Nytt innertak i gammalt hus

239 läst  2 svar

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Hejsan

Har lite frågor angående hur vi bör sätta upp vårt nya innertak.

Lite bakgrund;
    Hus med tegelstomme, runt 120 år gammalt mitt i Skåne.
    Innertaket idag är helt fantastiskt fina plankor som vi gärna hade haft kvar och exponerande, men med väldigt stora sprickor och mellanrum mellan sig - för att inte tala om härlig isolering som ligger direkt ovanpå dem.
    Säkerligen inte det bästa att andas in varje dag med andra ord...
    Det verkar inte bättre än att all värme läcker ut genom taket också.

Därför har vi nu letat upp ett innertak som vi tänkt sätta upp (vanliga spontade plankor). Gärna med så lite inverkan som möjligt på det gammal innertaket då vi - någon dag - hoppas kunna exponera det igen.

Frågan är om vi bör sätta någon plast/ångspärr eller liknande någonstans mellan det nya innertaket och de gamla plankorna?
    Jag tror inte att det finns något sådant i mellanbjälklaget idag men jag vet heller inte om det är ett krav :) Det är inte vårt expertområde dessvärre. Därför frågar vi nu er!

När vi flyttade hit så satt där ett innertak direkt på de gamla plankorna. Vad vi tänkt göra nu är att sätta läkt först och fästa det nya innertaket på dem, istället för direkt in plankorna.
    Men som sagt är frågan om det är något mer som vi bör tänka på också.

Stort tack på förhand!

Mvh

2. H
    Medlem · Nivå 16
    Varför klä in det gamla innertaket om det är det som ni egentligen vill ha. En ny inklädnad invändigt ger inte heller någon förbättring av värmeläckaget.
    Jag tycker att ni i stället skall satsa pengarna på att skyffla ut den gamla isoleringen och dammsuga rent och sätta in ångbromspapper som ni fäster med små ribbor mot bjälkarna och så fyller ni tillräckligt tjockt med ny ekofiber. Då är ni av med både det nedfallande dammet inomhus och värmeläckaget och så får ni ha kvar ert gamla innertak.

Med breda bräder i innertaket fördelas fuktrörelserna på ett mindre antal springor än med nutidens smala bräder. Det innebär att springorna blir större och rör sig mera. En helt naturlig sak som man inte behöver åtgärda såvida inte rörelserna är så stora att spontarna kryper ur.

• Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 3
    Om ni vill sätta ny innertaks panel så kan ni göra så här.

Skruva upp glespanel 28x70mm på CC60, ni kan sedan spika fast den nya panelen i denna gles panel.
    Om ni vill kan ni plasta före glespanelen, samt dra dold el om ni vill flytta taklampor !

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: