2 753 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
nyinstallation 3-fasuttag
Halloj!
Har nyligen skaffat hus, och till min stora förvåning finns inget 3-fasuttag!! Hur klan man leva utan detta?
Jag behöver alltså ett 3-fasuttag i förrådet.
Elskåp för inkommande el samt huvudsäkringarna sitter ca 30cm från där jag vill ha uttaget (alltså inkommande kabel går in i förrådet till ett elskåp där). Inne i skåpet, ovanför panelen med huvudsäkringarna samt elmätaren sitter det en 10A säkring som går till belysning samt uttag i förrådet. Räknas då detta som "vanlig" central (som central-behörig elektriker får pilla i) eller är det elnätsbolaget som äger min anläggning som måste hit och koppla?
Från detta skåp går det alltså matning in till huset där husets centeral sitter.
Kan en "vanlig" elektriker koppla en UC från detta och sätta in jordfelsbrytare+säkringar i den befintliga skenan som finns i elskåpet?
Kan ordna en bild på skåpet om det så önskas.
Har nyligen skaffat hus, och till min stora förvåning finns inget 3-fasuttag!! Hur klan man leva utan detta?
Elskåp för inkommande el samt huvudsäkringarna sitter ca 30cm från där jag vill ha uttaget (alltså inkommande kabel går in i förrådet till ett elskåp där). Inne i skåpet, ovanför panelen med huvudsäkringarna samt elmätaren sitter det en 10A säkring som går till belysning samt uttag i förrådet. Räknas då detta som "vanlig" central (som central-behörig elektriker får pilla i) eller är det elnätsbolaget som äger min anläggning som måste hit och koppla?
Från detta skåp går det alltså matning in till huset där husets centeral sitter.
Kan en "vanlig" elektriker koppla en UC från detta och sätta in jordfelsbrytare+säkringar i den befintliga skenan som finns i elskåpet?
Kan ordna en bild på skåpet om det så önskas.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
En bild kan vara bra.
Skåpet är ditt och allt däri förutom inkommande kabel, en s.k. servis och elmätaren.
Finns det plats att sätta en låda/en DIN-skena så kan en elektriker sätta dit en säkring, JFB och en jord- och en nollplint.
//Patrik
Skåpet är ditt och allt däri förutom inkommande kabel, en s.k. servis och elmätaren.
Finns det plats att sätta en låda/en DIN-skena så kan en elektriker sätta dit en säkring, JFB och en jord- och en nollplint.
//Patrik
Enklaste sättet att avgöra ifall "vem som helst" får vara där och gräva brukar vara att kolla ifall det är plomberat eller inte, inga plomber = fritt fram, såvida inte någon tagit bort dom tidigare och struntat i det 
Skenan i toppen på skåpet sitter monterat efter mätaren och huvudsäkringarna, så det är fritt fram för vilken elektriker som helst att montera saker där.
Skenan i toppen på skåpet sitter monterat efter mätaren och huvudsäkringarna, så det är fritt fram för vilken elektriker som helst att montera saker där.
Tänk på att jordfelsbrytaren som redan sitter där ser ut att vara enfas. Du behöver alltså en jordfelsbrytare för trefas och en trepolig dvärg. Behåll befintlig jordfelsbrytare till enfasgruppen så slipper du att det blir mörkt i förrådet om en trefasmaskin strular.
Med extrem otur finns bara en fas dragen fram till delen upptill. Om du känner att du har tillräcklig koll så kan du slå av huvudströmbrytaren och ta en titt under locket upptill.
Med extrem otur finns bara en fas dragen fram till delen upptill. Om du känner att du har tillräcklig koll så kan du slå av huvudströmbrytaren och ta en titt under locket upptill.
Ja absolut, det var min tanke med! Jag har ett gäng nya, oanvända 3-fas ABB JFB samt automatsäkringar liggandes, så förhoppningsvis går någon av dessa att använda. Får kolla med elektrikern som utför jobbet. Vad menas med en trepolig dvärg?
I sådant fall får man väl dra fram matning till JFB från huvudbrytaren isåfall (eller vilken som nu ligger sist, säkring eller brytare). Det är väl nästan att betrakta som troligt att det bara är en fas framdragen eller?
I sådant fall får man väl dra fram matning till JFB från huvudbrytaren isåfall (eller vilken som nu ligger sist, säkring eller brytare). Det är väl nästan att betrakta som troligt att det bara är en fas framdragen eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
Det vore mycket märkligt om det bara fanns en fas framdragen till skenan i toppen - det behöver du nog inte oroa dig för. Dessutom fixar elektrikern det utan problem.
Om dina JFB'er är märkta med typ A, B eller AC och Ian = 30 mA så går de att använda.
En trepolig säkring (dvärg) rekommenderas för trefasgrupper, speciellt ett uttag där det kan komma bli en blandning av trefas och enfaslaster.
Om dina JFB'er är märkta med typ A, B eller AC och Ian = 30 mA så går de att använda.
En trepolig säkring (dvärg) rekommenderas för trefasgrupper, speciellt ett uttag där det kan komma bli en blandning av trefas och enfaslaster.
Kolla annars ifall du kan fixa fram en personskyddsautomat för 3-fas, där har du både jordfelsbrytare samt säkring i en o samma modul. 4 moduler bred, precis som vilken 3-fas jfb som helst, så du spar in plats i centralen genom o slippa säkring. Vi kör med dessa på jobbet (arbetar som industrielektriker) o tycker dessa är jättesmidiga. Vi kör med Moeller X-pole serien, säkert dyr, men jävligt bra....

Såhär ser det ut.
Inga problem, alla 3 faser +PE framme.
Jordfelsbrytarna jag har liggandes var för 63A (I-delta-n=30mA). Merlin Gerin är märket och modellen är multi9. Dock finns ingen A, B eller AC-märkning på dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
Den JFBn blir säkert bra. Den kan vara märkt med en sinusvåg också, ev tillsammans med en likströmssymbol.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
Jag ser ingen märkning för vad det är för typ. Då den antagligen är gammal (Merlin köptes av Schneider för 20 år sedan) så är den antagligen av typ AC, dvs den klarar inte att lösa för pulserande likströmmar som orsakas av div elektronik idag. Men den duger.
Klicka här för att svara