1 136 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Nyttja solcellerna till 100%
God morgon,
Jag sitter och letar efter hur jag på enklast och bäst sätt kan reglera så att vi nyttjar våra solceller nu under vår och sommar på bästa sätt.
Vi kommer nästa år bygga pool och jag vill att under april - maj skall temperaturen maxa upp så mycket det bara går, och det med hjälp av solcellernas produktion.
Spontant tänker jag mig att man måste installera någon form av laststyrning ner till poolvärmen, och den skall regleras av produktionen som blir av solcellerna. Men det borde väl finnas färdiga system för detta?
Någon som gjort något liknande tidigare som ni vill dela med er av?
Tack på förhand
// repseJ
Jag sitter och letar efter hur jag på enklast och bäst sätt kan reglera så att vi nyttjar våra solceller nu under vår och sommar på bästa sätt.
Vi kommer nästa år bygga pool och jag vill att under april - maj skall temperaturen maxa upp så mycket det bara går, och det med hjälp av solcellernas produktion.
Spontant tänker jag mig att man måste installera någon form av laststyrning ner till poolvärmen, och den skall regleras av produktionen som blir av solcellerna. Men det borde väl finnas färdiga system för detta?
Någon som gjort något liknande tidigare som ni vill dela med er av?
Tack på förhand
// repseJ
Det är faktiskt så att det är lite dåligt med sådan utrustning. Håller själv på med samma sak.
De flesta växeriktare har en utgång som man kan styra last med, tex som din pool, att värmen ska starta när solcellsanläggningen kommit upp i 3kW.
Ett sätt att göra det är med helautomatisk men där är kanske driftsäkerheten problemet iaf om man ska styra husets värme.
Från början hade ja tänkte använda plc men det blir lite väl kostsamt.
Ja tror det lättaste är att använda någon form av belastningsvakt som drar ett relä vid önska effekt.
Om du ska ha värmepump till poolen så kan det va bra att kolla på en som har olika driftläge som går att trigga med en signal.
De flesta växeriktare har en utgång som man kan styra last med, tex som din pool, att värmen ska starta när solcellsanläggningen kommit upp i 3kW.
Ett sätt att göra det är med helautomatisk men där är kanske driftsäkerheten problemet iaf om man ska styra husets värme.
Ja tror det lättaste är att använda någon form av belastningsvakt som drar ett relä vid önska effekt.
Om du ska ha värmepump till poolen så kan det va bra att kolla på en som har olika driftläge som går att trigga med en signal.
Undra varför, för efterfrågan finns ju...Det är faktiskt så att det är lite dåligt med sådan utrustning. Håller själv på med samma sak.
Ja, växelriktaren har en utgång vet jag. PLC har jag varit inne på ja, då kan man ju bygga lite större system också. Men jag är lite motståndare till alltför smarta hem...
Bra tanke gällande värmepumpen till poolen!
Kostal växelriktare har bra tillbehör för detta, tror det finns en del till SMA med.
Kanske lite motsägelsefullt? Du vill styra sol-el till poolen på ett "smart" sätt hemma hos dig.....
Köp en Shelly 3EM som du mäter effekten från dina solceller med, när den går över vad du nu än driver din poolvärme med så startas den med en kontaktor som i sin tur triggas av ex en Shelly 1PM.
Liknande trådar
-
Nyttja Acc tank VP kamin och spotpris till max
Värme allmänt -
Vad kan vi nyttja huset/marken till?
Övrigt Off Topic -
Byggbolag nyttjar kryphål för att göra enfamiljshus till lägenheter
Artikelkommentarer -
Utrymme under golvet i huset, vad kan vi utnyttja det till?
Tillbyggnad -
Utnyttja mitt borrhål till 2 bergvärmepumpar
Värme allmänt