16 572 läst ·
32 svar
17k läst
32 svar
Nytt badrum: Hur dåligt fall är för dåligt?
Aha, ok. Men då kan du lägga passet över den påverkade ytan. Om det blir en grop under passet så är det inte ok. Bakfall ska aldrig accepteras i ett badrum.
För övrigt lät det som en mycket bra idé att ta in en egen besiktningsman.
För övrigt lät det som en mycket bra idé att ta in en egen besiktningsman.
tommib: Ja, precis, så menar jag. Det blir en grop under passet om man bara lägger det rakt ut från brunnen.
Jag gissar att den som gjorde golvet faktiskt mätte med vattenpass, men mätte i typ 2 olika riktningar, och hade oturen att inte mäta i problemområdet.
Jag gissar att den som gjorde golvet faktiskt mätte med vattenpass, men mätte i typ 2 olika riktningar, och hade oturen att inte mäta i problemområdet.
Tråkigt med sånahär fel.
Billigt att åtgärda innan man sätter tätskikt. Orimligt dyrt att fixa senare. Varför tvingas man ha en kontrollansvarig som inte kontrollerar att de mest simpla konstruktionsreglerna följs. De borde verkligen ha ett ansvar för sådant här.
Billigt att åtgärda innan man sätter tätskikt. Orimligt dyrt att fixa senare. Varför tvingas man ha en kontrollansvarig som inte kontrollerar att de mest simpla konstruktionsreglerna följs. De borde verkligen ha ett ansvar för sådant här.
Kontrollansvariga kontrollerar att entreprenörer fyller i sin egenkontroll, inget mer.
För övrigt reglerar säker vatten inte golvfall utan endast VVS.
Då gäller BBR för ditt projekt. Där står att bakfall ej får förekomma.
Kan gå att åtgärda utan att hela badrummet rivs om det ligger tätskiktsfolie på golvet.
För övrigt reglerar säker vatten inte golvfall utan endast VVS.
Då gäller BBR för ditt projekt. Där står att bakfall ej får förekomma.
Kan gå att åtgärda utan att hela badrummet rivs om det ligger tätskiktsfolie på golvet.
Jag tycker det fortfarande är oklart hur du mäter.
Varför kan du inte lägga passet som i allra första bilden och om där är något fall i någon riktning, palla under änden över golvbrunnen, mäta hur mycket du var tvungen att palla under , och ta en bild på det ?
Varför kan du inte lägga passet som i allra första bilden och om där är något fall i någon riktning, palla under änden över golvbrunnen, mäta hur mycket du var tvungen att palla under , och ta en bild på det ?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Weber har en ganska bra broschyr, golvet utanför själva brunnsområdet ska ha ett fall min fem mm per meter, sen är toleransen plus minus fem mm vilket gör att det inte kan bli bakfall men kan bli plant. I brunnsområdet är det krav på högre minlutning, så dör kan det inte bli bakfall eller plant om man följer reglerna.
karlmb: Nu har jag lagt passet rakt ut från brunnen (som på allra första bilderna i tråden). Då ligger passet redan i våg. Sen har jag mätt avståndet till golvet under passet. Det är inte särskilt mycket, men det är nog en dryg millimeter i alla fall. Dvs visst bakfall. Bakfallet är mindre än 3mm per meter skulle jag säga, men mer än 1mm per meter.
nino: Plattorna är 15x15 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nino: Plattorna är 15x15 cm.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/plattsattning/broschyrer/weber-vatrumsguide2.pdf
sidan 5 står kraven på fallet med en bild
det jag skrev i tidigare inlägg stämmer inte, felet får vara 5mm på 2 meter, fallet ska göras min 5mm per meter
sidan 5 står kraven på fallet med en bild
det jag skrev i tidigare inlägg stämmer inte, felet får vara 5mm på 2 meter, fallet ska göras min 5mm per meter
Redigerat:
Vilka krav menar du?
Entreprenaden va ju tydligen upphandlad på säker vatten. Den reglerar inte fall på golv.
Entreprenaden va ju tydligen upphandlad på säker vatten. Den reglerar inte fall på golv.
Ta gärna bilder så man ser hela vattenpasset! Du skrev tidigare att det var fall åt vissa håll, kan du ställa upp passet åt 4 håll och mäta alla fall?andersjm skrev:karlmb: Nu har jag lagt passet rakt ut från brunnen (som på allra första bilderna i tråden). Då ligger passet redan i våg. Sen har jag mätt avståndet till golvet under passet. Det är inte särskilt mycket, men det är nog en dryg millimeter i alla fall. Dvs visst bakfall. Bakfallet är mindre än 3mm per meter skulle jag säga, men mer än 1mm per meter.
[bild]
nino: Plattorna är 15x15 cm.
Boverkets byggråd reglerar fall på golv och de gäller för alla byggen. Sen har åtminstone GVK specificerade krav för golvlutning (samma som BBR, en sån slump), BKR vet jag inte. Hur som helst ska BBR följas och de anger fall på 1:50-1:150 mot brunnen, inget bakfall.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
