H heathrow skrev:
Nu tror jag du har missuppfattat mig. Tanken är optimering. Och är aggregatet på taket alldeles dör dyrt mot vad du får så är det onödigt då man kan ersätta detta med en bättre källa.

Jag är för komfort så om ingen har någon sjukt bra utläggning varför jag skulle stänga av så får det helt enkelt vara på
Låt det vara på. Som de ansra redan sagt, det blir kalldrag.
Allternativ stänga av och se hur du mår av det.

tommib
Vill man verkligen spara in elen (men inte kronorna) så kan man dra ett vattenbatteri till FTX-aggregatet och värma det med fjärrvärme. Du kommer garanterat inte få igen investeringen.

• Gilla
heathrow
  • Laddar…
Jag har inget värmebatteri i min FTX och har inga problem med kallras öht.

Testa stäng av (y)

• Gilla
heathrow
  • Laddar…
Villa byggd 2005 1 1/2 plan 140 m2 med nibe 310p frånluftsvärmepump. Led överallt, snålspolande munstycken överallt, ingen elektrisk golvvärme någonstans.

Ligger på 10000 kWh per år vilket verkar vara normalt. Eldar en hel del på vintern för att hålla förbrukningen nere, oklart vilken effekt det har egentligen.

Kan inte komma på något mer vi kan göra för att få ner det ytterligare, laga mat måste man ju, och ta snabba duschar måste man också. Huset är väl isolerat från början. Elpatron avstängd sommarmånaderna.

/HLH

Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag har inget värmebatteri i min FTX och har inga problem med kallras öht.

Testa stäng av (y)
I vår ftx sitter både vatten batteri på tilluft och elbatterier på tillopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.