Hej vänner, vänder mig till er som en sista utväg. Gått bet med två hantverkare från Hemfixarna samt "proffsen" på Hornbach.

Mitt gamla (integrerade) kylskåp från Cylinda gick sönder för en tid sedan och jag bytte ut det mot ett nytt från Electrolux. Även det integrerat.

På det gamla kålskåpet satt luckan/dörrpanelen med gångjärnen fastskruvade på framsidan av kylskåpet. Kylskåpsdörren var fastmonterad på dörrpanelen.

På det nya kylskåpet finns inga hål på framsidan och man måste fästa dörren i "mellanväggen" med tre stycken gångjärn och sedan fästa kylskåpsdörren på dörrpanelen med skenorna som man får från Electrolux.

Min fråga är vilken typ av gångjärn man ska använda?

Dörrpanelen väger (tyvärr) 18 kg, så spontant känns det inte som att vanliga 35mm som kan har till köksluckor, likt de Electrolux har i sin installationsvideo för den panelen
, kommer fungera?

En annan utmaning är att det är tight med utrymme mellan mellanvägg och kylskåp, så gångjärnen måste dels ta mycket vikt men också vara ganska platta.

Bifogar bilder för referenser och tackar på förhand för hjälpen.

• Integrerat kylskåp från Electrolux med vit dörrpanel i ett kök. Kylskåpet saknar hål på framsidan för gångjärn och dörrpanelen väger 18 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett vitt kylskåp integrerat i ett skåp, med synliga monteringshål på sidan.
    Skapa konto
  • Integrerat kylskåp med öppen dörr och synliga fack, gångjärn högst upp och saknade skruvhål på framsidan. I bakgrunden syns ett vardagsrum.
    Skapa konto
  • Vit dörrpanel med borrade hål för gångjärn lutad mot en vägg eller skåp.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.