Kikat runt lite och har väl delvis fått svar på mina frågor, dock olika beroende vilken tråd jag kikat i. Bor i lägenhet och skall totalrenovera köket. Två lager plastmatta ligger på betonggolv och i det nya köket vill vi ha laminatgolv. Alternativen är två som jag ser det:

1: Riva ut all matta ner till betongen och sedan lägga det nya golvet. Behöver jag då lägga något annat än foam under laminatet?

2: Låta plastmattan vara kvar och lägga golvet ovanpå. Vad är då lämpligt att lägga där köksskåpen stått (betong)? Man kan ju lägga plastmatta men skulle det även kunna funka med masonit eller spånskiva? Eller kanske gips?

Tacksam för synpunkter och idéer....

/Fredrik

Om du får plats så hade jag låtit dom 2 mattorna legat och spacklat upp det som är ojämt (där du inte har matta) är det mycket så prova att flyt spackla upp det till rätt nivå snygga till kanten på mattan först så den inte sticker upp.
Om du orkar riva bort alla plast mattor vilket troligen är det bästa så kan du bli tvingen att spackla till ojämnheter ändå.
Om du tar bort dom så lägg byggplast mot betongen överlappande så tar du bort risken att du får fukt underifrån en plastmatta skyddar det annars

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.