17 337 läst ·
64 svar
17k läst
64 svar
Nyproducerat hus vad är det som kan tänkas dra så mycket el?
Man betalar bara för aktiv effekt så det fallet du tar upp ger inte ökad kostnad. För sakens skull då om vi ska vara mer korrekta ger det ökning i häradet promille pga resistiva förluster i ledningarna på kundsidan. Det får vi kanske stå ut med trots allt.C c_olsson skrev:En bov kan vara ventilationen som körs i forcerad (köksfläkts) läge istället för normalt läge.
Det är ganska enkelt att kolla sådan förbrukning på elmätaren genom att stänga av alla säkringarna och bara köra en i taget. Har man för hög skenbar effekt i en fas så kan man få betala mycket i onödan eftersom mätaren då visar maximal ström i perioden och inte den verkliga förbrukningen. Det kan t.ex. bero på att en kondensator till ventilationsfläkten gått sönder och inte längre faskompenserar.
Vi förbrukar ca 4300kWh/år, månadssnittet pendlar mellan 300-375kWh, i ren hushållsel.
Enplan med källare, fjärrvärme, två vuxna tre barn, TM går ”dagligen” TT går ca 70% av TM är en värmepumpskondenstumlare, DM går ”dagligen”, FTX (EC motorer, maxeffekt utan elbatteri 207W (icke ECfläkter är 371W)).
Enplan med källare, fjärrvärme, två vuxna tre barn, TM går ”dagligen” TT går ca 70% av TM är en värmepumpskondenstumlare, DM går ”dagligen”, FTX (EC motorer, maxeffekt utan elbatteri 207W (icke ECfläkter är 371W)).
Medlem
· Blekinge
· 12 287 inlägg
Här: 10000 kWh/år, tvåplan 160 m2 plus ouppvärmd källare, två vuxna, bergvärmepump för värme+vv inkluderat. Huset är 80-talet och vindutsatt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj!J Josth skrev:
Mitt aggregat har angiven märkeffekt om 18 - 20 W när jag kör det på läge 1, med 1000 m3/h luftflöde.
Det ger 175 kWh/år.
(På "normalläge", läge 2, är märkeffekten 32 - 38 W vid 150m3/h)
Nu har jag i två dagar monitorerat huset med en energidisplay. Jag tror att jag har hittat boven eller hur man nu ska säga. Mest troligt är det värmebatteriet på ftx systemet. Jag ser ungefär varje 2-3 minuter en peak från 280w till 1800.... och sen ner. Då ska tilläggas att allt är avstängt förutom sådant som alltid är
Igång kyl/frys och pumpar till golvvärmen.
Kan man stänga av denna värme eller går det jämnt ut om man värmer med fjärrvärme ?
Igång kyl/frys och pumpar till golvvärmen.
Kan man stänga av denna värme eller går det jämnt ut om man värmer med fjärrvärme ?
Har hittat inställning för att stänga av men jag skulle vilja veta vad det kostar att stänga av dvs kostar det mer fjärrvärme ? Vad är i slutändan smartast att köra på. Ftx borde ju ändå vara optimerat men det är bara ett antagandeDemmpa skrev:
Den effekt som elvärmebstteriet i ventilationen har tillfört luften måsten fjärrvärmen tillföra om elbatteriet stängs av.
Om det kostar mer med fjärrvärme eller el kan bara du svara på, normalt är det billigare med fjärrvärme.
Om det kostar mer med fjärrvärme eller el kan bara du svara på, normalt är det billigare med fjärrvärme.
Fjärrvärme är billigare med kWh. Delar abonnemang med grannarna. Ftx kan inte ta skada då om det blir säg -20 ? Att det fryser någonstansDemmpa skrev:
Om inte annat så blir tilluften obehagligt kall om man inte låter eftervärmaren vara inkopplad och det är kallt ute. Jag förstår mig inte på folk som sätter några kronor före komforten.
Men vill man spara till varje pris bär kläderna några veckor till innan tvätt, ät kallskuret, skippa frys och konservera mat i stället, duscha i kallvatten mm.mm
Men vill man spara till varje pris bär kläderna några veckor till innan tvätt, ät kallskuret, skippa frys och konservera mat i stället, duscha i kallvatten mm.mm
Nu tror jag du har missuppfattat mig. Tanken är optimering. Och är aggregatet på taket alldeles dör dyrt mot vad du får så är det onödigt då man kan ersätta detta med en bättre källa.E elmont skrev:Om inte annat så blir tilluften obehagligt kall om man inte låter eftervärmaren vara inkopplad och det är kallt ute. Jag förstår mig inte på folk som sätter några kronor före komforten.
Jag är för komfort så om ingen har någon sjukt bra utläggning varför jag skulle stänga av så får det helt enkelt vara på