7 345 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Nytt hus (oj vad inflationen har påverkat priserna)
Så nästa smäll är fasaden 3 firmor har lämnat pris på 700! En svarade till slut att det är materialet som har blivit dyrt och att det är ca halva kostnaden, så jag frågade själv på materialet på en bygghandel och fick en offert på 116k, så fråga ifall jag kunde stå för materialet men då bad han mig dra åt helvete 🤯
Klart för hen betalar inte 116 kkr för virket, det var konsumentpris du fick. Hen har en bra rabatt när dom köper mycket. Och köper dom alltid på samma ställe så har dom säkert ytterligare rabatt. Är det mycket så tar dom kanske direkt från sågen och jnte från brädgården. Kan löna sig att kolla med några mindre sågverk och betala frakten, Då ska det vara en klumpleverans och är det bra pris, så följer säkert med lite andra träbitar samtidigt.Y Yachti skrev:
Förlåt, kanske var otydligt! Det är en putsad fasad och mitt pris var en tredjedel av vad han sa att materialet kostade så jag bad om att få stå för material! Men som sagt då kunde jag dra åt helvete 😂J jonaserik skrev:Klart för hen betalar inte 116 kkr för virket, det var konsumentpris du fick. Hen har en bra rabatt när dom köper mycket. Och köper dom alltid på samma ställe så har dom säkert ytterligare rabatt. Är det mycket så tar dom kanske direkt från sågen och jnte från brädgården. Kan löna sig att kolla med några mindre sågverk och betala frakten, Då ska det vara en klumpleverans och är det bra pris, så följer säkert med lite andra träbitar samtidigt.
Inget nytt under solen.Y Yachti skrev:Så nästa smäll är fasaden 3 firmor har lämnat pris på 700! En svarade till slut att det är materialet som har blivit dyrt och att det är ca halva kostnaden, så jag frågade själv på materialet på en bygghandel och fick en offert på 116k, så fråga ifall jag kunde stå för materialet men då bad han mig dra åt helvete 🤯
En kollega skulle en gång installera bergvärme. Men fick dyra offerter.
Så han upphandlade borrningen separat. Köpte pumpen och rör+kopplingar på rinkabyrör.
Sedan blev det problem när han skulle upphandla rörmokeriet. Det blev svindyrt. Med just motivet material. När kollegan sa att han stod för material blev det dålig stämning. Men rörmokaren prutade i alla fall lite försumbart.
Slutade med att kollegan gjorde rörmokeriet själv. Tog nog 16 timmar för honom. Rörmokaren skulle väl ha betalt för en dryg veckas arbete.
Detta inträffade för +20 år sedan.
När jag läser, så läser jag det som att trådskaparen precis är klar med en 60-tals villa och skall nu börja med ett 20-tals hus. alltså två separata projektD daVinci skrev:Vet inte om det är "det nya" direkt. Facken och staten har bestämt att det är så här mycket det skall kosta.
Och detta är vad väljarna har valt.
Så detta är folkviljans priser.
Och detta gör att den som köper en villa där detta är gjort är villig att betala 1.6 miljoner mer för den. Och den prisökningen är då också folkviljans.
Mindre detalj men dessa två:
* en 60-tals villa
* ett 20-tals hus
uppfattade jag som lite inkonsistent.
Absolut inte rimligt. Jag hade hellre lagt pengarna på Byggkalkyl Syd och betalat en konsult som vi gjorde innan vi anlitade byggare och andra entreprenörerY Yachti skrev:Hej,
Snart klara med en helrenovering av en 60-tals villa. *phu*
Så nu är det dags för nästa projekt.. men vad har hänt på pris sidan!
Vad tänker ni om dessa offerter.
Huset är ett 20-tals hus på 177kvm.
VVS 375tkr (nya stammar och vatten) helt ok
Målning invändigt 569tkr
Fönster målning (12 fönster) 230tkr
El (ny trådning och ny elcentral) 439tkr
Är detta det nya?
Är det inte just sådana här priser som gör att folk hellre försöker själva, majoriteten lyckas med ok resultat, och därmed blir det mindre och mindre jobb för hantverkare tills de inser att priserna måste vara förankrade i verkligheten...dvs kapa på vinstmarginalen såsom många andra yrken gör?
Är för ung för att ha någon vettig långsiktig bild av hur det fungerar i långa loppet, så om det hänger ihop såhär...hur lång tid skulle man gissa på innan det börjar plana ut sådär?
Är för ung för att ha någon vettig långsiktig bild av hur det fungerar i långa loppet, så om det hänger ihop såhär...hur lång tid skulle man gissa på innan det börjar plana ut sådär?
Klicka här för att svara