3 114 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Nytt badrum - behöver idéer
Hej! Vårt badrum är i behov av en renovering och vi försöker nu skissa lite på hur vi vill att det ska se ut. Men det går väl sådär... 
Här är en bild på badrummet (det är ett fotomontage, det ser större ut än vad det är):

Förutsättningarna är följande: Badrummet är bara knappt 4kvm stort och det finns inte utrymme att bygga ut. Huset är byggt -37, trägolv, träväggar, trätak och källare under badrummet. Vi är inte någon spa-familj utan vill ha ett enkelt, funktionellt, lättstädat badrum som inte kostar en förmögenhet (men heller inte snåla där pengarna gör skillnad).
Först hade vi tänkt ha kvar ett badkar på något sätt då vi har dusch i källaren men vi har nog tänkt om på den punkten.
Problem som vi brottas med (bland annat) är fönstret längst in som tar upp i princip hela den bortre väggen. I vänstra hörnet högst upp snyltar även trappan till övervåningen en del utrymme. Duschen måste vi (?) därför ha direkt till vänster men även där är utrymmet dåligt (80 cm mellan vägg och dörr). Kanske en smalare dörr kan lösa det problemet. Golvbrunnen sitter nästan mitt i badrummet och behöver antagligen flyttas (men det är synliga rör i källaren under så det kanske inte är jättekomplicerat?).
Vi har vattenburen värme (olja idag men eventuellt fjärrvärme snart), är det något man kan/bör nyttja på något sätt? Exempelvis golvvärme (vill gärna få bort elementet under fönstret)?
Hur vi än vänder och vrider på det så hittar vi inte en lösning som känns riktigt bra. :'( Ser ni något vi inte ser?
Det pratas ju ständigt om kakel idag, men jag är inte främmande för våtrumstapet om det går att få det snyggt. Är det billigare? Hållbart och tryggt? Att sätta kakel i ett gammalt trähus är väl egentligen inte alldeles enkelt om jag förstått det rätt.
Vad kan man tänka sig att ett badrum av det här slaget kostar om man väljer prisvärda material/lösningar? Vad kan man som lekman göra själv och vad måste man ha hjälp med?
Här är en bild på badrummet (det är ett fotomontage, det ser större ut än vad det är):
Förutsättningarna är följande: Badrummet är bara knappt 4kvm stort och det finns inte utrymme att bygga ut. Huset är byggt -37, trägolv, träväggar, trätak och källare under badrummet. Vi är inte någon spa-familj utan vill ha ett enkelt, funktionellt, lättstädat badrum som inte kostar en förmögenhet (men heller inte snåla där pengarna gör skillnad).
Först hade vi tänkt ha kvar ett badkar på något sätt då vi har dusch i källaren men vi har nog tänkt om på den punkten.
Problem som vi brottas med (bland annat) är fönstret längst in som tar upp i princip hela den bortre väggen. I vänstra hörnet högst upp snyltar även trappan till övervåningen en del utrymme. Duschen måste vi (?) därför ha direkt till vänster men även där är utrymmet dåligt (80 cm mellan vägg och dörr). Kanske en smalare dörr kan lösa det problemet. Golvbrunnen sitter nästan mitt i badrummet och behöver antagligen flyttas (men det är synliga rör i källaren under så det kanske inte är jättekomplicerat?).
Vi har vattenburen värme (olja idag men eventuellt fjärrvärme snart), är det något man kan/bör nyttja på något sätt? Exempelvis golvvärme (vill gärna få bort elementet under fönstret)?
Hur vi än vänder och vrider på det så hittar vi inte en lösning som känns riktigt bra. :'( Ser ni något vi inte ser?
Det pratas ju ständigt om kakel idag, men jag är inte främmande för våtrumstapet om det går att få det snyggt. Är det billigare? Hållbart och tryggt? Att sätta kakel i ett gammalt trähus är väl egentligen inte alldeles enkelt om jag förstått det rätt.
Vad kan man tänka sig att ett badrum av det här slaget kostar om man väljer prisvärda material/lösningar? Vad kan man som lekman göra själv och vad måste man ha hjälp med?
Bara några tankar.
Avloppet får du väl flytta till duschutrymmet.
80 cm är i minsta laget för att ställa in något, men kan kanske bygga en vägg t ex i glasbetong?
Elvärmegolv har den fördelen att det kan bli varmt även på sommarhalvåret. Billig och enkel lösning.
4m2 30-100000 beroende på.....
Avloppet får du väl flytta till duschutrymmet.
80 cm är i minsta laget för att ställa in något, men kan kanske bygga en vägg t ex i glasbetong?
Elvärmegolv har den fördelen att det kan bli varmt även på sommarhalvåret. Billig och enkel lösning.
4m2 30-100000 beroende på.....
Tack för svar! Jo, glasbetong är fint, det skulle jag kunna tänka mig absolut. Kan man ha en vägg av glasbetong om man exempelvis väljer en vanlig våtrumsmatta/tapet?
Elvärmegolv är också intressant, men det känns dumt att inte nyttja vattenvärmen ändå, speciellt om man får fjärrvärme, eller?
Man hamnar under 100' i alla fall? Om vi säger att jag vill försöka komma ned under 70' ... vad får jag då och hur mycket måste jag göra själv?
Elvärmegolv är också intressant, men det känns dumt att inte nyttja vattenvärmen ändå, speciellt om man får fjärrvärme, eller?
Man hamnar under 100' i alla fall? Om vi säger att jag vill försöka komma ned under 70' ... vad får jag då och hur mycket måste jag göra själv?
Det finns duschdörrar som man viker in när man inte använder dem då får du större utrymme.
Självklart så skall du använda dig av vattenburen golvärme då du har alla förutsättningar klara för det redan. Varmt golv på sommaren vem behöver det?
Man brukar ju ha fullt sjå med att coola ner lite granna ;D
Självklart så skall du använda dig av vattenburen golvärme då du har alla förutsättningar klara för det redan. Varmt golv på sommaren vem behöver det?
Man brukar ju ha fullt sjå med att coola ner lite granna ;D
Idag var det skönt med varmt golv 
Det torkar dessutom upp blötan snabbare och minskar fuktnivån.
Energibesparingen med vatenburen golvvärme torde vara blygsam räknat på 4m2.
Vi har 18m2 badrum och värmepump. Valde ändå elvärmegolv!
Det torkar dessutom upp blötan snabbare och minskar fuktnivån.
Energibesparingen med vatenburen golvvärme torde vara blygsam räknat på 4m2.
Vi har 18m2 badrum och värmepump. Valde ändå elvärmegolv!
Man kan byta element under fönster mot en STOR handdukstork hängande på väggen vid fönster. Jag tänker på en sån i form av galler som värms av vatten . Det finns också elpatron till dom torkarna i fal man vill ha den möjligheten också. Svedbergs har dom ....Maxal skrev:
Fördelar: den kan värma det lilla badrummet ( fungera som element) och också torka handdukar om den är STOR. Golvvärme är en populär lösning idag men man vill ju ha en tork också...eller? Ni måste ju utnyttja den lilla ytan maximalt och praktisk
Duschkabin skulle kännas tryggt i en badrum med tapetserade träväggar.
Har själv bad av samma 1938 standard ( 1,8x1,9) men utan fönster. Har dusch och toa på ena sida och handvaskkommode 1,6m + väggskåp 1,6 lång på den andra ( sett in från dörröppningen så tar den plats där din badkar står). Det känns inte alls trångt med tanke på den sparsama ytan men det finns inte plats för mer än en person åt gången i mitt badrum om inte den andra är i duschen
Golvytan är tyvärr litet med den lösningen vi har. Det jag planerar är att riva ut den stora tvättmöbeln och ersätta den med vanlig tvättställ på pelare + en bänk och klädkrokar vid duschen + en stor handdukstork i stället för radiator. Vi saknar faktiskt plats att lägga undan kläder och torka handdukar på och därifrån våra planer. Kanske något du kan kopiera? I hörnan vid fönster kan du få plats med handdukstork på väggen och avlastningsplats för kläder?
Lycka till!
gaia
En vägg av glasbetong väger tungt och ger stor belastning på liten golvyta! Trägolv i föra trähuset förstärktes av en järnbalk underifrån för att bära glasväggen tryggt. Det blev gjort av en firma som vägrade att bygga väggen utan denna förstärkning.... räkna in dom kostnader om ni vill ha en glasvägg i en trähus. Golv och väggar skall vara mycket stabila/styva ( dubbel gips + tätt med regling i vägg och golv) för att det inte uppstår sprickor mellan och i glasvägg .Maxal skrev:
gaia
Klicka här för att svara