L largab skrev:
Hur skulle detta gå till? Uttaget funkar ju inte!! det måste åtgärdas innan användande. Sedan är funktionen avsedd att använda båda brunnarna samtidigt.
Genom att koppla två enfaslaster i serie med varandra mellan två faser så har man skapat en virtuell nollpunkt, MEN denna virtuella nollpunkt är flytande, så spänningen över ena enfaslasten kan vara uppåt 400V medan den andra bara har några volt över sig, allt hänger på vilken effekt dom olika enfaslasterna har, om det är exakt lika stor effekt/strömförbrukning i bägge enfaslasterna så blir det lika hög spänning över bägge.

• Gilla
MJ9 och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Hur skulle detta gå till? Uttaget funkar ju inte!! det måste åtgärdas innan användande. Sedan är funktionen avsedd att använda båda brunnarna samtidigt.
Det är just det som är faran det är nollsläpp! En maskin kan få 400V i stället för 230V. Så anslut inget särskilt i båda samtidigt.
Funktionen är att använda en eller båda uttagen samtidigt utan att strömmen i nollan ökar.

Redigerat:
L largab skrev:
Du hade ju mätt att faserna finns, saknas nollan kommer dom ipluggade apparaterna att dela på 400V, tyvärr kommer inte fördelningen vara jämn utan kan bli allt mellan 0 till 400V.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Men vem skulle komma på detta ? Gjorde du så?
Jag tror TS fattar att uttaget måste fixas innan an det används.

Fasspänning finns men ej nolla. Det är ju redan visat. Ingen kommer väl på tanken att seriekoppla 2 maskiner för att se om TM snurrar fortare?!

L largab skrev:
Fasspänning finns men ej nolla. Det är ju redan visat. Ingen kommer väl på tanken att seriekoppla 2 maskiner för att se om TM snurrar fortare?!
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du hade ju mätt att faserna finns, saknas nollan kommer dom ipluggade apparaterna att dela på 400V, tyvärr kommer inte fördelningen vara jämn utan kan bli allt mellan 0 till 400V.
Du behöver inte seriekopplanågonting.
Bara plugga in 2 maskiner i uttagen så får du just en seriekoppling då båda uttagen har gemensam N och blir sammakopplade där.(serie mellan l1 o l2)

Mikael_L
Men säkert kan massa människor komma på att sätta in två stickproppar samtidigt i ett dubbeluttag, det är ju det som de är till för. Så varningen är helt klart befogad.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L largab skrev:
Eftersom det är två faser i det aktuella uttaget, en fas i vardera uttagsbrunn samt att nollorna i uttagsbrunnarna sitter ihop internt i uttaget så räcker det att koppla in en enfaslast i vardera uttaget så har man två enfaslaster i serie med varandra mellan två faser.

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är två faser i det aktuella uttaget, en fas i vardera uttagsbrunn samt att nollorna i uttagsbrunnarna sitter ihop internt i uttaget så räcker det att koppla in en enfaslast i vardera uttaget så har man två enfaslaster i serie med varandra mellan två faser.
Ja ni har nog rätt , befogad varning. Hade räckt att skriva att inget ska kopplas in oavsett experimentlystnad

Fattar inte varför man ska betala elektriker för att göra saker om det inte finns 100% funktionsgaranti. Men det kanske var gott hem-pul jobb detta!?

Just detta uttag tror jag saknar bryggning mellan n plintarna orginal men bra att @Demmpa uppmärksammade detta.

tommib
Menar du detta specifika uttag eller typen i allmänhet?

Den sorten jag har installerat hemma (samma) har bryggad nolla. Det förefaller extremt osannolikt att man skulle tillverkat en variant utan bryggning. Möjligen skulle det kunna röra sig om ett defekt uttag. Om nollan faktiskt skulle vara ansluten så skulle åtminstone ena uttaget fungera normalt men nu är inte det fallet. Allt pekar, som andra sagt, på att nollan inte är ansluten av någon anledning. TS bör bryta strömmen till detta uttag och meddela hyresvärden så att det fixas snarast.

Vore kul att veta hur det där passerade kontroll efter drifttagning....

Det är sepatetad iallafall i det utanpåliggande versionen som jag monterade sist.

Edit: kan ju vara fel på detta uttag iof första gången jag monterar ett elko uttag.

Nollan är internt byglad.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är sepatetad iallafall i det utanpåliggande versionen som jag monterade sist.

Edit: kan ju vara fel på detta uttag iof första gången jag monterar ett elko uttag.
Om det är följande utanpåliggande uttag så är det inte lustigt om det är två olika anslutningar för nollan, men normalt brukar det vara en bygel från början på både nollan och jorden.
https://www.elbutik.se/product.html/elko-2-vags-utp-ip44-440v

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.