Byggahus.se

Nytt badrum och allrum efter takbyte

1. Hillpinch
    Medlem Nivå 8
    De få golv jag har reglat är gamla timmergolv till badrum (vet inte varför man väljer att börja med de svåraste rummen?)
    Men jag reglade cc30 på samma riktning som befintliga reglar ligger. I mitt fall var det smidigast så med tanke på var och hur avloppsrören skulle gå.

Skulle gärna se lite fler bilder från din renovering!
    Lycka till!

• Laddar…
  2. F
    Medlem Nivå 1
    hej!

Läs här https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt

• Laddar…
  3. oscarwww
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Vore intressant med bilder när du satt upp reglerna, och hur de fästs upp

• Laddar…
  4. E
    Medlem Nivå 11
    Hej, Det har gått ett tag sedan uoodatering. Det har dessvärre inte hänt så mycket..

Golvet (råsponten) är riven, förutom två fack. Ett som jag har som plattform när jag jobbade med avloppet och ett som är i intilliggande klädkammare. Väggen till klädkammaren är riven så det bör gå smidigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5016.JPG

Påbörjat uppregling för stöd till golvspån samt att fästa 30 cc reglar (enligt grön modell ovan)
    IMG_5017.JPG

Avloppsgrodan är bytt. Avluftningen går ut på sidovinden och återstår att anslutas.
    IMG_5013.JPG

Börjat fundera på golvbrunn och placering. Blev Purus med deras multiplatta.
    IMG_5014.JPG

Köpte en s-serie golvbrunn. Inbillar mig att det är bättre med skruvad klämring (plastmatta). Nu blev denna 75:a för hög för mitt 170-bjälklag så det får bli en s-serie 50 istället (Minimax). Räcker till dusch.
    IMG_5015.JPG

Fokus på få klart avlopp och fundera ut en bra lösning med tappvatten utan att behöva gå igenom bjälklag och förstärka.

/J

5. oscarwww
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Gör du urtag i bjälklaget istället för hål? Hur blir det med bärighet då?

6. E
    Medlem Nivå 11
    Nej, de urtag som eventuell syns på bild är sedan tidigare. Om jag beslutar mig för att dra tappvatten i bjälklag så blir det hål med förstärkning med konstruktionsplywood.
    /J

7. oscarwww
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Det är väl 25mm rir du ska dra isf? Det behöver du väl inte förstärka? Är inte bjälklaget 45x200?

8. E
    Medlem Nivå 11
    Hej,
    45x170. Tänkte vara på den säkra sidan och skruvlimma.
    Rätt, 25 mm RiR från LK inhandlat idag.
    /J

9. E
    Medlem Nivå 11
    Efter att provat ut tre av Purus brunnar har jag nu rätt. Var lockad av s-serien då den har skruvad klämring men den passar inte i monteringsplattan. Pratade med Purus och de medger att produktbladet för s-serien är felaktigt.

Hur som helst ska brunnen nu monteras. Vilken diameter gäller för genomföringen? Jag har en 50mm utlopp och borrade 55 mm glad i hågen. Men insåg snart att det nog är tokigt. Var hamnar skarven/anslutningen?

Ja, ni fattar. Vilken diameter ska jag borta för 50mm brunn?

46689C74-9072-439A-BE43-1ECCCEDFA7E3.jpeg
    2CE3A036-8E7E-4725-8F42-2394F2FF61E3.jpeg
    3B041051-BE4B-49FD-98C0-0E9F7C0AD72A.jpeg

/J

PS Jag fattar att det är kragen på HT-röret som är diametern för hål, men tänkte kanske att det finns mer kunskap och erfarenhet här på forumet.

10. E
    Medlem Nivå 11
  11. E
    Medlem Nivå 11
  12. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 18
    Jag skulle föreslå att du byter grenröret där WC ansluter mot liggande ledningen till ett med sväng, se nedan, så att du får lite skjuts åt rätt håll och mindre risk för stopp. Egentligen ska väl grenen vara 45-gradare om det ska vara riktigt rätt.

upload_2020-5-25_23-50-46.jpeg

13. D
    Medlem Nivå 4
    Håller med föregående talare, byt grenen till en ”riktad” det där är tyvärr som gjort för att få problem..

// Rörinspektören

• Laddar…
  14. E
    Medlem Nivå 11
    Tack för tipset. Fixar en sådan och byter.

Några synpunkter på WC-stos? Har sett att andra låter ett 110-rör med anslutning sticka upp.

/J

• Laddar…
  15. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 18
    Det mest förlåtande när det gäller att få allt på rätt höjd borde vara att dra upp slätände och sätta Jafo golvanslutningsstos, det hade jag kört på. Tycker även att deras lösning med en fläns som tätskiktet går över känns genomtänkt och bra (har dock aldrig monterat en själv men har bara ett badrum på mitt CV).

• Laddar…