Hej,
Se bild, behövs nytt eluttag vid gula pricken. Apparatdosa 1 (inringat i lila) går till takdosan. Från eluttag 1 är det vidarekopplat till eluttag 2 på andra sidan väggen just nu.
Tänker såhär,
Wagoklämmor på N, L, PE i apparatdosa 1,
Från wagoklämmorna dra kabel till eluttag 1,
Från wagoklämmorna dra kabel till eluttag 2,
Nytt flexrör (röda sträcket) till eluttag 3,
Från wagoklämmorna dra kabel till eluttag 3,
Korrekt?
Se bild, behövs nytt eluttag vid gula pricken. Apparatdosa 1 (inringat i lila) går till takdosan. Från eluttag 1 är det vidarekopplat till eluttag 2 på andra sidan väggen just nu.
Tänker såhär,
Wagoklämmor på N, L, PE i apparatdosa 1,
Från wagoklämmorna dra kabel till eluttag 1,
Från wagoklämmorna dra kabel till eluttag 2,
Nytt flexrör (röda sträcket) till eluttag 3,
Från wagoklämmorna dra kabel till eluttag 3,
Korrekt?
Precis, syftade på fas nolla och jord. Finns ju också i för sig så det funkar att skippa klämmorna om jag går från uttag 2 till 3! Stort tack svarenK Kurtivan skrev:
Det är så det brukar se ut i nybyggen, det som sticker mig lite mer i ögonen är rotdosorna som man satt vid sidan av en vanlig apparatdosa. Vanligtvis sätter man helt vanliga apparatdosor som man hakar ihop. Det är snabbare, billigare, lättare, bättre, så skulle jag göra nått så skulle jag byta ut rotdosorna och lägga dem på hyllan tills jag verkligen behöver dom.
Lite funderingar från mig,E elmont skrev:Det är så det brukar se ut i nybyggen, det som sticker mig lite mer i ögonen är rotdosorna som man satt vid sidan av en vanlig apparatdosa. Vanligtvis sätter man helt vanliga apparatdosor som man hakar ihop. Det är snabbare, billigare, lättare, bättre, så skulle jag göra nått så skulle jag byta ut rotdosorna och lägga dem på hyllan tills jag verkligen behöver dom.
1) Finns det principer för hur elrören normalt ska dras? Eller kanske enklare att tänka tvärtom, hur de inte ska dras?
2) Om du kollar första bilden jag postade, den isolerade delen är ju en yttervägg. Behöver nytt eluttag vid gula markeringen. Du som är proffs, hur ska elröret och apparatdosan monteras på bästa sätt för att undvika t ex kondens, drag etc.? Dra elröret genom isoleringen, göra hål på ångspärren för endast elröret och koppla till apparatdosan som inte bryter ångspärren?
3) Schneider apparatdosor har röda lock, bättre att ta bort dessa än att lämna kvar? För bättre avledning av värme är min spontana tanke? Ser på gamla apparatdosorna att de inte borrat ur alla hål.
*Angående den andra bilden ovan,
Det är nog i samband med renovering av badrummet som de la elburen golvvärme som de installerade rotdosorna. Förstår inte varför de inte kopplat ihop vägguttaget på den bilden genom strömbrytaren i samma rum. De har valt att gå via badrummets strömbrytare och grupp i stället.
Redigerat:
Dom brukar dras den enklaste vägen. Men det står någonstans att dom ska följa rummets begränsningslinjer dvs inte gena, men eftersom det alltid är tidspress gör man det så enkelt som möjligt och bryr sig inte om att följa väggar, golv och tak.
Man försöker att hålla sig innanför plasten, går det inte så tejpar man runt rör och dosor. det finns en speciell klister/membran tätning för dosor och kondens är normalt inga problem då man ska ha lite undertryck i huset. Då får man ingen varm fuktig luft som kan kylas ner och kondensera i väggen.
Tätningen i stosar som inte ska användas lämnar man i stosen.
Man försöker att hålla sig innanför plasten, går det inte så tejpar man runt rör och dosor. det finns en speciell klister/membran tätning för dosor och kondens är normalt inga problem då man ska ha lite undertryck i huset. Då får man ingen varm fuktig luft som kan kylas ner och kondensera i väggen.
Tack Elmont <3E elmont skrev:Dom brukar dras den enklaste vägen. Men det står någonstans att dom ska följa rummets begränsningslinjer dvs inte gena, men eftersom det alltid är tidspress gör man det så enkelt som möjligt och bryr sig inte om att följa väggar, golv och tak.
Du menar alltså att både elrör och dosa ska ligga bakom ångspärren? Inte säker att jag förstår den delen.
@elmont, nu går röret från vägguttaget längst bort på bilden till det med gråa slangar. Gick tidigare till strömbrytaren i badrummet (blåa sträcket). Nu ligget hela rummets vägguttag på samma säkring, innan gick 2 av 4 vägguttag på badrummets säkring.
Egentligen inte. Men badrummets grupp och dosor är väldigt trånga med mycket kablar så en fördel att banta ner de. Sen känns det mer logiskt att ett rum går på samma grupp. Även om det ofta inte är så. Badrummets grupp lastas även högre med golvvärme, plattång, fön etc så blir lite avlastat.K Kurtivan skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 149 inlägg
Jag skulle inte godkänna denna slangdragning. Risk för genomspikning, och det är ingen chans att ana att det ligger slang just där. Du har visserligen lagt den 2-3 cm in, men nog tycker jag skruvarna man ser från andra hållet når fram till slangen? Jag skulle lagt slangen ca 1 cm ovan golv.