1 242 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Nytt laminatgolv på befintligt?
Skall lägga ett nytt laminatgolv (8mm) i nyinköpt lägenhet, ca 75m2, dvs samtliga rum förutom badrum..
Problemet är att jag är osäker på om jag skall lägga det på befintlig parkett (14mm) eller om jag skall riva upp det befintliga först.
Jag har försökt lista för (+) och nackdelar (-) med alternativen som jag, som amatör, ser det:
Ta bort befintlig parkett:
- arbete med rivning, åka till tippen etc.
- kommer att få en glipa vid karmarna, ca 6mm, eftersom olika tjocklekar. Hur åtgärda?
Behålla befintligt:
+Jämn och fin yta att lägga på
- Sågning dörrarna.
- Såga karmar (inga problem med multisågen förhoppningsvis)
- Kan bli lite problem med höjdskillnaden mot badrummen.
Är det helt uppåt väggarna att lägga på befintligt golv?
Mycket tacksam för tips och rekommendationer.
//Kent-Ove
Problemet är att jag är osäker på om jag skall lägga det på befintlig parkett (14mm) eller om jag skall riva upp det befintliga först.
Jag har försökt lista för (+) och nackdelar (-) med alternativen som jag, som amatör, ser det:
Ta bort befintlig parkett:
- arbete med rivning, åka till tippen etc.
- kommer att få en glipa vid karmarna, ca 6mm, eftersom olika tjocklekar. Hur åtgärda?
Behålla befintligt:
+Jämn och fin yta att lägga på
- Sågning dörrarna.
- Såga karmar (inga problem med multisågen förhoppningsvis)
- Kan bli lite problem med höjdskillnaden mot badrummen.
Är det helt uppåt väggarna att lägga på befintligt golv?
Mycket tacksam för tips och rekommendationer.
//Kent-Ove
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Många anser att en lägenhet är mindre värd om det är laminatgolv i stället för parkettgolv, vilket talar för att ha kvar parketten under så att den kan tas fram vid en försäljning eller att det i alla fall går att berätta att det är parkett under.
Är det ett originalgolv eller ett gammalt parkettgolv som ligger där nu?
I så fall kan det vara bra att det finns kvar eftersom originalgolv och gamla parkettgolv har bättre kvalitet än nya parkettgolv, alltså mer värt än ett nytt parkettgolv för den framtida köpare som inte gillar laminat.
Många gånger finns det tillräckligt med utrymme under dörrarna för att en höjning med 8 mm fungerar utan att såga dörrarna.
Lägga tunn träskiva under laminatgolvet?
Har du räknat med den foam som kanske krävs som underlag för laminatgolvet?
Har du kollat vad som finns under parkettgolvet t.ex. genom att ta bort en tröskel?
Är det ett originalgolv eller ett gammalt parkettgolv som ligger där nu?
I så fall kan det vara bra att det finns kvar eftersom originalgolv och gamla parkettgolv har bättre kvalitet än nya parkettgolv, alltså mer värt än ett nytt parkettgolv för den framtida köpare som inte gillar laminat.
Många gånger finns det tillräckligt med utrymme under dörrarna för att en höjning med 8 mm fungerar utan att såga dörrarna.
Byta karmar?K Kenta55 skrev:
Lägga tunn träskiva under laminatgolvet?
Har du räknat med den foam som kanske krävs som underlag för laminatgolvet?
Har du kollat vad som finns under parkettgolvet t.ex. genom att ta bort en tröskel?
Tack för tipsen BirgitS!
Bäst mao att lägga ovanpå det befintliga och även hoppfullt vad det gäller höjden under dörrarna. (Jag får möjlighet att kolla av det lite bättre i morgon).
Jag tycker om ditt argument om att behålla parketten ifall det blir en framtida försäljning, eller om man helt enkelt tröttnar på laminatet och vill slipa om parketten.
tack!/Kent-Ove
Bäst mao att lägga ovanpå det befintliga och även hoppfullt vad det gäller höjden under dörrarna. (Jag får möjlighet att kolla av det lite bättre i morgon).
Jag tycker om ditt argument om att behålla parketten ifall det blir en framtida försäljning, eller om man helt enkelt tröttnar på laminatet och vill slipa om parketten.
tack!/Kent-Ove
Klicka här för att svara