Hej!

Nu vill jag klargöra saker (för mig själv) en gång för alla, har spenderat flera flera timmar åt att läsa igenom om tätskikt osv... Och är ungefär lika klok som när jag började läsa igenom.

Jag och damen ska flytta in i ett hus med en otroligt minimalt badrum som renoverades cirkus 1970- talet.
Vi ska riva väggen mellan badrum och en hall för att få ett större badrum.

Jag ska riva ner alla skivor från golv till tak och flytta/lägga till väggar och lite tak.

Så fråga 1: Vad finns det för regler gällande tak när det kommer till utförande och material?

Fråga 2: Duger det med vanlig golvspånskiva som behandlas och spacklas? (Ska sätta klinker)

Fråga 3: Om jag sätter en plywoodskiva + våtrumsgips, behöver jag då klä väggen med plast för att det skall vara godkänt? (Ska sätta väv och målas)

Jag blir helt seriöst galen över att sitta och fundera på hur fan jag ska göra och tiden börjar dra ihop sig.

Så kan någon vänlig själ förklara hur man ska göra för att allt ska bli godkänt och smidigaste.

Jag är anläggare... Min hjärna är inte skapt för att tänka på så här mycket :P Jag är "bara" spadfolk:P

Ska du ha klinkers på golvet och väv plus färg på vägg alltså? Då är det MVK reglerna som gäller för vägg och BKR eller GVK för golv.

Då ska du ha golvspånskiva, flytspackla upp ett korrekt fall (glöm ej armering), byt golvbrunn om denna inte är testad enligt ss-en 1253 (nyare än 1990). Sätt tätskikt på golv med uppvik mot vägg, antingen tätskiktsfolie eller svetsad plastmatta.

Skydda golvet och börja nu med väggarna.

På väggarna får du ha träskiva som bakomvarande och sen gips som utanpåliggande, du får faktiskt tom ha vanligt kartonggips om du ska ha målade väggar.

Sätt väv enligt anvisningar från leverantören och måla väggarna, se till att väven överlappar ner över uppviket. Spackla upp kanten där väven går över uppviket.

Nu kaklar du golvet och sätter även en kakelrad som döljer där du har överlappat golv och vägg.

Gällande tak finns inga särskilda krav, vanligt takgips och måla med en tålig färg räcker bra

Tack för snabbt svar!

Ja det stämmer bra att det ska vara klinkers på golv och väv & färg på väggarna.
Det som är lite halvjobbigt är ju att slita bort alla dessa golvspånskivor som är spikade... Totalt värdelöst kan man nog säga.

Men då är jag med på banan igen, det var ungefär så jag hade tänkt mig men blev osäker när man börjar läsa.

Golvspån kan man få loss rätt lätt om du tar ett järnspett eller långt bräckjärn och lägger mitt emellan reglarna och drar uppåt. Antingen lossnar spånskivan eller så går den av på mitten. Går den av så är det bara att ruckla den fram och tillbaka tills spikarna släpper eller banka med hammare eller liten slägga underifrån.
Börja på mitten av golvet med ett hål och gå ut mot väggarna därifrån.

Har tafflat på själv och letat regler här och var. Jag har för mig att det är speciella regler för tjocklek på spånskiva i golvet när det gäller olika avstånd mellan reglarna. Jag hade 60CC mellan reglarna och en spånskiva som jag inte kommer ihåg tjockleken på. Var då tvungen att flytspackla så att det var 2cm vid lägsta punkt (brunnen). Detta enligt min kompis som är certifierad badrumsnisse. Har ingen riktig koll men värt att kolla upp om du ska följa alla regler.
Sen ett bonustips jag fick: att lägga en flytspackelsäck eller liknande över brunnen när du lagt på tätskicktsduken. (för att trycka ner den så att det inte blir luftbubblor där (Jag glömde det och fick bubblor;)).
OBS!!! Jag är bara en riktig riktig nybörjare så kolla upp allt själv. Ville bara dela med mig av min lilla erfarenhet.

T
Visst är det lustigt att när det gäller MVK så duger vanlig pappgips och sedan en väv och lite färg på så är det godkänt.:rolleyes:

@Salbo: 2 cm på lägsta?! Då lär jag gjuta en platta under om golvet ska hålla för det :P
Nej kanske inte med det blir ju en hel del spacklande!

Hur gjorde du då? Tog du det i etapper eller spacklade du allt på en gång och kom tillbaka året efter när det var torrt? :P

@Tank77: Ja det trodde jag faktiskt inte, vart en aningen förvånad, men som tur är så är jag ju ekonomiskt oberoende i 2 minuter när lönen kommer in så jag kör nog faktiskt på våtrumsgips runt badkaret så kan INGEN säga något!

En annan fråga, om jag nu ska spackla som en galning, visst finns det någon form av skarv till golvbrunnen så man kan höja den?
Logiskt sett så fattar jag ju att det finns med kastar ut frågan!

Och ytterligare en fråga, allt för våtrummet finns ju på bauhaus, någon som har åsikter om deras tätskikt "ProBau"?

Redigerat:
T
Kimpaann skrev:
@Salbo: 2 cm på lägsta?! Då lär jag gjuta en platta under om golvet ska hålla för det :P
Nej kanske inte med det blir ju en hel del spacklande!

Hur gjorde du då? Tog du det i etapper eller spacklade du allt på en gång och kom tillbaka året efter när det var torrt? :P

@Tank77: Ja det trodde jag faktiskt inte, vart en aningen förvånad, men som tur är så är jag ju ekonomiskt oberoende i 2 minuter när lönen kommer in så jag kör nog faktiskt på våtrumsgips runt badkaret så kan INGEN säga något!

En annan fråga, om jag nu ska spackla som en galning, visst finns det någon form av skarv till golvbrunnen så man kan höja den?
Logiskt sett så fattar jag ju att det finns med kastar ut frågan!

Och ytterligare en fråga, allt för våtrummet finns ju på bauhaus, någon som har åsikter om deras tätskikt "ProBau"?
Vad menar du med skarv?

Eftersom badrummet renoverades senast på 70-talet måste du byta ut hela brunnen och när du väl gör det så sätter du ju den nya på rätt höjd.

Dåligt ordval av mig, menade förlängning av brunnsröret. Ja jo, men rören från själva brunnen är ju inte hur långa som hellst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.