Nytt Vallsjöhus hus. Takskador efter töväder

23k läst  81 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Bor i ett nybyggt Vallsjöhus (färdigställt för 4 månader sedan) av modell Klockebo.

Nu har jag fått skador på takpannor och två ventilationshuvar efter att ett 20 cm snölager har töat på taket.
    Vallsjöhus nekar mig reklamation och menar på att jag skulle ha skottat taket.
    Ska man verkligen behöva skotta taket på ett svenskt hus byggt 2018 en normal svensk vinter?

Bilder på skador:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    snorasskydd.jpg
    tak ventilation 1.jpg
    tak ventilation 2.jpg

Vallsjöhus har skickat installationsinstruktioner för takhuvar (nu efteråt) och där står det att det bör sitta snörasskydd över dem. Detta har inte satts ut på några ritningar eller meddelats till mig. De har ej heller levererat material som kunnat sättas upp för att skydda ventilationshuvarna. Men de hävdar att det är mitt fel som inte skottade taket trots att jag omöjligt kunnat veta detta.

Ett till problem är att Vallsjhöhus inte är byggentreprenören och när jag är i kontakt med byggentreprenören så skyller de ifrån sig och menar att de har monterat enligt Vallsjöhus anvisningar.

Hur kan jag komma vidare med reklamationen? Vad har jag för rättigheter och vem ska jag skylla på? Har jag rätt att kräva av hustillverkaren att de levererar snörasskydd för hela mitt tak?
    Jag finner det oacceptabelt att taket inte är konstruerat att klara en vanlig snömängd för en svensk vinter. Det ska även tilläggas att min granne som har byggt med samma husmodell har fått liknande skador.

Mvh Daniel

2. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Du ska reklamera hos din avtalspart.
    Köpte du huset eller gjorde entreprenören det?

3. D
    Medlem Nivå 1
    Jag köpte huset. Jag har reklamerat mot Vallsjöhus men de har som sagt nekat reklamation. De anser att taket skulle ha skottats för 20 cm snö samt att taksäkerhet saknas för ventilationshuvar.
    Det jag funderar på är om man även kan reklamera konstruktionen då den uppenbarligen inte håller för svenska förhållanden?

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 2
    Snö är yttre påverkan så det första som händer är ju att leverantörerna nekar om det är det är den typen av skador. Det ser ju ut att vara korrekt utfört vid första anblick och angående takhuven så får man hålla isär vad som är rekommenderat och måste...

Det kan vara så att snörasskyddet infästning har spänt lite över takpannorna, det kanske inte är helt optimalt utfört. Det man har troligen missat är att gjort ordentliga urtag i pannorna. Takhuven ser väl ut att ha lite snålt med plåtskruvar.

Åtgärd för detta är att byta ut de trasiga pannorna, fräsa ur dom med rondellen så de ligger an ordentligt. Takhuven behöver riktas lite och sättas dit med fler plåtskruvar så den sitter stadigare och inte trycks ned. Arbetsinsatsen skulle jag tippa är ca 1h.

Försök få dom att fixa detta, det är inget "fel" på ditt tak förutom att man kunde ha gjort själva montering lite bättre. Det handlar om väldigt simpelt jobb och du har väl säkert några takpannor över. Gör detta mycket enkelt för samtliga parter, går du fram som ett ånglok och hävdar att allt är fel på taket. det saknas det ena och det andra så kommer det bli jobbigt. Du har garanterat fått det du har beställt.

Frågan på om man ska skotta tak så är svaret ja om det är nödvändigt.

5. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Googlar man lite på vad t ex olika försäkringsbolag tycker så ska man inte behöva skotta ett vanligt villatak en normal vinter.

6. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för utförligt svar. Relationen och förtroendet för Vallsjöhus är redan kört i botten.

Det är klart att man måste skotta taket men inte när det är normal mängd för en svensk vinter. Jag tycker de borde ha designat det med mer snörasskydd. Framförallt när deras argument är att det saknas.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 2
    Ja är det underbyggt med andra problem sen tidigare så är förståeligt att man går igång rejält när man får sådana här överraskningar.

Jag håller med dig, men rent krasst är det väldigt svårt att påstå att man inte behöver skotta för en normal snömängd. Finns massvis med med olika variabler som påverkar ett sånt påstående. Generellt brukar man väl säga att ett tak klarar av 4dm blötsnö under slutskedet vid avsmältning, men det klarar mer än så.

Nu är det snörasskyddet som har fått sig en törn och antagligen tagit upp en hel del kraft vilket är dess funktion. Det som troligen har hänt är att takteglet har fått en punktbelastning nånstans och gått sönder fullt möjligt med den snömängden som du beskriver om det är dåligt justerat taktegel.

Dina bästa chanser är att försöka förhandla fram att det kommer ut en snickare som fixar till det på 1-2h. Att kräva mer snörasskydd, ombyggnationer etc kommer du ingen stans med. Taket ser ju helt normalutrustat ut.

8. D
    Medlem Nivå 1
    Ja man får ett fantastiskt bemötande när man vänder sig till dem. Istället för att försöka hjälpa till så får man reda på att det är mitt fel och mitt problem att lösa. Jag menar de vill väl ha några nöjda kunder? Är huset 4 månader gammalt så lär man ju ta ansvar för sin produkt. Hade jag haft en halvmeter snö på taket så hade jag haft full förståelse för att grejerna går sönder om jag inte skottar.

• Laddar…
  9. davveno1
    Medlem Nivå 7
    På den andra bilden så ser taket på huven ut att vara knäckt i framkant, har den varit helt av eller?

• Laddar…
  10. D
    Medlem Nivå 1
    Den är bara böjd. Skruven sitter kvar.
    Tittar man på andra bilden på huven så visst ser den ut och vara monterad på fel håll?

11. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Ja, den sista huven sitter fel. Den större sidan ska vara vänd uppåt så att den passar ihop med den övre halvan.

12. T
    Medlem · Nivå 6
    anmäl till ARN

t

13. R
    Medlem · Nivå 16
    Det snörasskyddet kan inte någon som är utbildad på taksäkerhet ha projekterat. Man brukar behöva sätta längst hela taket för att inte infästningarna vid ändarna skall knäckas när snön utanför skyddet åker ner.

14. D
    Medlem Nivå 1
    Intressant. Finns det något underlag som stödjer detta? Hade varit fint att skicka till dem :)

15. R
    Medlem · Nivå 16
    Här kan du ladda ner standarden som sammanfattar alla BBR, Affsar och hus AMA.

BBR kraven är det bästa du har att gå på då det skall vara uppfyllt enligt kontrollplanen som byggnadsnämnden villkorat och som KA intygat är följd.

http://www.taksakerhet.se/

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: