7 276 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Nytt badrum - bild på klämring
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Jag ser att ingen har kommenterat vilka risker som finns.phant skrev:
Det här är ett grovt fel, och det visar att entrepenören som gjort jobbet har väldigt dålig koll på hur man utför ett badrum.
Felaktigheter runt golvbrunnar är troligen den allra vanligaste felorsaken när det uppstår vattenskador. Risken att det här blir en vattenskada är mycket stor, och efterssom det inte är korrekt utfört så kommer din försäkring inta att betala ut.
Det går inte (för mig) att avgöra av bilderna huruvida detta är möjligt att åtgärda överhuvudtaget. Det är risk att hela badrummet måste rivas och göras om från grunden.
Mera sannolikt är att det räcker att bila bort plattorna på ca. 1 kvm runt brunnen och göra om.
Nu vet jag inte vad ni har för deal med säljaren, men jag gissar att eran tid för hävande av köpet gått ut (villkorskalusul). Men om det inte är försent så bör ni pruta vad en hel korrekt badrummsombyggnad kostar (ca 150 000). Annars om möjligt backa och häv köpet.
Redigerat:
Att det är fel och inte fackmannamässigt är ju tydligt. Dvs inte försäkringsbart och med stor skaderisk.
Genom att besiktningsmannen påpekade detta så hoppas jag att ni förstod att badrummet är felbyggt utifrån det. Frågan är hur ni formulerade vilkoret för att besiktningspunkten skulle åtgärdas? Om ni har skrivit in att ni har rätt till ny besiktning efter åtgärd (vilket jag hoppas) så skulle jag pruta ner motsvarande kostnaden att bygga om ca 150.000 SEK.
Genom att besiktningsmannen påpekade detta så hoppas jag att ni förstod att badrummet är felbyggt utifrån det. Frågan är hur ni formulerade vilkoret för att besiktningspunkten skulle åtgärdas? Om ni har skrivit in att ni har rätt till ny besiktning efter åtgärd (vilket jag hoppas) så skulle jag pruta ner motsvarande kostnaden att bygga om ca 150.000 SEK.
Tack alla för alla synpunkter! Nu har jag lite mer kött på benen inför den kommande besiktningen av omjobbet. Det är alltså inte så som mäklaren försöker intala oss, att vår besiktningsman är onödigt petig.
Nu är det bara att hålla tummarna för att det ska lösa sig...
Nu är det bara att hålla tummarna för att det ska lösa sig...
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Det är nog ganska klart att enkelt går det inte, stora frågan är om det klarar sig med 4 - 5000, eller om dte handlar om 150 000 (inte alls en oriumlig siffra).
Och risken för skada när det är fel vid brunnen är stor!
Och risken för skada när det är fel vid brunnen är stor!
Vad är skillnaden? Att dom har lagt på ett ytskikt av massa. Spackel,fog eller vad det nu är? Vattnet rinner på tätskiktet och inget annat. Jag har ärligt talat svårt att se att detta går att åtgärda utan att, precis som hempularen säger, ta bort plattorna och få det maschetten på rätt sätt så att manschetten ansluter mot klämringen. Men det är bara 50% rätt, vem vet om tätskitket inte bryts någonstans då? 100% rätt är att göra om badrummet...tyvärr!
Dock om det finns ett kvalitetsdokument kan ni luta er mot det så länge som firman "lever" och inte kånkar, om dom kånkar står ni där med felet själva...
Jag är själv mäklare och om mäklare påstår att besiktningsmannen är petig har han helt fel. Mäklaren, som tydligen inte kan ett skvatt om detta bör vara tyst och låta dom kunniga prata.
Är köpet klart till 100%, dvs är alla villkor uppfyllda?
Försäkringsbolag tar aldrig ställning till något förräns en skada är konstaterad, jag som mäklare har försökt få ut försäkringsbolag för att se om en tveksamhet kan försäkras men har aldrig lyckats.
Vad är det för bjälklag som badrummet är byggt på? Betong eller trä? Ovanvåning eller undervåning? Är fallet mot golvbrunnen i hela badrummet, om du inte vet så ska du kolla upp det.
Dock om det finns ett kvalitetsdokument kan ni luta er mot det så länge som firman "lever" och inte kånkar, om dom kånkar står ni där med felet själva...
Jag är själv mäklare och om mäklare påstår att besiktningsmannen är petig har han helt fel. Mäklaren, som tydligen inte kan ett skvatt om detta bör vara tyst och låta dom kunniga prata.
Är köpet klart till 100%, dvs är alla villkor uppfyllda?
Försäkringsbolag tar aldrig ställning till något förräns en skada är konstaterad, jag som mäklare har försökt få ut försäkringsbolag för att se om en tveksamhet kan försäkras men har aldrig lyckats.
Vad är det för bjälklag som badrummet är byggt på? Betong eller trä? Ovanvåning eller undervåning? Är fallet mot golvbrunnen i hela badrummet, om du inte vet så ska du kolla upp det.
Tycker Ni ska ta kontakt med Bkr och visa bilderna för dem eftersom det finns ett kvalitetsdokument som de skickar till behöriga företag. Frågan är om detta företag är behörigt, lätt för Bkr att kolla. Sen ser det ut som de blandat olika fabrikat eftersom det är grönt på de första bilderna och sen plötsligt grått. Det är inte ok att blanda olika fabrikat. (det syns mellan fästmassan och klämringen)