Medlem
· Västra Götaland
· 52 inlägg
Mammas badrum har precis renoverats i hyreslägenhet. Hennes 6 år gamla tvättmaskin funkar inte med de nya uttagen - inte bordslampor och hårtork heller.
Är det något särskilt man behöver göra med nya uttag till tvättmaskin?
Är det något särskilt man behöver göra med nya uttag till tvättmaskin?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Det ska väl vara ett vanligt uttag. Funkar uttaget inte alls?
Husägare
· Klagshamn
· 282 inlägg
Är säkringen och jordfelsbrytaren tillslagna?
Förhoppningsvis så är det följande uttag som sitter där,
http://www.elko.se/440v-2-vags/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-1553.html
då ska den ovillkorligen föregås av en tvåpolig dvärgbrytare, å eftersom det är i ett badrum så ska det även skyddas av en JFB.
http://www.elko.se/440v-2-vags/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-1553.html
då ska den ovillkorligen föregås av en tvåpolig dvärgbrytare, å eftersom det är i ett badrum så ska det även skyddas av en JFB.
Kolla säkringarna i elcentralen. Närmare bestämt grupp 2T Tummenmittihanden79 skrev:
Det kanske inte ingick inkoppling till central i stambytet?
Eftersom de är märkt med två faser så kanske de ligger 4 lösa FQ i elcentralen som de vill ha betalt för att koppla in på den reserverade gruppen 2 eller så är det som någon skrev bara att fälla upp säkring 2.
Eftersom de är märkt med två faser så kanske de ligger 4 lösa FQ i elcentralen som de vill ha betalt för att koppla in på den reserverade gruppen 2 eller så är det som någon skrev bara att fälla upp säkring 2.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Troligtvis så sätt det väl en dosa för fast installation där innan renoveringen så mest troligt är det nån säkring som är gången det funkade ju när elektrikern var klar
Medlem
· Västra Götaland
· 52 inlägg
Tack för alla tips!
Känns bra att ingen sagt att det kommit någon ny standard till badrum och tvättmaskin - som jag helt missat.
Uttaget funkar inte alls. När man lägger mätaren mellan bägge uttagen visar den på 400. Men visar enligt första bilden när jag lägger in mätaren på ett uttags fas och nolla. Kan det tyda på att fasen är inkopplad på bägge uttagen - men att det är något fel på nollan?
Det är ju ett nyrenoverat badrum som blev klart dagarna precis innan julafton - så jag gissar att man missat koppla rätt i proppskåpet eller mot jordfelsbrytaren. Det är en hyreslägenhet - så jag kommer inte själv börja härja bland kablarna innan värden skickat dit någon behörig. Återkommer när det är åtgärdat
Känns bra att ingen sagt att det kommit någon ny standard till badrum och tvättmaskin - som jag helt missat.
Uttaget funkar inte alls. När man lägger mätaren mellan bägge uttagen visar den på 400. Men visar enligt första bilden när jag lägger in mätaren på ett uttags fas och nolla. Kan det tyda på att fasen är inkopplad på bägge uttagen - men att det är något fel på nollan?
Det är ju ett nyrenoverat badrum som blev klart dagarna precis innan julafton - så jag gissar att man missat koppla rätt i proppskåpet eller mot jordfelsbrytaren. Det är en hyreslägenhet - så jag kommer inte själv börja härja bland kablarna innan värden skickat dit någon behörig. Återkommer när det är åtgärdat
Låter som att elektrikern lagt nollan fel, kanske på en X-plint om det nu finns en sådan.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Låter konstigt att det skulle passera "kontroll före idriftstagande" verkar dock vara vanligt enligt branschtidningar att elektriker inte ser skillnad på X L N och PE
Vad du än gör, försök inte att nyttja båda brunnarna samtidigt!T Tummenmittihanden79 skrev:Tack för alla tips!
Stor risk för att det du kopplar in pajar eller värsta fall börjar brinna bokstavligt talat.
Hur skulle detta gå till? Uttaget funkar ju inte!! det måste åtgärdas innan användande. Sedan är funktionen avsedd att använda båda brunnarna samtidigt.snaggletooth skrev: