Hej forumet,

Vi har just byggt ett nytt hus (med generalentreprenad). Vi upplever att fallet i badrummet på bottenvåningen är dåligt.

Jag provade att hälla vatten från ett litermått. Jag kunde hälla ca 6 dl vatten ca 0,5 meter från golvbrunnen innan jag kunde se att något vatten nådde golvbrunnen. När jag provade samma sak på övervåningen behövdes kanske 0,5 dl (och det berodde bara på ytspänningen att det behövdes ens så mycket).

Efter att ha hällt ut 6 dl, och väntat några minuter, så står det typ 3-4mm vatten på golvet i en liten pöl.

bakfall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad säger ni, är detta acceptabelt?

Mät med vattenpass, det är det som avgör.

tommib
Se GVKs hemsida https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning om fall i badrum. De har till och med en film om hur man kollar.

Spontant skulle jag säga att det aldrig någonsin ska stå 3-4mm vatten någonstans i ett badrum, det är rätt mycket.

Nu har jag mätt med vattenpass:

vattenpass-översikt.jpg
Skapa konto

vattenpass-zoomad.jpg
Skapa konto

vattenpass-mer-zoomad.jpg
Skapa konto

Vad tycker ni?

Ser ut som perfekt...helt plant... Gör om, gör rätt!

Tommib, tack för länken! Fick genast en craving för ett sånt där digitalt vattenpass som till och med talar om lutningen.

Mitt vattenpass har bara en liten bubbla. På passet står det skrivet "0.5mm per 1 m". Betyder det att när bubblan vidrör strecken, så lutar det så mycket?

tommib
Nej. 0,5mm/m är noggrannheten på ditt vattenpass. Hade faktiskt inte kollat filmen, ledsen att tipsa om ett sätt som kräver något som gemene man inte har.

Om du inte har ett fint digitalpass (vem fasen har det...) så mäter du genom att lägga vattenpasset rakt mot brunnen som de gör i filmen. Sen lyfter du vattenpasset tills det är i perfekt våg och mäter höjden från golvet vid brunnen. Om ditt vattenpass är exakt en meter långt så får du fallet i mm/m. Om det inte är det får du idka lite matematik för att omvandla det. Mät från flera håll.

Tittar man på dina bilder så ser det tyvärr ut som att man har misslyckats kapitalt med fallet, men bilder kan luras. Hur som helst ska det inte bli vatten stående någonstans i ett badrum. Ser ut som att du kommer få reklamera.
Trist med både detta och det där med eldosorna :(

Är det lika plant från alla håll mot brunnen?

Vilka branschregler gäller för entreprenaden?

Vad sa besiktningsmannen om detta?

• Gilla
DrDim
  • Laddar…
karlmb: Nä, det är inte lika plant från alla håll. Det är som en liten dal i topografin i badrummet från toaletten och mot golvbrunnen. Det jag mätt är i värsta riktningen. Det är kanske inom en vinkel av 60-90 grader från golvbrunnen som det inte finns något fall.

Jag vet inte om det är något fel i fallet längre från golvbrunnen, det är bara alldeles intill golvbrunnen som jag vet att det är bakfall.

tommib: Ah, så kan man förstås göra. Då ska jag ta och mäta bakfallet lite :-).

Nu har jag mätt bakfallet.

brunn.jpg
Skapa konto

golv.jpg
Skapa konto

Mätpunkterna är ungefär 30 cm från varandra. Jag skulle säga att bakfallet är nånstans mellan 0 och 3mm per meter.

Avtalet säger att VA utförs enligt "Säker Vatteninstallation".

Besiktningsmannen provspolade lite och menade sedan att fallet var tillräckligt bra. Jag ska säga att jag litade blint på besiktningsmannen då. Men sen när vi börjat använda badrummet har vi ju noterat att man typ vill använda en gummiskrapa efter att man duschat, om man inte ska bli blöt om fötterna nästa gång man går på toaletten.

Så jag har inte konfronterat besiktningsmannen med mätningarna jag gjort nu.

• Gilla
Eric_44
  • Laddar…
tommib
Men vänta nu, hur mäter du egentligen? På det första bilden som du visar föreligger inget bakfall. Den visar ca 3mm fall jämfört med ändarna på vattenpasset. Om vi antar att det där är ett 60cm vattenpass och du mäter i mitten så blir fallet ca 10mm/m, vilket är godkänt.

Prova att lägg vattenpassets ena kant precis i brunnskanten och andra kanten rakt ut i problemriktningen. Sen lyfter du på vattenpasset i brunnsänden och mäter hur högt du måste lyfta den från brunnen för att den ska stå i perfekt våg. Då får du fallet på 60 cm (eller hur långt ditt pass nu är). Om du vill omvandla det till mm/m måste multiplicera resultatet med 100/60 = 1,67

• Gilla
Resistor
  • Laddar…
tommib: Jag tror du missförstått min bild :-).

Första bilden jag visar så ser man att passet är typ drygt 3mm över golvet precis vid golvbrunnen.

På andra bilden ser man att passet är typ knappt 4mm över golvet 30cm bort från golvbrunnen. I båda bilderna ligger passet likadant. Eftersom mitt vattenpass är 60 cm långt, och fallet i badrummet är korrekt förutom på stället där det bildas en pöl, så finns det inget sätt för mig att lägga passet så att vattenpasset verkligen lutar bort från golvbrunnen. Så jag lade passet rakt över brunnen, och lyfte det pyttelite i ena änden så att passet blev i våg. Sen mätte jag golvets avstånd från passet på två ställen - över brunnen och en bit bort från brunnen.

Jag tror nog att min mätprincip är sund.

Om jag gör som du beskriver i andra stycket i ditt inlägg så behöver jag inte lyfta vattenpasset nånting, vattenpasset är redan i våg :-) (vilket syns i mitt tidigare inlägg).

edit: Det lutar alltså ganska bra på andra sidan brunnen, det är därför passet hamnade typ 3mm över brunnen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.