largab skrev:
Jäpp, med timer naturligtvis . Har en knapp som ger drygt 2 minuter drift. Kanon när man lägger på ny ved då det bara är lite glöd kvar.
Kan du tipsa om var du placerat fläkten, vilken fläkt du använt och typ av timer? Bilder är ju alltid roliga.....

Vårt hus som är 7år är så tätt att jag alltid sänker flykthastigheten till 0 jag tänder kaminen. Köksfläkten får inte användas. Om någon av dessa är på så ryker det in. Man kan tom känna att ytterdörrar blir tröga att öppna. Att täta tilluften har enligt min uppfattning ingen betydelse alls. Röken går lättaste vägen. Är det undertryck i hust så ryker det in.

Beror kanske lite på vilken värmepump du har, men om du kan ställa in så den tvångskör vissa fläkthastigheter en viss tid, prova att dra ner fläkthastigheten när du tänder brasan tills du hittar vad som funkar för dig, ibland kan det vara svårt om man stänger av fläkten helt men det kanske funkar för dig också.

Nibe S735 har en funktion om du går in i smart guide där du kan "minska ventilationen medans jag tänder brasan" eller något i den stilen

En rolig lösning kan vara att koppla en sänkning av fläkthastigheten via en kontakt, om värmepumpen har möjlighet att koppla driftlägen/forceringar på det sättet, som man styr med en trådlös tryckknapp vid braskaminen ihop med en "bluetooth relä puck".

Har nyligen installerat en insatskamin i en öppen spis i källaren samt bytt hela ”skorstenen” upp och ut ovan tak. Hela anläggningen blev godkänd av sotare men när den skulle invigas på riktigt blev det i alla fall Lützen i källaren. Inget som skulle kunna generera baksug fanns så firman som installade allt kontaktades. De kom omgående på besök med prima ved etc och tände på en brasa enl konstens alla regler, och, samma sak igen. ”Det här har jag aldrig varit med om” blev kommentaren. De skulle kontakta andra och när de kom tillbaka så kontrollerade och provade de olika saker som de trodde men det slutade med att de provade att förlänga röret ute med 2-3 dm om jag förstod det rätt och då blev det drag direkt och allt fungerade utan problem.

Så mitt tips. Förläng skorstenen på ett eller annat sätt. Det kan ev räcka.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.