jag att vi gör det till ett "ickeval" dvs väntar och ser. Tänkte precis som ni att ön skulle vara frukostplats och middagarna inne i matrummet. Men eftersom det är svårt veta vad som är bäst nu så väntar vi ett tag med ö-projektet. Men jag kan tillägga att jag tycker att det var väldigt fiffigt att göra ön till förvaring för backar, returpapper och annat som inte har någon egentlig plats. Den idén gillar jag FredrikB! Men vi får se hur det blir. Det är aldrig för sent att ångra sig.
Tack för responsen!
Anna
Tack för responsen!
Anna
Bra tips! Tack!FredrikB skrev:
(Det kunde blivit IKEAS plastbackar annars...)
Vi bygger oxå en köksö med frukostmatplats, matbord i nästa rum!
/U
Klicka här för att svara