En fråga om enklast möjliga tillvägagångssätt.
Har ca 2m från central till badrumsvägg.
Behöver dra trådar till tvättmaskin och torktumlare, och behöver få vp/flexslang på plats däremellan.
Jag petar INTE i centralen på egen hand. Det har jag en elektriker till. Jag vill dock förbereda för att spara honom tid, då det handlar om väntjänster.
Det inringade röret går raka vägen till centralen (går mellan central och varmvattenberedare, mm.) Går det att få in någonting från badrumssidan, under plasten, och fram till centralen på rimligt vis tror ni, eller måste jag upp på vinden och plocka bort >500mm isolering, göra hål i folien, få skiten på plats, tejpa och tillbaka med isoleringen?
Från tak till hål i väggen bakom centralen är det ca 20-30cm.
Tips på hur jag lättast går till väga mottages tacksamt! Och nej, jag kommer inte att ens dra några trådar på egen hand.
Har ca 2m från central till badrumsvägg.
Behöver dra trådar till tvättmaskin och torktumlare, och behöver få vp/flexslang på plats däremellan.
Jag petar INTE i centralen på egen hand. Det har jag en elektriker till. Jag vill dock förbereda för att spara honom tid, då det handlar om väntjänster.
Det inringade röret går raka vägen till centralen (går mellan central och varmvattenberedare, mm.) Går det att få in någonting från badrumssidan, under plasten, och fram till centralen på rimligt vis tror ni, eller måste jag upp på vinden och plocka bort >500mm isolering, göra hål i folien, få skiten på plats, tejpa och tillbaka med isoleringen?
Från tak till hål i väggen bakom centralen är det ca 20-30cm.
Tips på hur jag lättast går till väga mottages tacksamt! Och nej, jag kommer inte att ens dra några trådar på egen hand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Om sträckan är rak och öppen så visst kanske det går att trycka igenom en cable scout eller annat halvflexibelt men som ändå är styvt. En mutter på snöre och stark magnet i röret kanske kan dra fram den också.
Visar bilden ett tak som är öppet? Den lilla bilden i bilden visar vadå? Är det en elcentral eller badrumsskåp längst bort? Hur ser det ut från "badrumssidan"? Hur ser det ut på vinden? Svårt att ge konkreta råd här.
Visar bilden ett tak som är öppet? Den lilla bilden i bilden visar vadå? Är det en elcentral eller badrumsskåp längst bort? Hur ser det ut från "badrumssidan"? Hur ser det ut på vinden? Svårt att ge konkreta råd här.
Tack för svar, och ursäkta otydligheten.Bo.Siltberg skrev:
Om sträckan är rak och öppen så visst kanske det går att trycka igenom en cable scout eller annat halvflexibelt men som ändå är styvt. En mutter på snöre och stark magnet i röret kanske kan dra fram den också.
Vi är på gång att bygga ut badrummet.
Den ena långväggen är flyttad ca 60 cm, varför den biten idag saknar ytskikt. Första bilden nedan visar takvinkeln mot hallen.
Mellan badrumsväggen och centralen är det ca 2m. Centralen döljs av skåpet på väggen till vänster i den andra bilden.
Idag kommer alla kablar ur väggen (de som kommer uppifrån leds alltså ner i väggen, och sen ut bakom centralen). Det finns dock inte något som hindrar att jag tar upp ett litet hål i taket över centralen (kommer att döljas av skåpet), för att slippa krånglet med att komma ner i väggen.
Det grövre (20mm, tror jag) VP-röret går, som sagt, raka vägen från badrum till central. Dragningen hamnar mellan takstolar (annars hade jag redan stått på vinden och rivit).
Vad gäller vinden så är kåken byggd -79. Mer isolering har tillförts i omgångar, men räkna med en snittålder på >25 år. Ursprunglig takbeklädnad. Kort sagt är miljön inte fantastisk där uppe. Drog om imkanalen förra sommaren, så jag vet.
Är uppskattningsvis 500mm isolering att plocka bort.
Rimlig takhöjd.
VP/flex kommer att gå under bryggan/landgången, vilket i praktiken innebär att den måste skruvas bort/sågas av.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lfö spira 6260 70cc mellan avloppsrör och vägg
Badrum -
Kan man regla upp en nytt golv mellan två våningsplan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Skarv mellan gammalt och nytt PVC rör för elkabel till vägguttag
El -
Nytt rör i rör samt duschblandare. Endast ljummet vatten på varmaste?
Vatten & Avlopp -
Hur ansluter jag enklast mellan nytt FTX-aggregat och Spirorör? Bild!
Ventilation