E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du får väll kolla på ELSV
Det finns ingen person med namnet "Grizzlybjörnen123" i vårt register över auktoriserade installatörer. Var vänlig och kontrollera stavningen och försök igen!

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det finns ingen person med namnet "Grizzlybjörnen123" i vårt register över auktoriserade installatörer. Var vänlig och kontrollera stavningen och försök igen!
Trodde inte du var som de andre.

Undra om man hittar El-löken66 i registret:rofl:

Om dessa påvar som vill släppa hempuleriet fritt får som de vill kommer vi snart hitta Derbyboy...:crysmile:

Redigerat:
När det gäller "Hempularlicens", så är det ju viktigt att först fastslå, vad som ska vara tillåtet för innehavaren av denna att utföra för typ av el-jobb. Det bör ju påverka examinationen ganska mycket antar jag.
Vilka typer av hempul är då vanligast? Här är några varianter, som jag sett genom åren och som jag vet har utförts av icke behöriga personer ( antagligen av lättja eller möjligen av ekonomiska skäl):
a) Fast takarmatur kopplad med 1m kabel till strömbrytare och vidare till befintligt VU på kallvind.
b) VU vidarekopplat till "andra sidan dubbelsängen" och nytt VU installerat.
c) VU under skrivbord och bakom Stereo/TV-bänk, utökad med flera nya, för att slippa sladdar på golvet.
d) Tvättmaskin fast installerad.
e) Skymningsrelä inkopplat på utelampa.
f) Strömbrytare installerad på kabel före VU till VVB, för att "slippa dra ur sladden så ofta" (fritidshus).
g) "Gult rör" och kabel dragits, men ej inkopplats, mellan hus och friggebod.
h) Lyktstolpe kopplad till jordkabel och nedgrävd fram till hus. Försedd med jordad stickpropp och ansluts sedan med 2 m skarvsladd till befintligt VU på husvägg.

Ja, listan kan göras mycket lång, men det jag sett och vet bakgrunden till, så har det mest rört sig om ganska små installationer och jag TROR att det är de, som är vanligast förekommande. Utbildning i elsäkerhet, hur man provar och en ganska kort kurs i handhavande av enkla installationsmaterial ( brandskydd, kontaktering, kabelavlastning m.m.), tror jag skulle täcka upp ganska mycket av det som idag installeras illegalt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
När det gäller "Hempularlicens", så är det ju viktigt att först fastslå, vad som ska vara tillåtet för innehavaren av denna att utföra för typ av el-jobb. Det bör ju påverka examinationen ganska mycket antar jag.
Vilka typer av hempul är då vanligast? Här är några varianter, som jag sett genom åren och som jag vet har utförts av icke behöriga personer ( antagligen av lättja eller möjligen av ekonomiska skäl):
a) Fast takarmatur kopplad med 1m kabel till strömbrytare och vidare till befintligt VU på kallvind.
c) VU under skrivbord och bakom Stereo/TV-bänk, utökad med flera nya, för att slippa sladdar på golvet.
f) Strömbrytare installerad på kabel före VU till VVB, för att "slippa dra ur sladden så ofta" (fritidshus).
h) Lyktstolpe kopplad till jordkabel och nedgrävd fram till hus. Försedd med jordad stickpropp och ansluts sedan med 2 m skarvsladd till befintligt VU på husvägg.

Ja, listan kan göras mycket lång, men det jag sett och vet bakgrunden till, så har det mest rört sig om ganska små installationer och jag TROR att det är de, som är vanligast förekommande. Utbildning i elsäkerhet, hur man provar och en ganska kort kurs i handhavande av enkla installationsmaterial ( brandskydd, kontaktering, kabelavlastning m.m.), tror jag skulle täcka upp ganska mycket av det som idag installeras illegalt.
Ja.

Fasiken vad du delar upp frågorna:surprised:

1a. Hur ska det provet se ut?

1b. Beror väll på som i allt annat i livet. Vissa lär sig och andra inte. Men alla som går en utbildning inom el kanske av någon anledning väljer att arbeta med något annat (och blir laglös hempulare).

1c. Gissar måste man när man inte vet. Men ju äldre man blir desto mer funderar man.

2. Idag krävs utbildning för att byta blöja på dagis eller i hemtjänsten och det är ett betydligt säkrare arbete än att pula med el. Så låt oss säga att du minst bör praktisera i 6 månader. Det är väll överkommligt?

3. Vet du det?

4. Det syns i en central om det är en dålig elektriker, hempulare eller proffs. Min elcentral hemma är (när jag flyttade hit) utförd av ett proffs. Sedan har jag anlitat elektriker som gjort ett halvtaskigt jobb utseendemässigt men proffsigt kopplat.

En nyfiken fråga, vad jobbar du som idag?
Jepp, blir lättare att hålla ordning då ;)

1a. Eftersom jag inte har gått 2år i praktik vet jag inte allt som behöver ingå och kan därmed inte avgöra omfattning.
Men spontant skulle jag tro att man skulle kunna klämma in teorin upp till en viss nivå på en förmiddag. Beroende på vad som den praktiska delen behöver omfatta (här kan man ju argumentera för om något behöver verifieras praktiskt eller teoretiskt).

1b. Precis, spontant tycker jag det känns udda att man anser att när något gått bredvid någon i 2år så har de snappat upp allt relevant, utan att de för den delen behöver visa på att de lärt sig nått.

1c. Mycket möjligt, oavsett var din gissning fel ;)

2. Vi måste skilja på utbildning och examination. Jag har inget emot att folka ska kunna gå på praktik för att lära sig nått, det jag har emot är att praktik är en examinationsmetod. Jämför köra bil, vissa klarar sig med att köra lite hemma med föräldrarna, andra går en veckas intensivkurs och en del behöver 50 lektioner på körskola. Ingen av dem får sitt körkort om de inte klarar av både uppkörning och teoriprov.

3. Nej, därför jag skrev att det var en uppriktig fråga. Spontant tror jag detta är begränsat till norden och kanske något enstaka EU-land, i övriga världen är det i princip fritt.

4a. Jag har väldigt svårt att tro att du kan se skillnad en rimligt noggrann hemmapulare och den genomsnittlige elektrikern. Men motbevisa gärna mig genom att beskriva hur man ser skillnad.
4b. Så du är inte elektriker själv?

5a. Utvecklingsingenjör inom elektroteknik.
5b. Du då? ;)

HasseTeknik HasseTeknik skrev:

Självklart, men hur ska man veta att det i praktiken blir rätt eller fel?
Kåken brann ner så han drar vi in licensen för...

Självklart, men hur ska man veta att det i praktiken blir rätt eller fel?
Kåken brann ner så han drar vi in licensen för...
Hur vet du det idag? Är det EK-ansvarig, som blir av med "licensen"?
Jag skrev: "Utbildning i elsäkerhet, hur man provar och en ganska kort kurs i handhavande av enkla installationsmaterial ( brandskydd, kontaktering, kabelavlastning m.m.),"

13th Marine 13th Marine skrev:
Jepp, blir lättare att hålla ordning då ;)

1a. Eftersom jag inte har gått 2år i praktik vet jag inte allt som behöver ingå och kan därmed inte avgöra omfattning.
Men spontant skulle jag tro att man skulle kunna klämma in teorin upp till en viss nivå på en förmiddag. Beroende på vad som den praktiska delen behöver omfatta (här kan man ju argumentera för om något behöver verifieras praktiskt eller teoretiskt).

1b. Precis, spontant tycker jag det känns udda att man anser att när något gått bredvid någon i 2år så har de snappat upp allt relevant, utan att de för den delen behöver visa på att de lärt sig nått.

1c. Mycket möjligt, oavsett var din gissning fel ;)

2. Vi måste skilja på utbildning och examination. Jag har inget emot att folka ska kunna gå på praktik för att lära sig nått, det jag har emot är att praktik är en examinationsmetod. Jämför köra bil, vissa klarar sig med att köra lite hemma med föräldrarna, andra går en veckas intensivkurs och en del behöver 50 lektioner på körskola. Ingen av dem får sitt körkort om de inte klarar av både uppkörning och teoriprov.

3. Nej, därför jag skrev att det var en uppriktig fråga. Spontant tror jag detta är begränsat till norden och kanske något enstaka EU-land, i övriga världen är det i princip fritt.

4a. Jag har väldigt svårt att tro att du kan se skillnad en rimligt noggrann hemmapulare och den genomsnittlige elektrikern. Men motbevisa gärna mig genom att beskriva hur man ser skillnad.
4b. Så du är inte elektriker själv?

5a. Utvecklingsingenjör inom elektroteknik.
5b. Du då? ;)
1a. Du kanske skulle kunna fixa detta på en halvdag men alla andra då?

1b. Vad man snappat upp på 2 år visar sig sedan resterande 45 år om man klarar något. Är man oduglig att arbeta som elektriker kan ett företag inte tjäna några pengar på hen och den blir rätt kortvarig.

1c. :surprised:

2. Ok, men då skulle det kunna vara öppet att en hempulare får en B - Auktorisation (tidigare BB1).

3. Inom EU vet jag faktiskt inte, var svårt att hitta information men du kan byta medborgarskap och som polack få auktorisation att jobba som elektriker i Sverige (en lösning medans du väntar på en annan).

4a. Har inga bilder, men ska tänka på dig när jag ser en anläggning.

4b. Har elutbildning sedan 2005 (Komvux), auktorisation B sedan 2013

5a. Trodde du var Marinbiolog :rofl:

5b. Eltekniker inom belysning

1a. Jag tror hoppas att man kan komma fram till en rimlig metod, det kanske är en veckas "intensivkurs"?
1b. Fast om man efter två år får skaffa egen auktorisation så kan man ju koppla hej vilt som egenföretagare, så där finns ingen kontrollinstans att du gör rätt.
1c. ;)

2. Som jag skrivit innan, jag tror många skulle kunna ha nytta av att ha en mindre elbehörighet. Vitvaruinstallatören, badrumsbyggaren osv.

3. Det är lite knepigt att hitta information i frågan, en undersökning i frågan hade ju varit guld att hitta =)

4a. Gör gärna det.
4b. Där ser man =)

5a. Nope, spelat för mycket starcraft en gång i tiden =)
5b. (y)

1a. Jag tror hoppas att man kan komma fram till en rimlig metod, det kanske är en veckas "intensivkurs"?
1b. Fast om man efter två år får skaffa egen auktorisation så kan man ju koppla hej vilt som egenföretagare, så där finns ingen kontrollinstans att du gör rätt.
1c. ;)

2. Som jag skrivit innan, jag tror många skulle kunna ha nytta av att ha en mindre elbehörighet. Vitvaruinstallatören, badrumsbyggaren osv.

3. Det är lite knepigt att hitta information i frågan, en undersökning i frågan hade ju varit guld att hitta =)

4a. Gör gärna det.
4b. Där ser man =)

5a. Nope, spelat för mycket starcraft en gång i tiden =)
5b. (y)
1a. Auktorisation B krävde för mig 1 år på Komvux och 1600 timmar praktik som var tvunget att vara verifierat av någon med samma behörighet eller högre.

1b. Nä, men med utbildning och praktik enligt 1a. så skulle kunskapsnivån ligga högre än intensivkurs på en vecka

2. Håller med i det fallet

3. (y)

Frågorna minskar i antal :cool:

Mikael_L
E eal skrev:
Vilken modell på behörighet kan man tänka sig?

Det finns idag flera områden som regleras genom att ställa formella krav på kompetensen hos aktörerna inom varje område. Låt oss titta på några modeller:

Motorsåg.
Här har man valt att se det som en ren arbetsmiljöfråga. Störst risker att drabbas är det för den som kör motorsåg själv samt dennes medhjälpare. Även om risken finns för skador på treje part är omfattningen av dessa varit så mycket lägre att man valt att endast reglera når motorsåg används yrkesmässigt. Dvs gör du illa dig själv på fritiden så får du skylla dig själv. Men om någon beordrar dig att köra motorsåg måste dem se till att du är behörig. Behörighet erhålls genom teoretiskt och praktiskt prov, ingen formell utbildning behöver genomgås. Flera nivåer på behörighet finns så att tex en snickare som skall kapa stockar behöver inte ha behörighet för att fälla träd.

Fordon.
Framförande av i princip alla fordonstyper är strängt reglerat (vissa typer av fordon inom några kategorier är utan krav vid privat användande). Gemensamt för alla kategorier (väg/tåg/flyg/båt) är att behörigheten är personlig. Olika behörighet krävs för olika svåra fordon inom samma kategori. Extra behörighet krävs för visst yrkesmässigt framförande, framförallt vid yrkesmässig persontransport. Dessutom ställs ytterligare krav på de företag som nyttjar foron inom vissa transportkategorier. Den personliga behörigheten erhålls genom teoretiska och ofta praktiska prov. För vissa behörigheter ställs krav på genomgången formell utblidning och en del har krav på praktiktid.

Sjukvård.
Här får @tommib eller någon annan fylla i detaljerna men en reglering finns över vem som får göra vad inom sjukvården. En sjuksköterska får inte på egen hand stå och karva i hjärnan på patienter, inte heller en läkare inom psykiatrin. Finns flera nivåer, behörighet ges genom formell skolutbildning samt praktiktid. Lite mer som elbehörighet faktiskt...
Glöm inte jägarexamen/vapenlicens ...
Den gillar jag att jämföra med.
Tänk att man kan gå en kurs på kvällarna på ett studieförbund en vinter och sen ha rätt att köpa ett livsfarligt vapen med ammunition till.
Det dör fler per år av vådaskott än av el, i alla fall om man räknar bort de som klättrar på järnvägsvagnar och andra högspänningsolyckor.

Men antalet döda av vådaskjutningar har kraftigt minskat sedan jägarexamen infördes (mindre än 1/3 idag än för 20 år sedan), vilket kanske visar att det är bättre för säkerheten att folk får, men avkrävs kunskaper innan man får.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tänk att man kan gå en kurs på kvällarna på ett studieförbund en vinter och sen ha rätt att köpa ett livsfarligt vapen med ammunition till.
Det dör fler per år av vådaskott än av el, i alla fall om man räknar bort de som klättrar på järnvägsvagnar och andra högspänningsolyckor.

Men antalet döda av vådaskjutningar har kraftigt minskat sedan jägarexamen infördes (mindre än 1/3 idag än för 20 år sedan), vilket kanske visar att det är bättre för säkerheten att folk får, men avkrävs kunskaper innan man får.
Bra där, men kanske inte lika komplext att handskas med ett vapen som med el trots att vapnet i fel nävar är Livsfarligt precis som el.

Mikael_L
1a. Vad jag är ute efter är att examinationen ska bestå av någon form av verifierbart prov, teoretisk och praktiskt om det behövs, delat i flera delar om det behövs.
Och detta har ju provats utav ELSV.
För de som missat det hela rekommenderar jag läsandet av dessa 2 PDF.
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...pporter/forstudie-om-prov-slutlig-version.pdf
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...ner/rapporter/elsak_provverksamheten_2013.pdf

Samt den halvlånga tråden i vårt forum om detta:
https://www.byggahus.se/forum/threads/prov-ett-saett-att-bli-behoerig-utan-intyg.196842/

• Gilla
  • Älska
jbr och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
4. Och hur vet du att det är en hemmapulare och inte en slarvig elektriker? INGA av de centraler jag ägt på har haft partmärkning! Hur vet du att de prydliga installationerna är utförda av en elektriker och inte en hempulare.
Elmont's lag säger att de prydligaste är gjorda av hempulare.
Så det är inget att diskutera mer ... :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:

Skillnaden är att du måste ha ett skåp avsett för ändamålet som är strikt reglerat och enbart duu har ansvar för.

Så om du menar att hempularen ska ha något skåp med diverse Fluke instrument, Wagos och vägguttag..

Så är du kanske nåt på spåren!

• Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.