4 749 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Nytt kylskåp, massor med kondens
Hej!
Har nyligen köpt ett nytt Bosch kylskåp och har märkt att det bildas väldigt mycket kondens på glashyllplanen, mellan det som ligger på hyllplanet och själva hyllplanet. Värst är mjölkpaket och liknande. Det bara droppar när man tar ut paketen och är märkbart blött på hyllplanen. Vad fasiken kan detta bero på? Kylen är ju helt ny......Kan inte se att det är några problem med tätningen eller liknande, det har ju heller inte hunnit fastna någon skit i avrinningen. Har kollat så hyllplanen sitter rätt med mer.
Fattar ingenting....
Mvh J
Har nyligen köpt ett nytt Bosch kylskåp och har märkt att det bildas väldigt mycket kondens på glashyllplanen, mellan det som ligger på hyllplanet och själva hyllplanet. Värst är mjölkpaket och liknande. Det bara droppar när man tar ut paketen och är märkbart blött på hyllplanen. Vad fasiken kan detta bero på? Kylen är ju helt ny......Kan inte se att det är några problem med tätningen eller liknande, det har ju heller inte hunnit fastna någon skit i avrinningen. Har kollat så hyllplanen sitter rätt med mer.
Fattar ingenting....
Mvh J
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har nu mätt tempen i kylskåpet och den är väldigt nära vad jag ställer in den på. Så är tillräckligt kallt. Innan hade jag 6grader men ställde ner den till 4grader. Verkar vara lite bättre nu men har kört 6 grader i kylskåp innan utan problem.
4 grader är rätt temp, allt annat är för varmt.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Tänker att du möjligen har några varor i kylen som avger mycket fukt.
Men annars ska kylskåpets avfuktnings/avfrostningsfunktion ta hand om detta, ska rinna ut som kondensvatten bakom skåpet i en skål över kompressorn typiskt och förångas där.
___
Et kylskåp funkar normalt som att den avfuktar kylutrymmet, fukten fryser till på kylelementet som avfrostas med jämna mellanrum enligt beskrivningen ovan.
Men annars ska kylskåpets avfuktnings/avfrostningsfunktion ta hand om detta, ska rinna ut som kondensvatten bakom skåpet i en skål över kompressorn typiskt och förångas där.
___
Et kylskåp funkar normalt som att den avfuktar kylutrymmet, fukten fryser till på kylelementet som avfrostas med jämna mellanrum enligt beskrivningen ovan.
Produkter som diskuteras: "avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tycker inte jag har några saker i kylskåpet som ska avge fukt. Tyckte först det blev bättre när jag sänkte till 4grader i kylskåpet men det är samma sak nu. Märks främst på mjölk och filförpackningar som ligger på glashyllplanen. Ibland är det så blött så det bara droppar när man lyfter ut paketen. Fattar ingenting......Dörren känns som den stängs ordentligt och är inget som blockerar avrinningshålet.H Harald Blåtumme skrev:Tänker att du möjligen har några varor i kylen som avger mycket fukt.
Men annars ska kylskåpets avfuktnings/avfrostningsfunktion ta hand om detta, ska rinna ut som kondensvatten bakom skåpet i en skål över kompressorn typiskt och förångas där.
___
Et kylskåp funkar normalt som att den avfuktar kylutrymmet, fukten fryser till på kylelementet som avfrostas med jämna mellanrum enligt beskrivningen ovan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden