Nåt är det. För 65l/s med 6,8Ci snitt att värma till 21C blir 9000kWh.

C c_olsson skrev:
En bov kan vara ventilationen som körs i forcerad (köksfläkts) läge istället för normalt läge.

Det är ganska enkelt att kolla sådan förbrukning på elmätaren genom att stänga av alla säkringarna och bara köra en i taget. Har man för hög skenbar effekt i en fas så kan man få betala mycket i onödan eftersom mätaren då visar maximal ström i perioden och inte den verkliga förbrukningen. Det kan t.ex. bero på att en kondensator till ventilationsfläkten gått sönder och inte längre faskompenserar.
Man betalar bara för aktiv effekt så det fallet du tar upp ger inte ökad kostnad. För sakens skull då om vi ska vara mer korrekta ger det ökning i häradet promille pga resistiva förluster i ledningarna på kundsidan. Det får vi kanske stå ut med trots allt.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi förbrukar ca 4300kWh/år, månadssnittet pendlar mellan 300-375kWh, i ren hushållsel.

Enplan med källare, fjärrvärme, två vuxna tre barn, TM går ”dagligen” TT går ca 70% av TM är en värmepumpskondenstumlare, DM går ”dagligen”, FTX (EC motorer, maxeffekt utan elbatteri 207W (icke ECfläkter är 371W)).

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Här: 10000 kWh/år, tvåplan 160 m2 plus ouppvärmd källare, två vuxna, bergvärmepump för värme+vv inkluderat. Huset är 80-talet och vindutsatt.

J Josth skrev:
Om man jämför med ett modernt litet FTX-aggregat som Östberg Heru 100 S EC 2 drar fläktarna upp till 199 W, vilket blir upp till 1750 kWh/år...
Oj!
Mitt aggregat har angiven märkeffekt om 18 - 20 W när jag kör det på läge 1, med 1000 m3/h luftflöde.
Det ger 175 kWh/år.

(På "normalläge", läge 2, är märkeffekten 32 - 38 W vid 150m3/h)

Det låter lite för bra?
277l/s (lämpligt för 800m2) inkl de mottryck som finns i en FTX med filter för endast 20w?!
Eller om det är en nolla fel, så är 27l/s rätt lågt flöde.

Nu har jag i två dagar monitorerat huset med en energidisplay. Jag tror att jag har hittat boven eller hur man nu ska säga. Mest troligt är det värmebatteriet på ftx systemet. Jag ser ungefär varje 2-3 minuter en peak från 280w till 1800.... och sen ner. Då ska tilläggas att allt är avstängt förutom sådant som alltid är
Igång kyl/frys och pumpar till golvvärmen.

Kan man stänga av denna värme eller går det jämnt ut om man värmer med fjärrvärme ?

I dom flesta/alla FTX-aggregat kan man stänga av elbatteriet/eftervärmaren.

Vi har stängt av elbatteriet i vårt FTXaggregat, vi har också fjärrvärme.

Det brukar även gå att sänka temperaturen för när eftervärmen ska gå till.

Demmpa Demmpa skrev:
I dom flesta/alla FTX-aggregat kan man stänga av elbatteriet/eftervärmaren.

Vi har stängt av elbatteriet i vårt FTXaggregat, vi har också fjärrvärme.
Har hittat inställning för att stänga av men jag skulle vilja veta vad det kostar att stänga av dvs kostar det mer fjärrvärme ? Vad är i slutändan smartast att köra på. Ftx borde ju ändå vara optimerat men det är bara ett antagande

Har solceller på taket så skulle verkligen vilja komma ner till 0-1000 kWh hushållsel per år. Solcellerna genererar 3000

Den effekt som elvärmebstteriet i ventilationen har tillfört luften måsten fjärrvärmen tillföra om elbatteriet stängs av.

Om det kostar mer med fjärrvärme eller el kan bara du svara på, normalt är det billigare med fjärrvärme.

Demmpa Demmpa skrev:
Den effekt som elvärmebstteriet i ventilationen har tillfört luften måsten fjärrvärmen tillföra om elbatteriet stängs av.

Om det kostar mer med fjärrvärme eller el kan bara du svara på, normalt är det billigare med fjärrvärme.
Fjärrvärme är billigare med kWh. Delar abonnemang med grannarna. Ftx kan inte ta skada då om det blir säg -20 ? Att det fryser någonstans

Om inte annat så blir tilluften obehagligt kall om man inte låter eftervärmaren vara inkopplad och det är kallt ute. Jag förstår mig inte på folk som sätter några kronor före komforten.
Men vill man spara till varje pris bär kläderna några veckor till innan tvätt, ät kallskuret, skippa frys och konservera mat i stället, duscha i kallvatten mm.mm

E elmont skrev:
Om inte annat så blir tilluften obehagligt kall om man inte låter eftervärmaren vara inkopplad och det är kallt ute. Jag förstår mig inte på folk som sätter några kronor före komforten.
Men vill man spara till varje pris bär kläderna några veckor till innan tvätt, ät kallskuret, skippa frys och konservera mat i stället, duscha i kallvatten mm.mm
Nu tror jag du har missuppfattat mig. Tanken är optimering. Och är aggregatet på taket alldeles dör dyrt mot vad du får så är det onödigt då man kan ersätta detta med en bättre källa.

Jag är för komfort så om ingen har någon sjukt bra utläggning varför jag skulle stänga av så får det helt enkelt vara på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.