Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag gissar att ditt kök är från 60-talet. Den kvalitet som det var på diskbänken då finns knappt att få tag i idag. Går att polera fin!
Rita in den gamla diskbänken i ditt nya kök.
Fäll in en häll i en ny bänkskiva enligt eget val.
Skulle det funka?
Tack!
Tidigt 70-tal för att vara exakt, men att behålla diskbänken är inget alternativ tyvärr, den ska bort så fort det bara går :)

Anna_H Anna_H skrev:
En extrem idé på grund av att jag stör mig på de två dörrarna: Korta av köket med 90-120 cm och gör en KLK/skafferi av den lilla delen som blir mellan kök och badrum. Gör sedan ett L-kök.
Jag gillar kreativiteten och kul idé! :) Jag gillar dock de både öppningarna och vill ha köket så luftigt det bara går.

E ektoplasma skrev:
En annan sak att fundera på är ju om inbyggnads-kyl/frys är ett måste?
Estetiskt är det tilltalande, men det tar betydligt mer plats, eller man får mindre utrymme inuti för samma yta/volym utanpå.

En 92 cm side-by side finns med nästan lika stor frys som en vanlig inbyggnads-frys, och större kyl. Då frigör du bredden, och kan få plats med 92 K/F + 60 Högskåp (med ugn) + en avställningsbänk på kortväggen, och ändå få det någorlunda luftigt.

Eller som vi gjorde, satte en 195x60 cm fristående kyl/frys, och kompletterade med en halvhöjds inbyggnadsfrys under ugnen i högskåpet. Lite mindre kyl-volym än optimalt, men då vi inte hade plats för mer än två fullhöjdsgrejer var det bästa lösningen vi hittade.
Intressanta tankar, helt klart! Inbyggnad känns dock väldigt intressant, främst då jag tycker att köket är ganska fult sett till planlösningen så nu vill jag göra det så fint det går i alla fall :) Praktiskt sett hade dock verkligen varit klokt som du föreslår med side-by-side.

Det andra tål att tänkas på...

Ametrin
S simonnnn skrev:
All right, så att flytta stommar skulle kunna gå men är en rejäl utmaning/chansning, tolkar jag dig rätt då?
Sannolikt går det bra och i värsta fall får man köpa en ny stomme om den går sönder. Stommen kostar i sig inte alltför mycket. Däremot skulle jag personligen satsa på en 40 cm diskmaskin istället, givet att det löser problemet. Se bifogad bild med exempel på ett utrymmesoptimerat kök med 40 cm diskmaskin.

• Modernt kök med vita skåp och svart bänkskiva, inklusive en integrerad 40 cm bred diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Skummat igenom tråden. Men har ett alternativ.

1) Sätt K/F längst till vänster bredvid hon och förläng köket med 60 cm
2) På andra sidan mellan öppningarna har du bara underskåp med djup 37 cm
3) Blir bra avställningsyta för kaffekokare mixer etc och rymden är kvar

Allt beror ju lite på hur mycket du lagar mat. Är du ganksa normal och ingen kock så behöver man inte för stort och då klarar du dig på en kombi ugn/mikro.

Mvh

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
S simonnnn skrev:
vi har ca 247 i takhöjd
Min gissning är att takhöjden egentligen är lite mer (250) men att man sen har lagt in nytt golv ovanpå det gamla.

S simonnnn skrev:
Idén med lådor är spännande, vet du någon som erbjuder det eller är det något man får snickra själv i så fall?
En del kökstillverkare har sockellådor, men inte Ikea eftersom deras socklar bara är 8 cm höga. Den låga sockelhöjden kan ställa till med problem för avloppsrör.

S simonnnn skrev:
om vi köper Ikeas inte går att få över 3000 mm så 10 cm extra är inte möjligt.
Jag skulle tycka att det skulle försämra köket om du går från dagens 312 cm till 300 cm, de 10 cm gör mycket när köket är så litet och ni är två som ska vara där (köket är planerat för en person idag). Det är inte kul att varje dag känna sig irriterad på att man inte får plats att laga mat.

Jag gjorde en google-sökning på "komposit bänkskivor priskalkylator" och där verkar finnas andra företag som har komposit-skivor till priser som inte är högre än Ikea, kanske kan vara värt att kolla närmare på och kontakta någon och se om dom kan göra längre än 300cm.

• Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Om du inte är helt hooked på Ikea så tycker jag faktiskt att du ska ta en kik på hth, deras priser är vad jag upplevt det marginellt högre men de har ett större utbud än vad Ikea har, tex sockel lådor. :)

• Gilla
simonnnn
  • Laddar…
O Kordan89 skrev:
Hej
Skummat igenom tråden. Men har ett alternativ.

1) Sätt K/F längst till vänster bredvid hon och förläng köket med 60 cm
2) På andra sidan mellan öppningarna har du bara underskåp med djup 37 cm
3) Blir bra avställningsyta för kaffekokare mixer etc och rymden är kvar

Allt beror ju lite på hur mycket du lagar mat. Är du ganksa normal och ingen kock så behöver man inte för stort och då klarar du dig på en kombi ugn/mikro.

Mvh
Jag gillar idén men vid tanke på avloppet så är jag rädd att det blir svårt att placera K/F i hörnet där.. Eller misstar jag mig?

BirgitS BirgitS skrev:
Min gissning är att takhöjden egentligen är lite mer (250) men att man sen har lagt in nytt golv ovanpå det gamla.

En del kökstillverkare har sockellådor, men inte Ikea eftersom deras socklar bara är 8 cm höga. Den låga sockelhöjden kan ställa till med problem för avloppsrör.

Jag skulle tycka att det skulle försämra köket om du går från dagens 312 cm till 300 cm, de 10 cm gör mycket när köket är så litet och ni är två som ska vara där (köket är planerat för en person idag). Det är inte kul att varje dag känna sig irriterad på att man inte får plats att laga mat.
250 stämmer nog, tror du har helt rätt! :)

Jaa, det är en svår avvägning med längden tycker jag. 12 cm jämfört med 20 000+ i sparade pengar..

J Jarlsgård skrev:
Om du inte är helt hooked på Ikea så tycker jag faktiskt att du ska ta en kik på hth, deras priser är vad jag upplevt det marginellt högre men de har ett större utbud än vad Ikea har, tex sockel lådor. :)
Sambon var hos dem idag på möte och inväntar offert :)

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Sambon var hos HTH idag och fick bifogade förslag. Den långa sidan tycker jag är sämre än @Jarlsgård förslag, eventuellt dock skippa sista 40-överskåpet enligt bifogad bild.
Kortsidan däremot känns helt klart intressant och sambon börjar också luta mot ett sådant alternativ (istället för bänkyta där också) :)
Kommentarer?
3D-rendering av ett köksförslag med vit köksinredning, överskåp och inbyggd belysning.
Skapa konto
3D-rendering av ett köksförslag med överskåp och inbyggda ugnar i ett ljust rum.
Skapa konto

BirgitS
Skaffa ordentligt med överskåp. Förvaring behövs, för även om ni klarar er idag med lite så blir det fort betydligt mer.

Ser ju ut att vara för lite bänkyta, men det är ju svårt att veta om man uppskattar storleken rätt.

Tillägg: Hur fungerar det med ventilationen egentligen, är det ett ventilationsrör från fläkten bort till badrummet?

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skaffa ordentligt med överskåp. Förvaring behövs, för även om ni klarar er idag med lite så blir det fort betydligt mer.

Ser ju ut att vara för lite bänkyta, men det är ju svårt att veta om man uppskattar storleken rätt.

Tillägg: Hur fungerar det med ventilationen egentligen, är det ett ventilationsrör från fläkten bort till badrummet?
Angående ventilationen så ser det ut som på bifogad bild. Först syns köksfläkten (kolfilter) och i toppen frånluften (som man inte får koppla direkt på enligt stadgarna i brfen). Följdfråga: med denna ventilationen, är vi ganska låsta till att ha spisen just där eller skulle den kunna flyttas 1 m i sidled?

Köksfläkt med kolfilter ovanför kaklad vägg, frånluftsventil upptill, skåp med hushållsföremål.
Skapa konto

Med en bra kolfilterfläkt kan ni sätta spisen var ni vill.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.