15 416 läst ·
122 svar
15k läst
122 svar
Nytt kök i lägenhet, hjälp med planlösning
Glömde skriva att jag tycker nog befintligt kök är bästa lösningen om du vill ha kvar EL/Vent/vatten och avlopp.
Spara många kronor på att behålla de gamla stommarna om de är okej, finns ju roligare saker att lägga pengarna på, kanske en maffig bänkskiva i sten eller något annat lyxigt
Spara många kronor på att behålla de gamla stommarna om de är okej, finns ju roligare saker att lägga pengarna på, kanske en maffig bänkskiva i sten eller något annat lyxigt
Tack för bra input!J Jarlsgård skrev:Jag hade tagit bort all arbetsyta vid kyl/frys då det blir mer avlastning än något annat. Istället hade jag satt högskåp med ugn/mikro bredvid och haft de hela vägen upp till tak. Dels för att få mer förvaring men även för att lägre skåp lär inte ge det en luftigare känsla utan agerar snarare dammfälla.
Sen hade jag tagit bort överskåp vid spisen istället och haft någon väggmodell med glas eller liknande för att få ett så lätt intryck som möjligt. Över diskho/dm hade jag satt 2st 80 skåp för att få lika mycket utrymme på båda sidorna om hällen.
Angående diskmaskin så kan jag hålla med om att man helst håller den i ett hörn, samtidigt, hur ofta är den öppen? Sen kan man ta aspekten att ha den dikt an mot en vägg inte heller är bra ur stänksynpunkt.
Jag tror nog faktiskt att jag hade satt ett 60 skåp bredvid hällen till vänster, sedan haft diskmaskin, sen 60cm diskho skåp och avslutat med ett 20cm skåp åt typ handdukar, brickor eller liknande.
Sambon kräver bänkyta även på den sidan så tyvärr måste jag anpassa mig till det.
Angående 2x80 skåp för att få lika mycket utrymme på båda sidorna om hällen, hur menar du här?
Exakt, det är långt ifrån optimalt att ha DM dikt an mot väggen men här blir det en prioriteringsfråga och med rätt väggfärg så får det gå.
Angående omplacering av DM osv. så förstår jag din tanke, jag personligen tror dock att jag kommer gilla att ha mer än 20 cm till vänster om diskho, dels för nerfällbart diskställ etc. men också lite mer svängrum för vänsterarmen när man står o skalar potatis, diskar osv.
Tack!
Tack för bra förslag Biggie och jag skulle gärna spara stommarna då de verkar OK i skick. Jag tror dock att det blir krångligt vid tanke på att det idag sitter 40 cm skåp där jag vill ha 60 cm DM. Likaså är överskåp vid spis 70 cm, där jag behöver 60 cm. Tror du att detta går att lösa smidigt eller kör det ihop sig?Biggie skrev:
Det senaste jag landat i är enligt bilderna nedan, bortse dock från kulör, golv osv.
Nästan allt är som ursprungsidén, det som skiljer är:
- Micron är borttagen och inbyggd i ugn istället.
- På sidan med K/F som kommer vara ca 180 cm höga så blir det ett 80-skåp med två hyllplan över.
Angående bänkskiva så vill jag ha en kvartskomposit då jag tycker den är snygg och skapligt praktisk. Min skiva idag är 312 cm och jag skulle allra helst ha 320 cm. Ikeas kvartskomposit är väldigt fördelaktig i pris men tyvärr maxlängd 300 cm och de vägrar skarva vid hällen utan vill dra mitt i vilket jag inte är så intresserad av. Samtidigt är jag inte så sugen på att lägga till 20-30 000 för att köpa direkt från Silestone för att få en snygg skarv och de extra 20 cm.. Hur hade ni gjort? =)
Nästan allt är som ursprungsidén, det som skiljer är:
- Micron är borttagen och inbyggd i ugn istället.
- På sidan med K/F som kommer vara ca 180 cm höga så blir det ett 80-skåp med två hyllplan över.
Angående bänkskiva så vill jag ha en kvartskomposit då jag tycker den är snygg och skapligt praktisk. Min skiva idag är 312 cm och jag skulle allra helst ha 320 cm. Ikeas kvartskomposit är väldigt fördelaktig i pris men tyvärr maxlängd 300 cm och de vägrar skarva vid hällen utan vill dra mitt i vilket jag inte är så intresserad av. Samtidigt är jag inte så sugen på att lägga till 20-30 000 för att köpa direkt från Silestone för att få en snygg skarv och de extra 20 cm.. Hur hade ni gjort? =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det jag menade var 40cm på var sida om hällen där ni inte har överskåp alls 
Det jag tycker du och din sambo ska fråga er är hur och vad ni tänkt använda köket till?
Att ha flera små bänkytor istället för färre stora tycker jag är ett misstag. Hellre en stor yta än 3 små i mina ögon sett.
Sen diskmaskinen, jag tycker verkligen ni ska överväga att ha den till höger om hon istället för mot väggen. De 60cm bänkyta ni kommer få där hade troligtvis inte varit bättre än 20 cm. Står du centrerad vid hon och skalar potatis så kommer du ha 50cm från centrum ho till vägg vilket torde vara fullt tillräckligt med utrymme. Tanken med diskställ förstår jag till en viss del, samtidigt så brukar det stället åka fram i samband med att man är färdig med matlagning och så kan man lika gärna sätta det till höger om hon.
Så jag förstår era tankar, men jag tycker ni ska tänka igenom det noga! Jag har själv ett kök med snarlik layout ytmässigt med den skillnaden att jag har ett 80 vaskskåp och 100cm mellan spis och ho. De 60cm bänkyta som vi har vid sidan om vår ho använder vi aldrig mer än ibland sätta disk som vi plockat av från bordet till personen som sköljer av. Och de 100cm mellan spis och ho anser jag vara på tok för lite för att man ska kunna utföra en schysst matlagning. Dennq blir full på nolltid med bunkar, skärbrädor och allt vad man använder under matlagning vilket brukar resultera i att halva spisen får agera bänkyta.
Tar man istället mina svärföräldrar som har 30-80(ho)-60(dm}-40-40-60{spis)-60 så funkar deras kök avsevärt mycket bättre. Att ha 40cm extra "stor" bänkyta gör en otrolig skillnad! Och att det bara är 30cm mellan vägg och ho är inget som efter 10 år stört någon alls. För det blir en liten avställningsyta, varesig det är 30cm el 60cm. Oftast hamnar vattenkokare, kaffekokare etc på dessa ytor då de stör minst där.
Sen tycker jag avslutningen att ni ska överväga att bara ha högskåp på den korta väggen. Jag har väldigt svårt att tro att 3 högskåp i bredd skulle ge ett tyngre och trängre intryck än 2 högskåp och en liten bänkyta. Dessutom får ni loss ytan under hällen åt tex kastruller, stekpannor och matlagningsredskap vilket är väldigt skönt att ha nära till hands. Och ni får en bättre överblick över maten i ugnen.
Så åter igen, tänk igenom vad ni använder köket till, vad ni prioriterar mest och fokusera på dessa områden är mitt råd!
Vill avsluta med att säga att se inte något av det jag skrivit som kritik mot dina idéer utan snarare som tankeställare och funderingar

Det jag tycker du och din sambo ska fråga er är hur och vad ni tänkt använda köket till?
Att ha flera små bänkytor istället för färre stora tycker jag är ett misstag. Hellre en stor yta än 3 små i mina ögon sett.
Sen diskmaskinen, jag tycker verkligen ni ska överväga att ha den till höger om hon istället för mot väggen. De 60cm bänkyta ni kommer få där hade troligtvis inte varit bättre än 20 cm. Står du centrerad vid hon och skalar potatis så kommer du ha 50cm från centrum ho till vägg vilket torde vara fullt tillräckligt med utrymme. Tanken med diskställ förstår jag till en viss del, samtidigt så brukar det stället åka fram i samband med att man är färdig med matlagning och så kan man lika gärna sätta det till höger om hon.
Så jag förstår era tankar, men jag tycker ni ska tänka igenom det noga! Jag har själv ett kök med snarlik layout ytmässigt med den skillnaden att jag har ett 80 vaskskåp och 100cm mellan spis och ho. De 60cm bänkyta som vi har vid sidan om vår ho använder vi aldrig mer än ibland sätta disk som vi plockat av från bordet till personen som sköljer av. Och de 100cm mellan spis och ho anser jag vara på tok för lite för att man ska kunna utföra en schysst matlagning. Dennq blir full på nolltid med bunkar, skärbrädor och allt vad man använder under matlagning vilket brukar resultera i att halva spisen får agera bänkyta.
Tar man istället mina svärföräldrar som har 30-80(ho)-60(dm}-40-40-60{spis)-60 så funkar deras kök avsevärt mycket bättre. Att ha 40cm extra "stor" bänkyta gör en otrolig skillnad! Och att det bara är 30cm mellan vägg och ho är inget som efter 10 år stört någon alls. För det blir en liten avställningsyta, varesig det är 30cm el 60cm. Oftast hamnar vattenkokare, kaffekokare etc på dessa ytor då de stör minst där.
Sen tycker jag avslutningen att ni ska överväga att bara ha högskåp på den korta väggen. Jag har väldigt svårt att tro att 3 högskåp i bredd skulle ge ett tyngre och trängre intryck än 2 högskåp och en liten bänkyta. Dessutom får ni loss ytan under hällen åt tex kastruller, stekpannor och matlagningsredskap vilket är väldigt skönt att ha nära till hands. Och ni får en bättre överblick över maten i ugnen.
Så åter igen, tänk igenom vad ni använder köket till, vad ni prioriterar mest och fokusera på dessa områden är mitt råd!
Vill avsluta med att säga att se inte något av det jag skrivit som kritik mot dina idéer utan snarare som tankeställare och funderingar
Jag kom och tänka på 2 scenarion.
1. Hembjudet folk. Ni har gäster och kvällens tema var husmanskost. Maträtten blev köttfärslimpa med mos och gräddsås. Vi alla vet att potatis innehåller stärkelse vilket är tufft för diskmaskinen att ta hand om, så dessa tallrikar vill man gärna skölja av. Då är det ju praktiskt om en person kan stå och skölja av och stoppa in medan den andra tar hand om tex glas och kan stoppa in dessa utan att man stör varandra. På så vis är det praktiskt att kunna lasta maskinen från 2 håll.
2. Panerad rödspätta. Rätten för dagen är rödspätta. Du har förberett spätta på en tallrik och har en till för färdiga då du inte får plats med alla samtidigt i pannan. Till höger om spisen har du radat upp de kryddorna du tänkt använda dig av så tallrikarna står till vänster om hällen. En tallrik mäter 23cm vilket ger dig 57cm kvar. Din andre hälft känner att lite sallad till maten hade varit gott och plockar fram skärbrädan på 35cm..ojoj, här blev det trångt! Var ska jag nu ställa skålen som jag ska lägga det i? Här hade 40cm till gjort underverk!
1. Hembjudet folk. Ni har gäster och kvällens tema var husmanskost. Maträtten blev köttfärslimpa med mos och gräddsås. Vi alla vet att potatis innehåller stärkelse vilket är tufft för diskmaskinen att ta hand om, så dessa tallrikar vill man gärna skölja av. Då är det ju praktiskt om en person kan stå och skölja av och stoppa in medan den andra tar hand om tex glas och kan stoppa in dessa utan att man stör varandra. På så vis är det praktiskt att kunna lasta maskinen från 2 håll.
2. Panerad rödspätta. Rätten för dagen är rödspätta. Du har förberett spätta på en tallrik och har en till för färdiga då du inte får plats med alla samtidigt i pannan. Till höger om spisen har du radat upp de kryddorna du tänkt använda dig av så tallrikarna står till vänster om hällen. En tallrik mäter 23cm vilket ger dig 57cm kvar. Din andre hälft känner att lite sallad till maten hade varit gott och plockar fram skärbrädan på 35cm..ojoj, här blev det trångt! Var ska jag nu ställa skålen som jag ska lägga det i? Här hade 40cm till gjort underverk!
Jag är mycket tacksam för dina synpunkter Jarlsgård och ser det verkligen inte som kritik! Jag ska sova på saken och återkommer. Stort tack!J Jarlsgård skrev:Det jag menade var 40cm på var sida om hällen där ni inte har överskåp alls
Vill avsluta med att säga att se inte något av det jag skrivit som kritik mot dina idéer utan snarare som tankeställare och funderingar![]()
Haha, jag gillar dina mycket pedagogiska exempel. Ska utmana sambon med dessaJ Jarlsgård skrev:Jag kom och tänka på 2 scenarion.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Jag kan förstå att mer än 20 cm till vänster om hon är något ni vill ha, men då kanske något sånt här kan fungera:
40 cm skåp, 60/80 cm diskbänksskåp, 60 cm diskmaskin, 40/60 cm skåp, 60 cm häll, 40 cm skåp.
Man kan ju ha en 70 cm fläktskåp ovanför en 60 cm häll, knappast någon som tänker på det. Om ni inte kan tänka er att fortsätta att ha en 70 cm spis i stället för häll + ugn, det skulle dessutom lösa ditt problem med den begränsade längden på Ikeas bänkskiva.
2. Det är väl inga problem med att ställa salladsskålen bakom skärbrädan. Men om det är trångt går det ju bra att skära salladen på bänken till vänster om diskhon om den är 40 cm eller mer, eller bänken bredvid kylskåpet. Samt att nog den som steker fisken kan ha en tallrik till höger om spisen, så många kryddor är det väl knappast att de fyller upp 40 x 60 cm.
En bänkyta bredvid kylen är en utmärkt plats för kaffebryggare, brödrost och liknande som man vill ha framme men inte använder i själva matlagningen. Då blir det lätt att hålla de viktiga matlagningsytorna rena samtidigt som man inte skvätter vatten på elapparaterna.
40 cm skåp, 60/80 cm diskbänksskåp, 60 cm diskmaskin, 40/60 cm skåp, 60 cm häll, 40 cm skåp.
Hur brett är skåpet som är till höger om diskhon? Om det är 60 cm så är det ju en utmärkt plats för en diskmaskin. Det finns ju också diskmaskiner som är smalare, de rymmer visserligen inte lika mycket men för de flesta som är två i hushållet räcker de till. För länge sen bytte vi ut det smalare skåpet till vänster om diskhon till en smal diskmaskin i ett 60-talskök där skåpstommarna fick vara kvar men de fick nya luckor. Där var dock köket spegelvänt mot ert så att diskhon var närmast matplatsen i stället för spisen (mycket bekvämt när man skulle flytta allt från matbordet till diskmaskinen).S simonnnn skrev:Tack för bra förslag Biggie och jag skulle gärna spara stommarna då de verkar OK i skick. Jag tror dock att det blir krångligt vid tanke på att det idag sitter 40 cm skåp där jag vill ha 60 cm DM. Likaså är överskåp vid spis 70 cm, där jag behöver 60 cm. Tror du att detta går att lösa smidigt eller kör det ihop sig?
Man kan ju ha en 70 cm fläktskåp ovanför en 60 cm häll, knappast någon som tänker på det. Om ni inte kan tänka er att fortsätta att ha en 70 cm spis i stället för häll + ugn, det skulle dessutom lösa ditt problem med den begränsade längden på Ikeas bänkskiva.
1. Det var väldigt länge sen vi tyckte man behöver skölja tallrikar, särskilt när man ska köra diskmaskinen på en gång, däremot kan de behöva skrapas av. Jag ser ett litet problem med att tallrikarna ska in i den undre korgen medan glasen ska in i den övre, vilket brukar göra det svårt att stoppa in båda sorterna på en gång.J Jarlsgård skrev:Jag kom och tänka på 2 scenarion.
2. Det är väl inga problem med att ställa salladsskålen bakom skärbrädan. Men om det är trångt går det ju bra att skära salladen på bänken till vänster om diskhon om den är 40 cm eller mer, eller bänken bredvid kylskåpet. Samt att nog den som steker fisken kan ha en tallrik till höger om spisen, så många kryddor är det väl knappast att de fyller upp 40 x 60 cm.
En bänkyta bredvid kylen är en utmärkt plats för kaffebryggare, brödrost och liknande som man vill ha framme men inte använder i själva matlagningen. Då blir det lätt att hålla de viktiga matlagningsytorna rena samtidigt som man inte skvätter vatten på elapparaterna.
Nu var förvisso detta bara ett exempel för att hjälpa till att starta lite tankegång och inget annatBirgitS skrev:
1. Det var väldigt länge sen vi tyckte man behöver skölja tallrikar, särskilt när man ska köra diskmaskinen på en gång, däremot kan de behöva skrapas av. Jag ser ett litet problem med att tallrikarna ska in i den undre korgen medan glasen ska in i den övre, vilket brukar göra det svårt att stoppa in båda sorterna på en gång.
Än en gång så var det ett litet exempel precis som "1:an" var. Sen tycker jag du motargumenterar dig själv här? Du sa senast igårBirgitS skrev:
"Ha inte för kort avstånd mellan diskho och häll eftersom det är den viktigaste arbetsytan i köket. Man rekommenderar 80-120 cm, där 80 cm egentligen bara fungerar om man är ensam i köket."
Och detta var ju EXAKT det mitt exempel skulle statuera som du sedan motargumenterar, fast att det var det du själv syftade på sen tidigare?
Bänkyta bredvid kylen är bra tex om man handlat, den biten är jag helt med på. Men jag vet inte om det är den mest optimala platsen för kaffekokare då detta är något som har 3 huvudingredienser. Vatten, filter samt kaffebönor. Vatten behöver man då gå en bra bit för att hämta, samma gäller med att hämta filtret och skulle man spilla bönor så får man torka med risken att man får det på golvet. Här tycker jag personligen att en kaffekokare står bättre i direkt anslutning till vasken.BirgitS skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Någon sådan lösning hade jag personligen föredragit om det varit mitt kök. Mest för att få loss så stor sammanhängande bänkyta som möjligt
Redigerat:
Tycker faktiskt att ditt exempel ovan såg riktigt bra ut @Jarlsgård, känns mer genomtänkt och stilrent utan bänkytan vid kylen, dock är jag mer för inbyggnadsfläkt, har svårt för dessa stora fläktkåpor.
Nu har du massa bra synpunkter och tips att jobba utifrån @simonnnn
Nu har du massa bra synpunkter och tips att jobba utifrån @simonnnn
Håller med om spisfläkten. Var inte mitt förstaval utan hade hellre sett att HTH haft någon liten nätt med glas iställetBiggie skrev:
Det var mest för att illustrera hur man kunnat göra vid spisen för att ge det en lite luftigare approach
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Förlåt, det var inte meningen att vara en besserwisser. Jag ville bara framföra andra sätt att tänka/jobba så att simonnnn får mer att fundera över. Skulle förstås ha formulerat det bättre.J Jarlsgård skrev: