17 334 läst ·
46 svar
17k läst
46 svar
Nytt golvbjälklag i timmerstugan, hur skulle ni gjort? Kört fast....
Heja! Jag är inte expert men det verkar vara konsensus på att aldrig använda tryckimpregnerat inomhus, inte ens i garaget eller liknande. Hittade en slumpvis sida från Finland, läs längst ned: http://www.naturochmiljo.fi/vi_publ...31-23972-alternativ-till-giftiga-brader-finns
Ja de flesta skriver man skall undvika tryckt men det verkar vanligt att man skruvar en tryckt bräda under regeln typ 22x95 så då undrar man ju om nöden kräver detta eller är helt onödigt? Nu kan jag inte skruva brädan underifrån så det blir ju ändå obehandlat virke längst ner så då kan jag kanske lika gärna skruva "vanligt virke på sidan och lägga skivorna på?nikasp skrev:
Vad är lämplig dimension på stöden för skivorna? Behöver man sätta stöd på alla fyra sidorna av facken eller räcker det med långsidorna?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är bara att konstatera att enda möjligheten att förhindra att detta vackra bygge kommer att drabbas av fukt och mögelproblem på undersidan av konstruktionen är att begränsa isoleringsmängden i trossbotten till ca 10 cm så att värmeläckaget nedåt håller temperaturen på hygglig nivå. Lämplig dimension för trossbottenskivor är 21x34 mm. Tryckimpregnerat virke hjälper inte mot mögel. Däremot finns det borbehandlad plywood som står emot bättre.
En fråga angående den reglade innerväggen: Hur tänkte du få stöd för golvet längs innerväggen, där den går parallellt med (ovanpå) golvbjälken? Jag hade satt två parallella bjälkar, en på var sida om väggen och monterat kortlingar mellan dessa bjälkar. Därefter hade jag reglat upp innerväggen på kortlingarna. Då får golvet ordentligt stöd ända intill väggen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
nu går det väl ändå inte att säga att det ÄR så? Alla byggnader är olika och marken kan ju vara beskaffad så att man aldrig får nå problem oavsett hur bra golv man än bygger.justusandersson skrev:Det är bara att konstatera att enda möjligheten att förhindra att detta vackra bygge kommer att drabbas av fukt och mögelproblem på undersidan av konstruktionen är att begränsa isoleringsmängden i trossbotten till ca 10 cm så att värmeläckaget nedåt håller temperaturen på hygglig nivå. Lämplig dimension för trossbottenskivor är 21x34 mm. Tryckimpregnerat virke hjälper inte mot mögel. Däremot finns det borbehandlad plywood som står emot bättre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jo! Det är temperaturskillnaderna mellan inne och marken som styr det hela. Det handlar om grundläggande fysik. Inga kryprum fungerar idag med normal isoleringsstandard.
Hittar inget 21x34, närmaste jag hittar är Bärläkt 25x36mm, Skulle bärläkt fungera? Skruvar eller spikar man lämpligast skivorna i dessa? Vilken typ?justusandersson skrev:Det är bara att konstatera att enda möjligheten att förhindra att detta vackra bygge kommer att drabbas av fukt och mögelproblem på undersidan av konstruktionen är att begränsa isoleringsmängden i trossbotten till ca 10 cm så att värmeläckaget nedåt håller temperaturen på hygglig nivå. Lämplig dimension för trossbottenskivor är 21x34 mm. Tryckimpregnerat virke hjälper inte mot mögel. Däremot finns det borbehandlad plywood som står emot bättre.
Angående isoleringen, då jag fäster trossbottenskivorna på sidan av reglarna kan jag ju justera valfri tjocklek/höjd på isoleringen, skall man sträva efter att isoleringen ligger dikt an mot spånskivorna och facket blir helt fyllt utan luftspalter?
Du skriver 10cm isolering, teoretiskt kan jag få in 19cm, hur mycket kallare blir innergolven om man väljer 10cm?
Finns det någon gyllene regel när isoleringen är för tunn och "för mycket" värme läcker ut nedåt och det blir svårt/dyrt att värma upp rummet?
Om man lägger golvvärme, är det större chans att det fungerar med tjockare isolering?
Att vi inte har huset konstant uppvärmt till 20-21c är det något som spelar roll i sammanhanget?
Ja den blev inte helt optimal men har man inte ritningen 100%klar ifrån början så dyker det ibland upp överraskningar när man inser att en vägg inte kan stå där man först tänkt.. ..BlueX skrev:En fråga angående den reglade innerväggen: Hur tänkte du få stöd för golvet längs innerväggen, där den går parallellt med (ovanpå) golvbjälken? Jag hade satt två parallella bjälkar, en på var sida om väggen och monterat kortlingar mellan dessa bjälkar. Därefter hade jag reglat upp innerväggen på kortlingarna. Då får golvet ordentligt stöd ända intill väggen.
Tanken nu är att kortla i efterhand för att minska längden och fästa en mindre regel 45x45 eller 95x45 mellan kortlingen parallellt med innerväggen att skruva spånskivan i.
Ja det är lite svårt på nätet att filtrera ut vad som är idiotiskt, riskfyllt, olämpligt, acceptabelt, bra, idiotsäkert osv...Stefan1972 skrev:
Man vill ju inte göra något som man vet går åt skogen samtidigt kan man inte i en renovering göra allt 100% idiotsäkert då det ofta är både tekniskt och ekonomiskt omöjligt och då blir det någon form av kompromiss vilket i vissa fall fungerar bra och i vissa fall inte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
25x36 går bra. Skruva mot balkarnas långsidor. Kortsidorna behöver inga lister. Spånskivor är inget optimalt material för blindbotten. Bäst är plywood. OSB är väl också OK. Man bara lägger skivorna uppifrån utan fastsättning. Sedan måste man lägga asfaltpapp typ, AC 350, som man låter gå upp på bjälkarnas sidor innan man lägger i isolering. Jag skulle låta blindbotten sitta så lågt som möjligt, men den andra varianten fungerar nog också. Bäst är att använda cellulosafibrer som isolering eftersom den är mer hygroskopisk. Jag tror inte golven kommer att kännas kalla. Det ökade uppvärmningsbehovet syns mest på energiräkningen. Ett alternativ som jag inte tänkte på tidigare skulle kunna vara att lägga ut markskivor (särskild mineralull) direkt på marken om du kommer åt. Då skulle du kunna isolera som vanligt. Finessen men också problemet med "Bygga hus" är att här blandas amatörer med proffs. Man måste tänka själv.
En del av charmen med att börja renovera gamla hus. Välj minst 95x45. 45x45 bär inte mycket.Earplugged skrev:Ja den blev inte helt optimal men har man inte ritningen 100%klar ifrån början så dyker det ibland upp överraskningar när man inser att en vägg inte kan stå där man först tänkt.. ..
Tanken nu är att kortla i efterhand för att minska längden och fästa en mindre regel 45x45 eller 95x45 mellan kortlingen parallellt med innerväggen att skruva spånskivan i.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag glömde säga att det finns särskild blindbottenboard. Ungefär som masonit fast tjockare. Färdigsågad så att den passar mellan bjälkar som ligger med c/c 600 mm. Finns nog i längder på 2400 mm. Förslaget att använda 95x45 förstår jag inte. Blindbotten skall bara bära sig själv och isoleringen.
Tack för all input!justusandersson skrev:
Ang 95x45mm så är det olika saker som diskuteras och lätt rörs ihop i samma tråd...
95x45 var för att fästa golvspånet där det inte fanns någon golvregel att skruva/limma i, jag har satt en innervägg rakt på regeln vilket skulle göra att golvspånet hängde i luften utmed väggen.
När jag pratade om isoleringen mot spånskivan menade jag att isoleringen ligger på en blindbottenskiva(masonitvarianten) och frågan är då om man skall flytta upp blindbotten så att isoleringen fyller utrymmet helt mellan blindbotten och golvspånet om man väljer mindre isolering? Flyttar man upp blindbotten hamnar större delen av golvregeln på den kalla sidan och vice versa... bra eller dåligt? Flyttar man inte upp blindbotten borde väl ljud och resonanser sprida sig lättare då det är tomrum under golvspånet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Akustikaspekten är svårbedömd. Många ljuddämpande konstruktioner bygger på en kombination av just hålrum och isolering. Om du inte skall spela rockmusik live, tror jag du kan bortse från detta. När man vill dämpa stegljud mellan våningar gäller det att ha så tungt isolerande material som möjligt Men det är ju inte relevant här. Jag skulle lägga blindbotten så långt ner som möjligt, för att få in så mycket som möjligt av virket på den varma sidan.
He he, komiskt nog kommer det spelas rockmusik live.... trummorna och elgitarren är största anledningen till att rummet inreds...justusandersson skrev:Akustikaspekten är svårbedömd. Många ljuddämpande konstruktioner bygger på en kombination av just hålrum och isolering. Om du inte skall spela rockmusik live, tror jag du kan bortse från detta. När man vill dämpa stegljud mellan våningar gäller det att ha så tungt isolerande material som möjligt Men det är ju inte relevant här. Jag skulle lägga blindbotten så långt ner som möjligt, för att få in så mycket som möjligt av virket på den varma sidan.