Jag fick idén att lägga in plastmatta vägg+golv för att det skulle gå snabbare och lättare i vårt badrum.
Jag är nöjd med det valet men jag valde även en lokal välkänd firma trots att de ej hade våtrumscert. De skulle istället skriva ett intyg på att allt var fackmannamässigt utfört.

TLDR; Har någon bilder på hur rörgenomföringar ska se ut med butylband för våtrumstapet?

1. De missade att kontrollmäta badrummet innan de beställde/monterade väggmattan så blev den en meter kort och jag fick då en oönskad skarv en meter från dörrhålet.. De menar att de gick efter min ritning jag skickade in för att få en offert, jag menar att de är proffsen och de borde mäta ordentligt innan beställning av matta... Detta är okej just nu för vi bestämde oss för att sätta ett överskåp där så man ej ser skarven, men ändå dåligt.

2. Efter denna missen var jag mer noggrann och kollade mer noggrant när de var färdiga. Då upptäckte jag att de bara hade satt mjukfog runt 3 av de 12 rörgenomföringarna och att vissa ej var upp över rören så man kunde se gipsskivan sidan om rören på minst 3 stycken för han skurit i mattan för mycket så den inte gick ut på röret..
Men sen läste jag att 2021 kom en ny regel i GVK att man ska använda butylband på rörgenomföringar..
Så jag kontaktade firman och han kom tillbaka och satte minsann butylband på rören, men jag blev inte nöjd med resultatet.....

Så, hur ska det egentligen se ut?? Reglerna säger 6mm ut och 6mm runt om får det sticka ut. Det ska dessutom skäras av 1-2mm runt röret innan montering av butylbandet.... Han har bara dragit bandet runt röret utan på mattan som sticker upp och här är 12mm tjockt på sina ställen och vissa har han bara dragit runt röret utan att få in det på mattan.... Flera varv dessutom...

Med vatette V6 systemet ska jag ju skruva på väggbrickorna på dessa gängorna så det går ju inte med hans butylband..... :D

Kan man kräva att någon annan kommer och fixar det...? Någon som har bilder på hur det SKA se ut?

• Rörgenomföringar med blå och röda plaströr i en vägg med butylband runt fästena för våtrumstapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå och röda rörgenomföringar i badrumsvägg med butylband monterat runt rören, ojämn fogning synlig.
    Skapa konto
  • Blå rörgenomföringar i ett badrum, med vit tätning runt dem. Tätningen verkar ojämn och ofullständig, visar problem med installationen.
    Skapa konto
  • Blått korrugerat rörgenomföring i vägg med dåligt applicerat vitt tätband, synlig gipsskiva runt röret.
    Skapa konto
  • Närbild av två färgglada (röd och blå) gängade rörgenomföringar i ett badrum, monterade genom en ljus vägg med synlig tätning.
    Skapa konto
  • Närbild av två rörgenomföringar i badrum, där rören är omgivna av butylband och plastmatta. Detaljerade rörgängor syns tydligt.
    Skapa konto
  • Två färgade rörgenomföringar i badrumsvägg med otillräckligt tätande material runt om i en renoveringssituation.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.