556 läst ·
3 svar
556 läst
3 svar
Nytt golv i 60 tals hus
Hej,
Jag ska renovera mitt hus nu kommande vår. Vi håller just nu på att projekterar och tar beslut. När det kommer till golvet så att vi i delar av huset parkett med holländsk mönster vilket vi gillar. Vi har även en förkärlek till fiskbensmönster men det kanske inte riktigt är tidstypiskt för huset men väldigt fint och vi kommer inte att var strikt på 60 tal i övrigt. Det finns ju parkettgolv med holländsk mönster vilket skulle kunna vara en "genväg" men vi irriterar oss på att de flesta golv gulnar relativt snabbt, det så klart även parkettstavar som man behandlar men då kan man vitpigmentera lite så kanske de håller lite längre. Men tanken slog mig att det kanske är nog så bra att lägga ett parkettgolv med holländsk mönster, när det har gulnat slipar man ner det och behandlar det. Det kommer man ju ändå inte ifrån när man lägger stavar. Fördelen är att man kapar många arbetsmoment vid läggningen plus sparar en del pengar. Det ska ställas mot känslan med ett "riktigt" stavparkett golv. Någon som kan hjälpa till att resonera lite vore jag tacksam.
Jag ska renovera mitt hus nu kommande vår. Vi håller just nu på att projekterar och tar beslut. När det kommer till golvet så att vi i delar av huset parkett med holländsk mönster vilket vi gillar. Vi har även en förkärlek till fiskbensmönster men det kanske inte riktigt är tidstypiskt för huset men väldigt fint och vi kommer inte att var strikt på 60 tal i övrigt. Det finns ju parkettgolv med holländsk mönster vilket skulle kunna vara en "genväg" men vi irriterar oss på att de flesta golv gulnar relativt snabbt, det så klart även parkettstavar som man behandlar men då kan man vitpigmentera lite så kanske de håller lite längre. Men tanken slog mig att det kanske är nog så bra att lägga ett parkettgolv med holländsk mönster, när det har gulnat slipar man ner det och behandlar det. Det kommer man ju ändå inte ifrån när man lägger stavar. Fördelen är att man kapar många arbetsmoment vid läggningen plus sparar en del pengar. Det ska ställas mot känslan med ett "riktigt" stavparkett golv. Någon som kan hjälpa till att resonera lite vore jag tacksam.
hänger på här; var i liknande sits för tio år sedan, valde fabrikslackad parkett i hopp om att moderna vattenbaserade lacker därifrån inte skulle gulna så snabbt. i någon mån har det nu ändå inträffat, inte direkt störande, men en omslipning kan vara intressant av andra orsaker.
det jag grunnar på nu är vilken produkt jag skall behandla med efter en omslipning? i resten av huset slipades och lackades parketten av föregående ägare på nittiotalet, och den håller sig fortfarande helt utan att bli mörk eller gulna. jag har fått för mig att det var en vattenbaserad lack där man ändå tillsatte härdare? det var iaf ett standardförfarande vid den tiden.
när man frågar efter detta i fackhandeln ser de ut som levande frågetecken.
någon här som kan ge tips till ts och mig vad man skulle använda? hårdvax, lut och såpa är inte intressanta i vårt fall. vi vill ha en lack med hård yta där träet inte mörknar vid initiala behandlingen, och inte sedan heller.
och ffa inte gulnar.
det jag grunnar på nu är vilken produkt jag skall behandla med efter en omslipning? i resten av huset slipades och lackades parketten av föregående ägare på nittiotalet, och den håller sig fortfarande helt utan att bli mörk eller gulna. jag har fått för mig att det var en vattenbaserad lack där man ändå tillsatte härdare? det var iaf ett standardförfarande vid den tiden.
när man frågar efter detta i fackhandeln ser de ut som levande frågetecken.
någon här som kan ge tips till ts och mig vad man skulle använda? hårdvax, lut och såpa är inte intressanta i vårt fall. vi vill ha en lack med hård yta där träet inte mörknar vid initiala behandlingen, och inte sedan heller.
och ffa inte gulnar.
Vilket fabrikat valde du ?rakt09 skrev:
hänger på här; var i liknande sits för tio år sedan, valde fabrikslackad parkett i hopp om att moderna vattenbaserade lacker därifrån inte skulle gulna så snabbt. i någon mån har det nu ändå inträffat, inte direkt störande, men en omslipning kan vara intressant av andra orsaker.
det jag grunnar på nu är vilken produkt jag skall behandla med efter en omslipning? i resten av huset slipades och lackades parketten av föregående ägare på nittiotalet, och den håller sig fortfarande helt utan att bli mörk eller gulna. jag har fått för mig att det var en vattenbaserad lack där man ändå tillsatte härdare? det var iaf ett standardförfarande vid den tiden.
när man frågar efter detta i fackhandeln ser de ut som levande frågetecken.
någon här som kan ge tips till ts och mig vad man skulle använda? hårdvax, lut och såpa är inte intressanta i vårt fall. vi vill ha en lack med hård yta där träet inte mörknar vid initiala behandlingen, och inte sedan heller.
och ffa inte gulnar.
minns inte säkert i fallet köksgolv, kan ha varit björn. ett annat golv var polskt via byggmax.N Nordjohan skrev:
båda i påtagligt ljust träslag.
en hall i bok har det även blivit, men det är ju lite mörkt från början.
även köpt oljad ek från byggmax, hållit sin något mörka färg förstås. användes dock inte till golv utan till bakstycke i köksskåp där jag byggde stommar i ek på egen hand. även lådornas botten begåvades med samma material.
Klicka här för att svara