5 035 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Nytt kök i sommarstuga - lantlig stil eller annan modern stil?
Har en sommarstuga i Stockholms skärgård. 50 kvm, ursprungligen en gammal sportstuga, byggår 1947, tillbyggt på 70-talet. Fjällpanel på ytterväggar.
Tidigare ägarna har inte gjort så mycket så nu har vi renoverat upp det mesta men köket är kvar. Rev ut ett 5 år gammalt Ikea-kök som var opersonligt, opraktiskt och oplanerat och håller nu på att bygga upp det nya.
Vet dock inte riktigt vilken stil jag skall köra på. Vi använder stugan mer eller mindre som permanentboende så vitvaror och liknande skall vara praktiska och påkostade, det är grundkravet. Induktionshäll, diskmaskin och inbyggnadsugn, etc.
Tänkte bygga upp igen med Ikeas stommar men luckor blir något annat än de tidigare helvita. Såg att det t ex finns pärlspont men det känns som lite som en sekelskiftesdetalj även om det är snyggt.
Hur skall man göra med vitvarorna? Vågar man välja dem rostfria eller blir det knas?
Övrig stil i köket, t ex målad träpanel, bänkskivor i trä eller sten?
Handtag eller knoppar?
Kakel?
Det är svårt att titta på andra tidstypiska detaljer på huset eftersom det inte finns så mycket kvar av det (en gräslig pensionärsstil med grön plastmatta, rökfärgat glasbord med gulddetaljer och trädgårdstomtar var den tidigare stilen), det mesta är nyrenoverat av oss i en stil som kanske bäst beskrivs som skärgårdsaktig: vitmålad bröstpanel, ljusgrå väggar, vitoljade trägolv.
Kanske också redan har diskuterats detta i forumet och någon kan länka till det inlägget...?
Tidigare ägarna har inte gjort så mycket så nu har vi renoverat upp det mesta men köket är kvar. Rev ut ett 5 år gammalt Ikea-kök som var opersonligt, opraktiskt och oplanerat och håller nu på att bygga upp det nya.
Vet dock inte riktigt vilken stil jag skall köra på. Vi använder stugan mer eller mindre som permanentboende så vitvaror och liknande skall vara praktiska och påkostade, det är grundkravet. Induktionshäll, diskmaskin och inbyggnadsugn, etc.
Tänkte bygga upp igen med Ikeas stommar men luckor blir något annat än de tidigare helvita. Såg att det t ex finns pärlspont men det känns som lite som en sekelskiftesdetalj även om det är snyggt.
Hur skall man göra med vitvarorna? Vågar man välja dem rostfria eller blir det knas?
Övrig stil i köket, t ex målad träpanel, bänkskivor i trä eller sten?
Handtag eller knoppar?
Kakel?
Det är svårt att titta på andra tidstypiska detaljer på huset eftersom det inte finns så mycket kvar av det (en gräslig pensionärsstil med grön plastmatta, rökfärgat glasbord med gulddetaljer och trädgårdstomtar var den tidigare stilen), det mesta är nyrenoverat av oss i en stil som kanske bäst beskrivs som skärgårdsaktig: vitmålad bröstpanel, ljusgrå väggar, vitoljade trägolv.
Kanske också redan har diskuterats detta i forumet och någon kan länka till det inlägget...?
Spontant tycker jag: välj en enkel stil. Släta luckor, enkla handtag, vita vitvaror, arbetsbänk med skiva i stil med Virrvarr, kanske rentav standardkakel om det inte känns alltför tråkigt? Ös på med snygga skärdgårds-/sportstugeaktiga detaljer istället (vad vet jag, repdetaljer, snygga träskärbrädor på väggarna, sånt.)
Förslaget förstås väldigt färgat av att 1) jag tycker det är snyggt
och 2) min familj har en liknande sportstuga som jag ser framför mig när jag skriver och där ovanstående skulle passa finfint.
(Är rätt ny på forumet så någon annan har säkert bättre koll på liknande trådar.)
Förslaget förstås väldigt färgat av att 1) jag tycker det är snyggt
(Är rätt ny på forumet så någon annan har säkert bättre koll på liknande trådar.)
Varför inte plocka upp de bra delarna från 70-talet och göra köket lite retro? Precis som Drivdorn skriver, ta en Virrvarr-bänkskiva och stilrena handtag (t ex Stil 555) till släta skåpsluckor. Det sticker inte ut så hemskt mycket, men är ändå i linje med husets urspungliga stil. Sen kan man ju välja själv om man kör på retrodetaljer som färgglada plastbunkar osv eller mer återhållsam marin stil. Vi har också en sommarstuga som vi håller på att renovera. Delar av stugan kommer att ha mer "New Port"-stil med vitmålad råspont, men vi har valt att behålla en hel del retrodetaljer. (Handtagen finns här om du vill se vad jag menar: http://frkp.blogspot.com/2008/08/nya-handtag.html )
Som sagt, det är svårt att ta fasta på någon speciell stil i huset eftersom det inte finns kvar något. Så även om det är byggt på 50-talet och tillbyggt 70-talet så finns inte mycket tidstypiskt kvar än själva skalet.
Vad jag mest är inne på är att göra någon form av lantkök, vit pärlspont och spegeldörrar.
Luckhandtag av typen "snäckskal". Exempelvis som här:
http://www.kvanum.se/kok/tradition/dalby-dunvit/{ED554F42-BAB4-47E7-9DB5-55B768AFE90D}
Däremot blir det inga öppna hyllor. Vi har vedspis i köket och helt uteslutet med öppna hyllor där fett och sot samlas inom några veckor.
Är inte säker på hur bänkskiva Virrvarr ser ut, kan inte hitta den på Ikea.
Har funderat på stenskivor, typ i någon ljus färg, dock ej marmor.
Tanken slog mig också att göra bänkskivan i någon så osexigt som ljus björk. Ek och körsbär börjar kännas lite uttjatat och tänkte att det kanske blir snyggt om man först lutar av en ljus björkskiva och sedan behandlar den med någon vaxolja. Någon som har någon bild eller sett något sådant?
Vad jag mest är inne på är att göra någon form av lantkök, vit pärlspont och spegeldörrar.
Luckhandtag av typen "snäckskal". Exempelvis som här:
http://www.kvanum.se/kok/tradition/dalby-dunvit/{ED554F42-BAB4-47E7-9DB5-55B768AFE90D}
Däremot blir det inga öppna hyllor. Vi har vedspis i köket och helt uteslutet med öppna hyllor där fett och sot samlas inom några veckor.
Är inte säker på hur bänkskiva Virrvarr ser ut, kan inte hitta den på Ikea.
Har funderat på stenskivor, typ i någon ljus färg, dock ej marmor.
Tanken slog mig också att göra bänkskivan i någon så osexigt som ljus björk. Ek och körsbär börjar kännas lite uttjatat och tänkte att det kanske blir snyggt om man först lutar av en ljus björkskiva och sedan behandlar den med någon vaxolja. Någon som har någon bild eller sett något sådant?
Klicka här för att svara