Byggahus.se
tommib
Om du berättar för elektrikern vad du ska göra bör denne ha med sig rätt prylar i bilen direkt för de olika varianter som kan tänkas. Det behövs ett uttag, en kortare eller längre bit kabel av lämplig sort och eventuellt en ny dvärgbrytare (=säkring som man kan slå av och på). Om du inte bor i ett skyddsrum så har elektrikern sannolikt också borr som klarar att ta sig igenom dina väggar. Eftersom du bor i Stockholm så ligger i värsta fall närmaste grossist inte så långt borta men för en sån här installation borde det inte behövas. Så ett besök räcker med allra största sannolikhet. Däremot är det inte alltid så lätt att få tag på en elektriker som kan komma ut för småjobb som detta :(

lycklig skrev:
Jag testade att "stänga av" de olika säkringarna (vi har inte "riktiga" proppar, utan sådana man kan slå av och på) och all el i köket (fläkt, kyl/frys, lampa, ett av uttagen ovanför bänkskivan och även all el i rummet bredvid) är på samma säkring. Det andra uttaget över bänkskivan är däremot kopplat till en egen säkring (13 A). Borde inte den säkringen klara diskmaskin plus typ elvisp? Men då blir problemet istället att dra elkabeln någorlunda snyggt över kaklet ner under bänkskivan...
Du har ju redan fått bra svar av de andra, men för att vara komplett. Ja, även en 10A säkring skulle jag inte tveka att koppla diskmaskin och motsvarande elvisp till. Diskmaskinen drar mycket under uppvärmningen, men det är ju ganska korsta stunder. Problemet blir i framtiden när någon pluggar vattenkokare eller mikro i det uttaget. Då kan man ge sig på att man sätter på diskmaskinen och sedan vattenkokaren el dyl och då kommer överbelastningen (skjuten säkring) som ett brev på posten. Så det är inte idealt.

(Nu skulle vi ju ändå inte spika någon ledning över kaklet ändå, så frågan är akademisk, men för sakens skull.)

Jag pratade med en elektriker. Han ville ha 2000 kr för att dra en ny ledning från centralen. Låter det rimligt?

Det kan man knappast avgöra på distans men det låter väl inte så helt fel. Men det är bara du som kan avgöra vad du tycker, tycker du det är för dyrt får du försöka hitta någon annan.

Vill man komma undan billigt är det förlängningssladd som gäller.

tommib
I Stockholm är det nog där du hamnar prismässigt, speciellt om det är lite håltagning i väggar mm. Var noga med att kolla bara att det är 2kkr totalt så att det inte tillkommer servicebil, milkostnad mm. Om allt ingår tycker jag att det är ett helt ok pris för vad som borde vara ca 1 timme jobb för elektrikern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.