Hej

Jag tänkte bygga om badrummet då det är över 20 år gammalt och då samtidigt bygga ut det.
Vad kräver man idag för typ av gipsskivor? Går det bra med vanligt gips om man sätter tätmembran utanpå?
Hur blir det när man ska sätta skåp spegel etc och behöver borra då gör man ju det genom tätskiktet.

Med vänlig hälsning, Johannes
 
Plyfa och vanlig gips, tätfolie är det som gäller på skivor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Hur man gör hål, konstruerar väggar/golv och sånt står att läsa i branschreglerna från BKR och Säker vatten.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Plyfa och vanlig gips, tätfolie är det som gäller på skivor.
Så bara sätta vanlig gips och sen på med tätfolie?
 
BirgitS
Du bör ju ha konstruktionsplywood under gipset så att du har något stadigt att fästa kommod, spegel etc. i.
 
  • Gilla
Johannes Karlsson 1985
  • Laddar…
Rickard.
Vanligt gips är i många fall godkänt men våtrumsgips rekomenderas väl av bkr, gvk och säker vatten (med några undantag har jag för mig).

Byggaren/plattsättaren som hjälpe mig körde alltid våtrumsgips av lite olika anledningar men förutom att vara fukttåligare och utan kartong är den också hårdare, styvare och tyngre.
 
Stefan N Stefan N skrev:
10 år gammal.
Dagens regler, skivor behandlas under punkt 4.7
[länk]
Tack där stod det ju klart o tydligt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.