95 454 läst ·
247 svar
95k läst
247 svar
Nytt badrum av hantverkare. Känns riktigt dåligt gjort.
Ok, jag samlar alla bilder i datorn som han får kika på.
Skall jag göra en lista med saker som jag (med hjälp av er) kommit fram till och visa innan. Eller skall jag låta han komma in helt blankt och göra besiktningen, kan ju alltid visa listan när han kikat klart. Vad tycker ni?
Yes, kan scanna in besiktningspapprena när jag får dem.
Skall jag göra en lista med saker som jag (med hjälp av er) kommit fram till och visa innan. Eller skall jag låta han komma in helt blankt och göra besiktningen, kan ju alltid visa listan när han kikat klart. Vad tycker ni?
Yes, kan scanna in besiktningspapprena när jag får dem.
nja, om jag skulle besikta så skulle jag nog helst vara själv utan påverkan av kunden
men fråga gärna om han vill att du ska vara med eller om han vill att du ska tala om felen.
men jag tror det bästa är att hålla en ganska låg profil...
men fråga gärna om han vill att du ska vara med eller om han vill att du ska tala om felen.
men jag tror det bästa är att hålla en ganska låg profil...
Jag håller med om att låta besiktningsmannen göra sitt jobb och det låter som om ni har fått tag på en duktig yrkesman. Men ett tips är att ändå sammanställa alla "fel" som ni upplever innan med foton och hänvisning till branschregler och vad som kan anses vara fackmässigt bland annat utifrån de råd och synpunkter ni fått i den här tråden skriftligt så ni har ett material att disskutera kring om besiktningsmannen missar något eller om det blir en diskussion om vad som gäller.
Från egen erfarenhet så är det ett bra stöd att ha alla eventuella punkter dokumenterade innan och klara hänsvisningar till gällande branschregler om det skulle bli en diskussion om utförandet räknas som fackmässigt. Men låt besiktningsmannen göra sitt jobb och upplever ni att han missar något så är det bra att vara förberedd innan. Men det som verkligen kan vara viktigt är dina foton under arbetets gång som visar hur underarbetet är utfört så har du möjlighet så skriv ut bilderna eller ha en dator till hands under besiktningen.
Från egen erfarenhet så är det ett bra stöd att ha alla eventuella punkter dokumenterade innan och klara hänsvisningar till gällande branschregler om det skulle bli en diskussion om utförandet räknas som fackmässigt. Men låt besiktningsmannen göra sitt jobb och upplever ni att han missar något så är det bra att vara förberedd innan. Men det som verkligen kan vara viktigt är dina foton under arbetets gång som visar hur underarbetet är utfört så har du möjlighet så skriv ut bilderna eller ha en dator till hands under besiktningen.
Så som jag förstår så rören i kopplingluckan är fel.nino skrev:
Hur skulle man göra för att det ska vara rätt?
Jag läser i Säker Vatten:
"Installationsschakt eller andra inklädnader för tappvattenledningar utan skyddsrör ska ha läckageindikering med tillräcklig kapacitet till ett rum med golvavlopp eller med vattentätt golv i t ex toalettrum.
Men jag förstår inte vad det innebär.
Hur skulle man bygga för att det ska vara rätt?
Och vad är det för nånting läckageindikering?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det kanske går på flera sätt men vanligen så innebär det att det skall finnas ett tätt "golv" inne i kopplingsutrymmet, från det golvet drar man ett skvallerrör ut till rummet. Rummet skall då helst ha vattentåligt golv.
Just uttrycket "tillräcklig kapacitet" skulle vid en strikt tolkning innebära att skvallerröret borde vara ett 75mm avloppssrör eller liknande.
Jag tror att man bortser från fallet med helt avhoppat rör, utan man tänker sig läckande kopplingar och liknande.
Skvallerrör är ofta enkla saker, ex. en bit elrör, ingjutet i flytspackel. Det täta golvet i kopplingsutrymmet behöver inte vara lika tätt som ex. tätskiktet i badrummet. Det skall inte utsättas för väta i normalfallet. Tanken är att en läcka skall upptäckas snabbt.
Edit: Skvallerröret är alltås läckageindikering, det skall mynna där läckvatten snart upptäcks. Det skall absolut inte mynna dolt ner i en avloppsbrunn eller liknande.
Just uttrycket "tillräcklig kapacitet" skulle vid en strikt tolkning innebära att skvallerröret borde vara ett 75mm avloppssrör eller liknande.
Jag tror att man bortser från fallet med helt avhoppat rör, utan man tänker sig läckande kopplingar och liknande.
Skvallerrör är ofta enkla saker, ex. en bit elrör, ingjutet i flytspackel. Det täta golvet i kopplingsutrymmet behöver inte vara lika tätt som ex. tätskiktet i badrummet. Det skall inte utsättas för väta i normalfallet. Tanken är att en läcka skall upptäckas snabbt.
Edit: Skvallerröret är alltås läckageindikering, det skall mynna där läckvatten snart upptäcks. Det skall absolut inte mynna dolt ner i en avloppsbrunn eller liknande.
Jag förstår inte riktigt.
På vilket sätt skvallerröret som är ingjutet i flytspackel ska indikera läckage? Flytspackel är ju under tätskiktet....
Missar jag nånting?
Jag ska lada ner foto på mina rör i schack på tråden som jag har skapat. Det liknar p2h:s rördragning.
På vilket sätt skvallerröret som är ingjutet i flytspackel ska indikera läckage? Flytspackel är ju under tätskiktet....
Missar jag nånting?
Jag ska lada ner foto på mina rör i schack på tråden som jag har skapat. Det liknar p2h:s rördragning.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag byggde ett sådant kopplingsutrymme som jag hoppas är enl. reglerna. Det är inne i väggen mellan badrummet och en klädkammare, med dörrar/lucka från klädkammaren.
I botten kommer ett antal rör, även skvallerröret upp genom en träregel, jag tätade med latex runt rören, hällde på flytspackel. Jag målade sedan ytan med kera green, ett gummirtat tätskikt. Valde just det för att det går att köpa i en litersburk på K-rauta. Jg hade inga manshetter på alla rören, men såg till att tjocka lager av "gummit" går upp 50mm på rören. Skvallerröret kapade jag jäms med flytspacklet, såg till att gummit gick ned lite i röret. Skvallerröret mynnar precis mitt under den vägghängda toastolen nere vid golvet. OM det läcker så blir det en pöl vid toan som vi ser.
Nu har jag beskrivit det ganska förenklat, vi har även fixturen till toan i det utrymmet inne i väggen.
Flytspacklet är dels för att sluta skapligt tätt runt rören, dels för att höja "golvet" i utrymmet så att det blir fall för skvallerröret.
Tästkiktet är uppdraget 5 cm på väggarna inne i kopplingsutrymmet.
I botten kommer ett antal rör, även skvallerröret upp genom en träregel, jag tätade med latex runt rören, hällde på flytspackel. Jag målade sedan ytan med kera green, ett gummirtat tätskikt. Valde just det för att det går att köpa i en litersburk på K-rauta. Jg hade inga manshetter på alla rören, men såg till att tjocka lager av "gummit" går upp 50mm på rören. Skvallerröret kapade jag jäms med flytspacklet, såg till att gummit gick ned lite i röret. Skvallerröret mynnar precis mitt under den vägghängda toastolen nere vid golvet. OM det läcker så blir det en pöl vid toan som vi ser.
Nu har jag beskrivit det ganska förenklat, vi har även fixturen till toan i det utrymmet inne i väggen.
Flytspacklet är dels för att sluta skapligt tätt runt rören, dels för att höja "golvet" i utrymmet så att det blir fall för skvallerröret.
Tästkiktet är uppdraget 5 cm på väggarna inne i kopplingsutrymmet.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Skall tillägga att vi har fler liknande urymmen i huset, ett till som är gjort precis likadant, och ett på andra våningen där det inte fanns något lämpligt rum att leda ut skvalleröret, där har jag dragit ned en slang (El flexslang) som skvallerrör till källaren, det mynnar i taket i tvättstugan (skall komma upp en liten skylt vilket år som helst).
oh, vad trist det 'är att läsa att ytterligare en har problem med hantverkarna och inte är nöjda...
vad säger firman då ni påpekar felen???
Vi har inte ens fått ett skvallerröt eller någon lucka och dom har dolt kopplingar och rör...
vilken process tänker ni göra av detta?? är intresserad för att vi är i samma läge...
//Sara
vad säger firman då ni påpekar felen???
Vi har inte ens fått ett skvallerröt eller någon lucka och dom har dolt kopplingar och rör...
vilken process tänker ni göra av detta?? är intresserad för att vi är i samma läge...
//Sara
Jag har påpekat andra fel: bakfall, många lösa plattor, kakelplattor som spricker inne i duschen, dåligt underlag. Det är bara de alvorliga felen. Det finns massa annat.
Det med rören var jag helst omedveten om förren jag kollade den tråden.
Vi har tagit en advokat som gör allt för att vi förlikas och de åtgärdar det.
Om 3 veckor ska de komma och rätta till felen så att det ska uppfylla normer. De vill ha 4 dagar på sig så jag vet inte vad ska de göra och inte göra.
Nu vill jag kolla för det med rören har vi inte reklamerat för vi visste inte att det är fel (om det är fel).
Vi har en lucka som jag trodde att det räcker.
Det med rören var jag helst omedveten om förren jag kollade den tråden.
Vi har tagit en advokat som gör allt för att vi förlikas och de åtgärdar det.
Om 3 veckor ska de komma och rätta till felen så att det ska uppfylla normer. De vill ha 4 dagar på sig så jag vet inte vad ska de göra och inte göra.
Nu vill jag kolla för det med rören har vi inte reklamerat för vi visste inte att det är fel (om det är fel).
Vi har en lucka som jag trodde att det räcker.
om man tänker som så att om en koppling börjar läcka så ska man se läckaget och läckaget ska inte orsaka någon skada
en tätskiktad låda med ett rör i botten som mynnar ut i ett rum med golvbrunn tex
bra också om man kan göra så att man inte kan undgå att märka läckaget, tex att man trampar i vattenpölen..
man ska alltså inte dra skvallerröret till en golvbrunn, då kan det läcka i fleraöår utan att man märker det
en tätskiktad låda med ett rör i botten som mynnar ut i ett rum med golvbrunn tex
bra också om man kan göra så att man inte kan undgå att märka läckaget, tex att man trampar i vattenpölen..
man ska alltså inte dra skvallerröret till en golvbrunn, då kan det läcka i fleraöår utan att man märker det
nino, den lådan ska sitta inne i schacket eller utanför?
Det är alltså alvorligt fel om lådan saknas...?
Det är alltså alvorligt fel om lådan saknas...?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det skall alltså vara en botten inne i schaktet.
Det äår möjligt att det är OK (vet ej) om det bara finns en botten längre ned i schaktet, om det går mellan flera våningar.
Det äår möjligt att det är OK (vet ej) om det bara finns en botten längre ned i schaktet, om det går mellan flera våningar.
Ska kolla med vicevärden.