aunnr1,
skulle du kunna rita hur du tänkt dig hela systemet, bara för att jag är nyfiken.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Har ingen jättekoll på laddomater och vvs, men lite simpel fysik leder mina tankar här.

Ang att korta avstånd rekommenderas för laddomat: kan det bero på att med längre avstånd så utgår man från att det blir höga förluster, (iom att det är förhållandevis höga temperaturer på pann- & returvatten), och då kan t ex den faktiska pannreturen (inlopp i pannan) bli alldeles för låg?
Beror inte på annat än tryckförhållanden i kretsarna kring laddomaten och pumpkapaciteten satt mot den rent termostatiska ventilen. Det är lagt att funka optimalt med ungefär samma tryckfall över pannkretsen som rör mot tank med bypassen tvärs vid blandpunkten, detta vid driftpunkt i temp och effekt. För långa eller klena rör mot tanken så hamnar man fel och når inte full effekt eller dålig reglering.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Skulle detta kunna avhjälpas med en av dessa tryckstyrda cirkpumparna,
eller en större cirkpump (om jag använder laddomat 11-100)

Rören från pannan till tanken är ju som jag skrivit r40 o ca 25m långa.

Skull det vara lämpligare att placera laddomaten vid tanken eller pannan,
botten på tanken i byggnad 1 kommer ca 1,5m över botten på pannan det utgör ju en viss tryckskillnad om det nu kan ha någon betydelse.

en rudimentär ritning skall jag försöka slänga ihop men det kan ta några dar, jag åker iväg på jobb några dar nu ikväll

Större pump och laddomat för högre effekt gör ju sitt till annars fördelaktigt att bygga med elstyrd trevägsventil då kan man få det som man vill oberoende annat.

Med den längden och dimensionen på rör ska det inte vara några problem att jobba med det.

Laddomatfunktionen hör hemma invid pannan och sitter den i andra änden får du även två rör med relativt hög temp alltså onödiga förluster också. Höjderna mellan olika delar ska du bortse från även om det talas om tryck det är bara tryckfall i rör mm pga flöde som ger det som kallas tryck här ett rent cirkulationssystem som är fyllt och trycksatt i alla punkter.

mycken tack för input, jag skall absolut kolla närmare på en shuntventil med styrning.

Jag måste även börja titta närmare på vad för styrning jag måste ha till kulvertarna det kommer att bli många cirkpumpar i detta system.

Antingen får jag bygga nåt system med differans termostater, för jag antar att kommersiella färdiga system är tämligen rejält prissatta.

Om man inte skulle kunna bygga sig en styrning för alla kulvertar på en gång, är det någon här som har gjort det.

Som jag ser det skulle det bli bra med gemensam styrning av laddning vid din centraltank då kan du ha pumparna där och bara två givare kopplade till varje slav och samtidigt ta ut driftorder till pannan från den logiken.

Är det någon som vet vart man kan hitta en styrning som klarar av mer än en kulvert,
Jag har sökt runt lite men kan inte hitta något som kan styra mer än en kulvert eller möjligen två,

Jag skulle behöva något som kan styra tre eller fyra kulvertar

Eller om någon vet om nån beskrivning på hur man kan bygga ett styrsystem som klarar av flera kulvertar
nu är jag väl inte så bra på att söka men jag tycker att det borde finnas,

Om man skulle gå på någon plc styrning av pumpar o ev, ventiler kanske mer?? vad tror ni att man skall titta på för
plc

Jag har gjort några enklare styrningar med plc men det var ganska länge sen nu,
men det borde väl inte vara allt för omöjligt att få ihop något som funkar.

Förslag på vad som är aktuellt idag mottages tacksamt.

Om du bygger som du skrivit med så många slavtankar tycker jag det skulle bli en bra lösning med en egensnickrad styrning också. Om du inte är bekväm med diverse lösningar med enkla uC-kort och I/O till det likt i hemautomationstrådarna etc är det givetvis bra och robust med någon enkel PLC. Lätt att ordna allt precis som man vill och ändra vartefter.

Tillgängligt och med vettig prisbild skulle kunna vara någon typ från tex Beckhoff eller Wago deras sk Plintbuss med lokal CPU i busskopplaren titta på det. Enkel tillgänglig programmeringsmiljö också i form av 3S som används av många fabrikat så du kanske kan dra nytta av det i andra jobb också.

aunnr1
Keep it simple är väl inte din devis???:thumbup:

keep it simple stupid... men det är ju det jag gör:):thumbup:

Nä men med fyra hus som skall värmas o alla är helt olika,
så tycker jag nog att detta blir så enkelt det kan bli om man inte vill cirkulera vatten i kulvertarna hela tiden.

Man kan ju bygga ett styrsystem med termostater men det blir inte så mycket billigare o inte vet jag om det blir så mycket enklare heller.

Jag har förresten hållit på att felsöka en gammal fräs idag o gamla reläsystem utan elscheman o med massor rep typ bara den går nu:wow: kan vara nog så intressanta att få igång, fast o andra sidan så betvivlar jag att så många av dagens styrsystem är så enkla att hålla igång om 50år i en sådan miljö.

Jag har inte hunnit titta så mycket på styrningar ännu men jag har skummat lite igenom några,
o jag har fastnat lite för croutzet milennium III , den verkar vara tillräckligt kompetent för mina applikationer
o som jag kan se så är den nog ganska enkel att programmera,

som sagt jag har inte hunnit titta så mycket men jag tror priset är rätt lika mellan dom olika märkena också.

Är det någon som har använt den eller kan rekommendera någon annan variant

Vad har du tänkt ha för givartyp? Till de olika sk intelligenta reläerna likt tex Milennium brukar bara analog in som 0-10 V finnas utan dyra expansionsmoduler. Annars är det som du säger lättanvänt och användbart här precis som de övriga lika av andra fabrikat.

Fördelen med tex de jag nämnde tidigare är att de inte heller är dyra och vill man koppla in större mängd tex Pt eller Ni givare är de mycket mer ekonomiska. Lite högre instegströskel men inget avgörande och så mycket mer generellt användbara.

Och nog är det en bra enkel lösning du skissar på bara några pumpar och så rören som fått lite bulor i några punkter.

Majgårdarna
aunnr1 skrev:
Är det någon som vet vart man kan hitta en styrning som klarar av mer än en kulvert,
Jag har sökt runt lite men kan inte hitta något som kan styra mer än en kulvert eller möjligen två,

Jag skulle behöva något som kan styra tre eller fyra kulvertar

Eller om någon vet om nån beskrivning på hur man kan bygga ett styrsystem som klarar av flera kulvertar
nu är jag väl inte så bra på att söka men jag tycker att det borde finnas,
Logger 2020 kanske kan passa?
http://www.logger2020.se/index.php

Vet inte om jag missuppfattat funktionerna på loggern, men är inte det just en logger, en övervakningsfunktion.?

För min del kan jag säga att dom funktioner jag skulle få av ett system med termostater o relän för att styra pumparna i mitt system räcker nog ganska bra, sen kan man ju göra det mer eller mindre avancerat.

Tanken med ett styrsystem med någon form av plc, är för min del att jag kan få ett system till ungefär motsvarande pris som är något enklare att justera o från ett ställe.

Jag är inte intresserad av att kunna kolla funktioner, temp eller kunna styra något från min mobil eller motsvarande

Det finns ju massor av system som man kan köpa eller bygga som styr allt möjigt,belysning o automation av diverse
men det behöver jag inte.

Majgårdarna
Det finns expansionsmoduler som har digitala och analoga ingångar och reläutgångar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.