Vi har en Systemair 400DC som är installerad för 3 år sedan och för något år sedan tyckte jag att det började vina lite i tilluftsdonen, eller i alla fall i den som sitter närmast aggregatet. Nu låter det ganska högt och jag börja även höra det i det näst närmaste rummet.

Jag har bytt filter två gånger och det har inte blivit bättre sedan sista bytet. Jag har försökt se om fläktarna har dammiga (man skall tydligen ta någon borste på dem efter "en längre tid") men jag kan inte se något på dem (jag fick dock inte ut dem från aggregatet, man kanske måste ta bort båda sidorna för att få ut den? Jag tog bort kontakterna och den lilla platta som hindrar att den skall komma ut)

När jag lyssnar kring aggregatet så låter det somom det kommer från tilluftsfläkten, men det är väldigt svårt att lokalisera. Ibland tystnar det lite men kommer snabbt igen. Vrider jag ner fläkten i lägsta läget (den har tre lägen) så hörs inget brummande och inget vinande, i högsta läget brummar det jättemycket men viner inget. Jag har ljuddämpare men de är väl mest för brummandet antar jag.

Jag noterar även att förburkningen av aggregatet gått från 70w till 94-104w och jag tror inte jag fipplat något i inställningarna. Tacksam för hjälp!

Om du tar bort donen låter det då också?

Är det direktdrift eller rem/kilreps -drift på fläktarna? Vid direktdrift kan du kolla lagren. Vid remdrift så borde du kolla om remmarna är spända ordentligt, dåligt spända remmar ökar effektbehovet.

Tack för ideerna!

Jag har inte tagit bort donen för det låter så mycket mer vid aggregatet än det låter vid donet.

Jag tror det är direktdrift på fläktarna, men rotorn har rem (jag glömde nämna att det spelar ingen roll om rotorn är på eller av). Hur kollar man lagren? :-) Jag snurrade lite på den och den rullade lätt, men det var svårt att få upp den i någon högre fart. Jag fick tyvärr inte ut den så jag kunde kolla på den ordentligt, jag hade gärna undersökt den lite mera.

Vågar man ha sidan öppen när man kör aggregatet ur en damsynpunkt? Känns som om man får in en massa skräp som inte går genom filtrena då.

FSandstrom skrev:
Tack för ideerna!

Jag har inte tagit bort donen för det låter så mycket mer vid aggregatet än det låter vid donet.

Jag tror det är direktdrift på fläktarna, men rotorn har rem (jag glömde nämna att det spelar ingen roll om rotorn är på eller av). Hur kollar man lagren? :-) Jag snurrade lite på den och den rullade lätt, men det var svårt att få upp den i någon högre fart. Jag fick tyvärr inte ut den så jag kunde kolla på den ordentligt, jag hade gärna undersökt den lite mera.

Vågar man ha sidan öppen när man kör aggregatet ur en damsynpunkt? Känns som om man får in en massa skräp som inte går genom filtrena då.
Du vickar försiktigt på fläkthjulet och känner om lagren glappar..
Ang. Att ha sidan öppen är risken att aggregatet rusar pga mindre motstånd och blåser ut eventuellt damm som ligger i kanalerna..

Annars är det såpass kort stund så om det drar med sig damm genom den öppna luckan så är det relativt lite.. du kanske får ta en extra vända med dammsugaren efteråt :-)

Ok, jag skall försöka ta mig upp igen, det är ju lite drygt att skruva upp den. Jag skall se om jag kan ta kontakt med dem som installerade också. Om det nu mot förmodan är något känt så fyller den tre år om en vecka ... Rotorfläkten byttes för ett år sedan, den haverarade men det var känt och de tog det på konsumentköplagen (garantin hade gått ut), helt utan gnäll. Tack igen!

De som installerade trodde också att det var lagren = 5000 kr + jobb = tråkigt. Jag gick i alla fall upp igen och försökte alltså öppna den när den var i gång. När jag då sakta sakta öppnade den så försvann ju självklart ljudet. Stängde av, öppnade mera, kollade runt vickade på allt, hittar inget.

Nähe, skruvar ihop den, sätter på den, det låter igen. Öppnar sakta igen, ljudet försvinner. Börjar kolla hur mycket den drar, och när den låter ligger den på typ 101W, när den inte låter med liten öppning så är det runt 75W. Det måste helt enkelt vara så att den måste höja varvtalet så pass mycket att det bildas någon resonans på något sätt, för drar man på fläkten ordenligt så låter det inget.

Så frågan är var det är trögt nånstans, är det i vid intaget eller någon annanstans i tillluftsflödet? Eller kan avluftsflödet påverka? Det ser ok ut vid intaget, jag kommer försöka sticka in något i rören och se om det är ett getingbo eller nått (det är kanske 4 meter mellan intag och aggregat, dock inte raka rör. Det kändes som undertryck i aggregatet när jag öppnade den för luckan som sugs igen, jag kollade dock inte med tändsticka typ.

Kan du inte försöka damma av tilluftsdonen och kanalen och se om de blir bättre. Lagerfel boree bli värra vid högre varvtal. Har du roterande växlare kan du testa damma av den. Fläktbladen är garanterat dammiga så dom kan du damsuga av.

Hur ser filtren ut?

Funkar styrningen som den ska? Det låter spontant som dina fläktar, alt enbart tilluftsfläkten, varvar för mycket, detta eftersom elförbrukningen stigit. Den är relativt proportionell mot varvtalet på moderna fläktar.

Om enbart tilluftsfläkten varvarv för mycket så måste du fixa det pronto, annars får du övertryck i huset!

Byt filter om det inte är gjort nyss.

Om det inte hjälper så testa att rensa intagskanalen. Ta bort intagsgallret. Om du inte kan få igenom en viska kan du pröva att låta fläkten suga in en fiskelina med en papperstuss på. Använd fiskelinan att dra igenom ett snöre/rep med en viska/svamp i änden.

Om det (mot all förmodan) skulle vara lagren så brukar dom vara enkla att byta om man är någotsånär händig. Merparten av sådana småfläktar brukar använda SKF608-2Z ett par hundringar max för ett par på järnaffären.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.