Vi har planer på att lägga in nytt golv i hela lgh (förutom badrummet) och skulle behöva lite råd och idéer. Ska försöka förklara planlösningen då jag tyvärr inte har någon bild att lägga ut.

Alla rum gränsar till hallen,när man kommer in genom ytterdörren är badrummet rakt fram. Vardagsrummet ligger till vänster från ytterdörren och närmare badrummet ligger ett sovrum.
Till höger från ytterdörren ligger ett sovrum och närmare bbadrummet ligger köket. Blev lite krångligt det där men jag hoppas att ni förstår.

Våra tankar just nu är att lägga parkettgolv i vardagsrummet och de två sovrummen men i hallen och köket skulle vi vilja ha något lite tåligare som plastmatta eller dylikt (klinkers är inget alternativ då vi har tänkt lägga golvet själv och det känns alldeles för svårt med klinkers) Nu undrar jag vad ni tror om detta (rent estetiskt sett) om att lägga annat golv i hall och kök (hoppas att ni förstod min beskrivning om planlösningen)

Ett annat alternativ skulle vara att lägga parkett i köket och i större delen av hallen och bara lägga plastmatta en bit innanför dörren. Tål ett parkettgolv att ligga i kök? Det blir ju en del spill vid diskbänken ibland....

Kan tillägga att vi funderar på plastmatta som ser ut som ojämna stenar eller liknande

Hjälp mig med idéer och funderingar. Vill ha eran syn på saken.
Tack på förhand :)

Om det hade varit min lägenhet hade jag försökt hitta bra parkett på Blocket istället för nytt från bygghandeln. Billigare och oftast mycket bättre kvalitet. Jag hade inte lagt plastmatta i hallen då den lätt blir repad av smuts och grus utan hade isf lagt en liten bit klinker (det är inte så svårt) innanför dörren. Försök ha så lika golv som möjligt i alla rum, samma träslag. Det går att ha olika mönster, tex fiskben i något rum och limhamnsruta i ett annat. Parkett är helt ok i ett kök, både praktiskt och estetiskt.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Parkettgolv_25mm_23976307.htm?ca=23_6&w=3

http://www.blocket.se/vasterbotten/Marktegel_och_stavparkett_23769285.htm?ca=23_6&w=3

http://www.blocket.se/vasternorrland/Parkettgolv_22mm_slipbart_23274480.htm?ca=23_6&w=3

När vi bodde i lägenhet (125 m2, 5 r o k) la vi ett parkettgolv i hela lägenheten, samma golv överallt vilket fungerade utmärkt. Vår hall var långsmal och alla rum anslöt till hallen och därför hade vi samma problem som Ni dvs att det ska stämma när man ser flera golv samtidigt.
Så mitt första råd är att göra som vi gjorde, vi valde ett golv från Tarkett av hög kvalitet, visst vart det inte så billigt men vi ville att det skulle tåla att ligga i hall och kök vilket det gjorde.
Mitt andra råd är att om Ni vill ha mer slitagetåligt i kök/hall så lägg klinkers, det är inte så svårt och kan Ni lägga parkettgolvet själva så kan Ni lägga klinkers det är bara att följa beskrivningen och fråga i butiken där Ni köper plattorna.

Att köpa ett begagnat golv var inte en sån dum idé. Ska ha det i åtanke.
Blev lite avskräckt nu gällande plastmatta i hallen, någon som har andra erfarenheter av det? (kan tillägga att när jag skriver plastmatta så menar jag linoleum, plast, gummi och allt liknande som finns, är inte så hemma på det där...
Vi har inte tänkt lägga klinker i kök och hall av flera olika skäl. Men att lägga en bit innanför ytterdörren är en bra idé och kanske parkett i resten av lgh. Någon som har ett tips på ett parkettgolv som tål att ligga i ett kök? Hur dyrt golv bör man satsa på då?
Tacksam för alla tips och idéer och framför allt; åsikter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.