Nimajneb skrev:
Det enda tråkiga med MST är att hörnen är så vassa och det är lätt att det blir märken. Hultafors borde ha tänkt ett steg längre (som i princip alla konkurrenter) och satt dit någon plastflärp.
systerföretaget Sola har ju plastbitar i ändarna på sin rätstege så varför inte köpa ett par sådana och smacka dit på MSTt? Det är bara libellerna som skiljer sig.

Nja, inget kit. Jag har ett bra Hultafors kort-pass, diverse talmetrar och måttband och dessutom en 1,80 lång aluprofil.

Det långa på Byggmax verkar vara Hultafors HV 180. Precision 10 mm på 1 m. Alltså samma som mitt lilla Hultafors, bara längre.

KungAnka skrev:
Det långa på Byggmax verkar vara Hultafors HV 180. Precision 10 mm på 1 m. Alltså samma som mitt lilla Hultafors, bara längre.
Inget jag skulle vilja lägga avloppsrör med iaf :)

Fördelen med libella är att man kan anpassa längden samt att det är bra känslighet, skulle vilja ha en fallkil den dagen jag ska lägga dränering och avlopp. Jag har libella på jobbet och jag tycker det är super, farsan har ett libella sen dom hette GGG och fanns här i Eskilstuna, typ 30år gammalt.

Den angivna noggrannheten måste vara kraftigt underdriven. Så jäkla dåligt pass hade varit oanvändbart. 1 cm på 1 m, det duger inte ens till att hänga tavlor. Mitt helt vanliga Hultafors, dvs samma fast kortare, tror det är 60 cm, där märker man ju om man lyfter det en mm i ena änden.

Inte helt ovanligt med pass med så dålig noggrannhet, det är skillnad på pass och pass.

Hultafors HV serien är ju HantVerkar pass och alltså avsedda för yrkesmän vilket borde innebära att de duger alldeles utmärkt för de flesta förekommande arbeten.
Använder själv HV pass till det mesta inom bygg.

Saxat från byggmax:
I nolläge är toleransen ±0,75 mm/m.

KungAnka skrev:

Redigerat:
KungAnka skrev:
Det jag skrev var enligt Hultafors hemsida [länk] Antagligen anges noggrannheten enligt en totalknasig EU- norm som förutsätter att användaren är idiot. Eller så är Hultafors sämre på att bygga hemsidor än att göra verktyg. 0,75/1000 låter mer rimligt.
Du blandar nog ihop lite prestandatal här:

• Libellens radie är 200 mm, vilket ger en känslighet på 10 mm/m.
  • Tolerans i normalläge ±0,5 mm/m, uppochner ±0,75 mm/m
Vill du veta vad känsligheten är så kan du läsa vidare här
http://www.hultafors.se/produkter/om-vara-produkter/valj-ratt-vattenpass/

Såg på Hultafors sida att känsligheten är hur långt bubblan flyttar sig när man vickar passet, orkade inte skriva in och ändra innan middagen. Så den ska nog funka att lägga avlopp med Nimajneb, läs på Hultafors sida.

Edit: Såg att du hittat precis samma sak, jag använder appen och den uppdaterar inte tråden om man inte ber om det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.