Orientexpressen
Mitt förslag är att oavsett om ni använder båda ingångarna eller inte kan man sätta en uppfällbar bänk vid den ena (eller båda om så vill) dörröppningen och på så vis få extra bänkyta eller så kan man stänga igen halva dörren och ha ett underskåp med bra bänkyta ovanpå, sätt en list i bakkanten så faller inte saker ner på andra sidan. Väljer du andra varianten så kan man även sätta upp hyllor eller skåp som inte är så djupa med skjutdörrar på kortväggen.

Om man behöver utnyttja alla ytor är ett annat förslag att sätta lådor istället för socklar längst nere vid golvet. Sätter man små hjul underlättar det när man öppnar och stänger lådorna.

Dilemmat med rören kan man lösa med att göra bänken djupare (10 - 20 cm) om det finns plats, tar visserligen bort lika mycket på golvytan, men man får väldigt trevliga bänkytor.

Jag är glad att jag inte har skåp som slutar en bit upp på väggen, för nu slipper jag hålla på och klättra upp där för att damma, fett och damm är inte någon rolig kombination.

Ametrin
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
Dilemmat med rören kan man lösa med att göra bänken djupare (10 - 20 cm) om det finns plats, tar visserligen bort lika mycket på golvytan, men man får väldigt trevliga bänkytor.
Bra förslag! men varför tror du att det behövs 10 - 20 cm? Borde det inte räcka med rörens diameter + 2 cm?

Orientexpressen
Kan hända att det räcker, men tänkte mera på att samtidigt få mera arbetsyta och inte bara på hur mycket rören tar plats.

Ametrin
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
Jag är glad att jag inte har skåp som slutar en bit upp på väggen, för nu slipper jag hålla på och klättra upp där för att damma, fett och damm är inte någon rolig kombination.
Tänk på att ha åtminstone en tunn list ovanför skåpen så att inte skåpluckorna skrapar i taket när ni öppnar luckorna (om taket är det minsta lilla ojämnt).

BirgitS
S simonnnn skrev:
Stommarna idag är 40 cm + 80 vid diskho + 40 + 40 + (70 för spis) + 40. På andra sidan (som vi kanske inte kommer använda alls pga. ev. högskåp) är de 40 + 60. Går det att bygga ihop till något vettigt tror du? :)
Vad sägs om att byta 40 cm skåpet till höger om diskhon mot en diskmaskin och flytta nästa skåp 20 cm och skåpet på andra sidan spisen behöver då flyttas 10 cm?
Är det okej att utrymmet för matplatsen blir 10 cm mindre?
Kan det gå att använda 60 cm stommen som nu är på andra sidan till hällen?
Då har du 40 cm skåp kvar på andra sidan om ni bestämmer er för en bänkyta där (eller om det ska bli mycket bänkyta även 40 cm skåpet som togs bort för att ge plats för diskmaskinen).

Men som Ametrin skriver i inlägg 45, det kan vara svårt att få bort skåpen ibland.

En del av firmorna som byter köksluckor på gamla stommar kan även sätta in lådor i stället för befintliga hyllplan.

Om man planerar att mikron ska användas av barn på låg- och mellanstadiet för att värma mellanmål i så bör den nog inte vara kombinerad med ugnen (för att inte riskera att de sätter på ugnen i stället) och inte vara särskilt mycket högre upp än bänkhöjd.

Om du köper nya stommar kolla noga upp hur det fungerar med rören. Ikeas stommar har mycket lägre sockel än andra. Kolla även om du behöver ta hänsyn till ett ventilationsrör som går från fläkten till badrumsväggen.

S simonnnn skrev:
Jag gillar förslaget ovan... det är ett mycket hett alternativ!

Stommarna idag är 40 cm + 80 vid diskho + 40 + 40 + (70 för spis) + 40. På andra sidan (som vi kanske inte kommer använda alls pga. ev. högskåp) är de 40 + 60. Går det att bygga ihop till något vettigt tror du? :)

70 spis är inte aktuellt, men tack för förslaget! :)
Kan säga att för mycket bänkyta går inte få. Tänk också på triangeln, alltså mellan spis, kyl och diskho ska gå i en triangel.

Har själv bara en sida med bänk (strax över 3 meter totalt). Där har en 60cm spis och diskho plats också plus micro. Då som ensam är ytan i minsta laget , om man ska göra en större middag för 5/10 pers eller baka t.ex bullar blir det fort belamrat med disk och mat , så man tappar fart i matlagningen och får leka tetris (som tar del plats med plåtar). Har funderat flytta micro och kaffebryggare till en hylla i stället, men få väggar att använda utan det ser trångt ut plus elen då.

När jag satte in diskmaskin så har den längst ner ett hålutryme (kan skilja hur mycket beroende på vilken fabrikat och modell kanske). Min är inbyggnad modell.

Sen finns det regler runt säkert vatten (vatten ska rinna framåt så hålet jag gjorde för diskmaskinen var rätt stort, för satte i en speciellt plastgrej som var gjord för diskmaskin i botten, där el,vatten och avlopp kom upp).

Redigerat:
Ametrin
BirgitS BirgitS skrev:
Vad sägs om att byta 40 cm skåpet till höger om diskhon mot en diskmaskin och flytta nästa skåp 20 cm och skåpet på andra sidan spisen behöver då flyttas 10 cm?
Är det okej att utrymmet för matplatsen blir 10 cm mindre?
Kan det gå att använda 60 cm stommen som nu är på andra sidan till hällen?
Då har du 40 cm skåp kvar på andra sidan om ni bestämmer er för en bänkyta där (eller om det ska bli mycket bänkyta även 40 cm skåpet som togs bort för att ge plats för diskmaskinen).
Tänk på att det går att hitta olika bredd på diskmaskiner. Då kanske du slipper flytta stommar. Vi ordnade tex en 40cm diskmaskin åt en hyresgäst.

En tanke som förmodligen är ogörbar av samma anledning som varför du inte vill ta ner väggen mellan kök och vardagsrum, men kaaaanske kan det här funka...

Den första dörröppningen till köket, den det står 80 i på ritningen, om man flyttar den 60 cm in i vardagsrummet så kan du få köket i vinkel istället. Det som står mot vardagsrummet idag ställs alltså mot badrummet istället. Du kommer få plats med lika mycket skåp och grejer och du får ett betydligt öppnare kök, det blir inte lika långsmalt. Det kanske till och med blir så att det räcker att ha överskåp på väggen mot badrummet och kanske du till och med kan korta bänklängden mot matplatsen något, vilket skulle göra den platsen större och luftigare.
På väggen mot vardagsrummet kan du ha lite grunda öppna hyllor och vill du ha lite avställningsyta och golvskåp där så kan du ju ställa dit ett 40-djupt skåp.

• Gilla
Ametrin
  • Laddar…
Ametrin
En fundering: Kommer ni få tillbaka pengarna från investeringen i ett nytt kök? Hur länge planerar ni att bo kvar?

Så Simonnnn, nu ska jag besvara dina frågor !

Jag måste tyvärr meddela att jag inte har något pedagogiskt exempel åt dig idag :cry:

Men vi börjar såhär, min personliga åsikt är det viktigaste i ett kök och var jag tycker en del gör helt fel. I min värld är 2 saker viktigare än resten och det är förvaring och bänkyta. Därför förstår jag mig inte på kök utan överskåp. Fine om man har ett gigantiskt kök och kan husera allt i bänkskåp men då blir det inte ergonomiskt för man måste ränna runt överallt. Nästa är att man har för liten bänkskiva, precis som jag tidigare nämnt med många andra så är 120 att föredra och jag skulle nästan påstå att det är ett minimimått. Sen ska man såklart inte ha för långt heller.

Angående den vägghängda köksfläkten så var det mest för att illustrera hur man kunnat lösa känslan av att köket känns "tungt". Detta är absolut en smaksak. Rent krasst så behöver man inte nödvändigtvis fler överskåp än 80+80+40 el. tallriksskåp-glasskåp-muggskåp. Sen är ju alltid extra förvaring bra i form av fler skåp.. så ja, prioriteringsfråga :)

Sen med högskåpet, absolut en liten bänkyta bredvid är praktiskt, det medger jag. Samtidigt så kan jag känna att det är lite ge och ta när man har begränsningar och i min värld hade ett högskåp med ugn/mikro varit en självklarhet både ur förvaringssynpunkt men även i ergonomi.
Fördelarna med att ha ugnen upphöjd är att du kommer ifrån det bockande momentet som man annars får i samband med att man ska lyfta i/ur ugnen. Man får även en bättre överblick och det är svårare att glömma av att kolla.
Sen vid hällen tycker jag också att ergonomin blir bättre. Detta då man kan ha kryddor längst upp i en låda direkt under hällen, så när du behöver krydda drar du bara ut den översta lådan och tar det du ska ha, placerar man även kryddorna lite taktiskt så behöver man inte ens flytta på sig för att få tag på den... väldigt ergonomiskt!! :D Sen även att kunna ha stekpannor och kastruller direkt under den zon där du faktiskt använder dem anser jag vara ergonomiskt.

MEN!!
Om din sambo inte är villig att kompromissa med placeringen av diskmaskin så tycker jag det är värt att nämna HTH's lösning med en utdragbar arbetsbänk
http://www.hth.se/galleri/image-details/?m=37470

Om vi återgår till högskåpet så ser jag 2 tänkbara lösningar på """"problemet""""" med att sakna bänkyta bredvid och det ena är att man helt enkelt packar upp på den större bänkytan bakom sig (fungerar rätt bra för alla som inte har bänkyta bredvid.. troligtvis ganska många! ;)) eller så välkomnar man en produkt som nästan försvunnit helt, den integrerade skärbrädan! Hade man haft en sådan i högskåpet så hade man enkelt bara kunnat dra ut den i samband med att man packar upp matvaror och när man inte gör det längre så skjuter man bara in den igen.

Det finns määngder av lösningar på ert kök kort och gott, men för allsin dar, tumma inte på de riktigt viktiga sakerna! :)

• Gilla
simonnnn och 1 till
  • Laddar…
E ektoplasma skrev:
En vild tanke; om du vill ha mer skåp&yta och ändå lite ljus och kontakt med vardagsrummet, så kan du ju stänga för halva dörrhålet inne i köket, så du kan bygga bänk där, men ha kvar det som ett "fönster" / "serverings-hål" ovanför, och inget överskåp då (kanske en liten hylla bara ovanför).
Jag hade också ett lite litet och "instängt" kök och gick i samma banor som ektoplasma, ville inte öppna upp helt för en öppen planlösning men samtidigt skapa luft och mer ljus.
Sågade upp ett stort hål i väggen, förstärkte och monterade en bänkskiva! Det gjorde att jag och sambon fick ett nytt favoritställe att sitta och äta på då vi bara är två, samt fick vi en helt perfekt avlastningsyta/serveringsdisk när vi har gäster. Inte alltid så kul att sitta vid stora middagsbordet, men också värdelöst att sitta vid tvn.
Bifogar en bild om som inspiration vid intresse :)

• Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Har du funderat på L-format kök med sidbänk istället för parallellkök?
Det syns tydligt att högskåp vid dörrväggen gör den inre delen mörk. Om du istället placerar kyl och frys i L-basen och så har du enbart bänkskåp vid dörrväggen. Kanske en bar, med vinkyl.

• Gilla
Ametrin
  • Laddar…
Oerhört tacksam för all tankar, erfarenheter och förslag! :) Ska läsa allt grundligt ikväll och återkoppla! Vad som är negativt är att istället för att närma sig en lösning just nu så finns fler frågetecken än någonsin, men å andra sidan är det väldigt positivt att få in alla möjliga idéer så att slutresultatet blir optimalt. Tack!

@ToRy - Att flytta "första öppningen" sett från hallen hade på många sätt varit intressant. Då väggen är bärande och jag bor på fjärde våningen så misstänker jag dock att det är mycket pengar och jobb för att få det ordnat. Eller misstar jag mig tror du?

@Ametrin - Även lite som du skriver. Jag gör absolut inte renoveringen för att tjäna pengar vid en försäljning men det är ändå värt att ha med i tankarna att jag sannolikt kanske inte bor kvar om t.ex. 2 år (kanske flytta till hus osv.) och således måste kostnader vägas mot både nytta men också att man gärna får tillbaka i alla fall huvuddelen av investeringen.

Åsa Lund
Jag gissar att ditt kök är från 60-talet. Den kvalitet som det var på diskbänken då finns knappt att få tag i idag. Går att polera fin!
Rita in den gamla diskbänken i ditt nya kök.
Fäll in en häll i en ny bänkskiva enligt eget val.
Skulle det funka?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
@ToRy - Att flytta "första öppningen" sett från hallen hade på många sätt varit intressant. Då väggen är bärande och jag bor på fjärde våningen så misstänker jag dock att det är mycket pengar och jobb för att få det ordnat. Eller misstar jag mig tror du?

Det beror lite på hur väggarna är uppbyggda. Är de i betong så blir det ett avsevärt mycket större projekt än om det är i trä. Skulle dock gissa på det förstnämnda eftersom du bodde på 4de våningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.