tänkte göra en tråd nu när det är dags att bygga ett litet badrum där det tidigare varit "kattvind" gissar jag det benämns.
ett litet utrymme på ca 4,5x1,6 meter med delvis snedtak
det ska bli toalett , handfat, dusch

jag kommer ha hjälp av en bekant med tätskikt osv, men ska försöka ge mig på vvs mm själv

de första funderingarna kommer direkt:

jag har 15mm Rör i Rör i skrubben bakom där handfatet ska vara, dessa rör går vidare till köket.
där i skrubben kommer jag koppla på mig på varm+ kallvatten.
det är väl gränsfall att rören är för klena, men det är vad som finns.
så jag fortsätter väl med 15mm RiR även till badrummet

under handfatet kommer det vara nån sorts möbel

jag undrar om jag bör sätta nån kopplingslåda (vad kallas det) där under handfatet för förgrening även till dusch
eller om jag ska dra allt dolt till skrubben och endast gå ut med rören genom väggen i det nya badrummet

vilket cc mått och vilken höjd bör rördragningar komma ut?

och vilka fixturer (heter det så) bör man använda?
 
ingen som vet ? :D
 
Rrkomendationer jag har hittat är, dusch 110cm från golv, cc160/cc150 beroende på blandare.

Tvättställ avlopp/vatten 50-55cm beroende på kommod, cc60
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
toppen!

funkar det bra med 15 rörirör?
är alla fabrikat okej eller ska man passa sig för biltema/byggmax?

tänkte även på avloppsrör å sånt...
 
C camaro1969 skrev:
toppen!

funkar det bra med 15 rörirör?
är alla fabrikat okej eller ska man passa sig för biltema/byggmax?

tänkte även på avloppsrör å sånt...
15mm kommer funka, och så som jag tolkar dig så har du inga val.
Kör Lk lr uponor, samnt vatette för rör och kopplingar.
Gråa avloppsrör funkar säkerligen likvärdigt.
 
hittar ingenstans att beställa 25 meter pex rör-i-rör
det verkar vara 50 meter som gäller?

dock har byggmax, hornbach, biltema mfl. just 25meters rullar. som passar mig bäst
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.