281 441 läst ·
689 svar
281k läst
689 svar
Nyköpt hus mögel
Vad vill du säga med detta? Det där är ett reklamblad från mäklarens tjänst som de tjänar pengar på.J Jayward skrev:
Läs på om definitionen vad ett dolt fel är först. Då ser du att det du råkat ut för inte är ett dolt fel. Hur mäklarens tjänst för att hantera dolda fel fungerar spelar alltså ingen roll. För fel som inte räknas som dolda så är det, precis som det står, ditt ansvar. Även om det finns en mikroskopisk möjlighet till ersättning i vissa specifika fall så förutsätter det att du som köpare uppfyllt din undersökningsplikt och gjort en mycket noggrann genomgång. Det har inte skett i det här fallet eftersom det var en uppenbar riskkonstruktion, synliga fuktgenomslag och väldigt upptäckbar mögelstank, samt att du inte ens anlitat en egen besiktningsman innan köpet.
Det är tråkigt att det hänt dig men det går inte att komma ifrån att ansvaret helt och hållet är ditt, reglerna är mycket tydliga.
Nu är det ju säljaren som är deras kund i ditt fall, inte har de lurat säljaren?J Jayward skrev:Det smutsiga med anticimex är att dom väljer att sälja försäkringen med friskrivningsklaus på säljaren utan att låta han åtgärda problemet först. Sen så skyller dom ifrån sig mot allt som har med dolda fel att göra. Riktiga grisar till bluff företag.
Läser man deras omdömen på nätet så borde dom stämmas för att lura sina kunder.
Jag har inte sagt nåt ytterligare om protokollet än det som TS framfört till oss. Jag har inte heller sagt att jag har läst hela protokollet. Andra har frågat om det som visades var allt om källaren i protokollet och TS svarade ja. Då utgick jag ifrån det i förra inlägget, för att ge ett förslag på vad jag skulle försökt göra utifrån den info som jag läst. Men glömde väl upprepa att reklamationen förutsätter att TS köpt en genomgång av besiktningen för att besiktningsmannen ska ha ett ansvar mot köparen för att kunna reklamera.J Jonte Karlsson skrev:Du har alltså tagit del av det fullständiga besiktningsprotokollet, eftersom du uppenbarligen kan uttala dig om vad som inte står där? Vi andra har nämligen bara fått se de specifika delar som TS valt ut.
Menar du verkligen att anticimex har tagit bort sina standardformuleringar och friskriningar från just denna besiktning trots att de är med i samtliga deras andra tusentals protokoll de skrier varje år?
Intressant, då väntar vi på att du postar resten av protokollet så vi andra också får se det.
Även om jag tillhör skaran som misstror mycket av det som TS sagt så tycker jag att det skadar inte att vrida och vända på historien och försöka ge förslag som kan hjälpa personen som startade tråden för hjälp.
Jag tycker att det sista som skrevs till mig nu va rätt onödigt, men gillar man att skapa dålig stämning i forum till ingen nytta så visst.
Det är väl bara att du stämmer Anticimex!J Jayward skrev:Det smutsiga med anticimex är att dom väljer att sälja försäkringen med friskrivningsklaus på säljaren utan att låta han åtgärda problemet först. Sen så skyller dom ifrån sig mot allt som har med dolda fel att göra. Riktiga grisar till bluff företag.
Läser man deras omdömen på nätet så borde dom stämmas för att lura sina kunder.
Du är ju på krigsstigen mot alla andra inblandade, så varför göra ett undantag?
Har mått så dålig på grund av stress panikångest dom senaste dagarna har inte kunnat äta något på 4dagar åkte in på akuten igår natt fick lugnande medicin och vätskeerstättning . Känns som om jag har gjort den största tabben i mitt liv nu känner bara hopplöshet.Fairlane skrev:
J Jayward skrev:
K Kirre2 skrev:
Jag menar 2-3 visningar i SAMMA hus alltså
Det kanske funkar i Skaraborg och liknande orter. Är man spekulant på hus i Stockholm eller andra storstäder får man vara glad om det ens hinner bli EN visning innan huset är sålt.K kebab skrev:
Har aldrig varit på två visningar på samma hus ensK kebab skrev:
Inte jag heller, men det är smart att göra det. Jag har ju råkat köpa stuga där säljaren haft katt och jag tåler inte päls, men det va så vädrat där när mäklaren hade visning att jag inte märkte nåt tills jag köpt objektet så man borde verkligen gå på en andra visning!Snigla skrev:
Ja, det låter ju vettigt, om det finns tid till det som sagt.K kebab skrev:
Annars jag flera gånger hört att man inte ska köpa första huset man tittar på eftersom man inte vet vad man vill ha då.